Sklenený zverinec

„Dráma o zdravotne postihnutej dievke, ktorá prežíva prvú lásku“ ... „Jedna z najkrajších komédií Tennesseeho Williamsa“ ... „Dojímavý príbeh jednej matky a jej dvoch detí“... Tvorcovia v DAB Nitra sa rozhodli pre nenásilnú až klasickú formu, čím nechali maximálne vyznieť obrazy a texty nie iba Tennesseeho Williamsa, ale aj Irvina Allena Ginsberga Vytie.

Gerald Clifford Weales („American drama – 20th century – History and criticism“) o Tennesseem Williamsovi tvrdí, že je predurčený na to, „aby nám podával obrazy pekla“... Neskôr tieto svoje tvrdenia korigoval a charakterizoval ho takto: „Williams nie je ani teoretik, ani vedec, ani filozof, on „len“ zobrazuje. V tomto je jeho veľká sila, v onom má aj slabiny.“ (Moderná americká dráma; Tatran 1966; Výber zostavil a štúdiu napísal Dr. Ján Boor; str. 492.) Veľkosť a silu práve takto charakterizovaného Tennesseeho Williamsa potvrdzujú aj rôzne definície ústredných tém či ideí pri uvádzaní divadelnej hry Sklenený zverinec (The Glass Menagerie) rôznymi interpretmi a divadelnými súbormi – scénami... „Dráma o zdravotne postihnutej dievke, ktorá prežíva prvú lásku“ ... „Jedna z najkrajších komédií Tennesseeho Williamsa“ ... „Dojímavý príbeh jednej matky a jej dvoch detí“... Tvorcovia v DAB Nitra sa rozhodli pre nenásilnú až klasickú formu, čím nechali maximálne vyznieť obrazy a texty nie iba Tennesseeho Williamsa, ale aj Irvina Allena Ginsberga Vytie (svoju slávu začal verejným predvedením práve tejto básne dňa 7. októbra 1955 v Six Gallery v San Francisku). Prečo spojenie Tennesseeho Williamsa a Allena Ginsberga? Bolo to správne riešenie? ... Napriek ich mnohým rozdielom a rozporom – bolo!

Necessitas ante rationem est (Núdza je pred rozumom)

Autobiografické prvky každého autora ľahko môžu zviesť k vysokej subjektivizácii diela, ktoré sa tak ľahko stáva nepochopiteľným pre širšie auditórium. V prípade Tennesseeho Williamsa sa to vďaka tvorcom v DAB Nitra nestalo. Neodstúpili ani o piaď od jeho základnej, a teda i jeho osobnej témy, ktorou vždy bola – núdza. Tá neovládateľná a neprekonateľná núdza, či ľudovo povedané – bieda, ľudstvo nepretržite prenasleduje a mocní tohto sveta prostredníctvom nej vždy priamo ovládali a ovládajú miliardové masy nevoľníkov. Preto sú témy Williamsových divadelných hier vždy aktuálne, vždy súčasné. Ak by bol Sklenený zverinec prístupný masám „núdznych“, mohol by spôsobiť riadny chaos... To je poslanie niektorých umeleckých diel, ktoré pri ich správnom interpretovaní dokážu pohnúť masami... Inscenácia Skleneného zverinca na scéne v DAB Nitra má skutočne tieto ambície a to možno považovať za veľký úspech tejto scény, jej tvorcov a najmä jedného z nich, ktorý čnie v obrovskom priestore priemernosti ako veľká výčitka a apel všetkým...

Viac sa dočítate v májovom čísle Beauty&Woman, ktoré je už v predaji.

 

Patrí do vydania