Diéta hollywoodskych hviezd

Fakt, že z chudnutia sa už dávno stal najznámejší hollywoodsky šport, neprekvapí asi nikoho. Holdujú mu takmer všetky hviezdne dámy bez rozdielu popularity, veku či váhy. Medzi najväčšie letné „top vychytávaky“ tu v tomto čase patrí „diéta južného pobrežia“ (the south beach diet), ktorou si svoje obdivované figúry udržujú celé plejády celebrít. Keďže táto diéta nielenže sľubuje rýchle schudnutie bez hladu a trápenia, ale aj zlepšenie srdcovo-cievneho systému, stala sa na Floride, v mieste svojho vzniku, priam posadnutosťou. Ak by ste náhodou zatúžili zhodiť zopár kíl do plaviek aj vy, ale ešte neviete ako, možno osloví aj vás. Beauty&Woman pátralo po tom, či naozaj funguje.

Diétu južného pobrežia vytvoril známy americký kardiológ Dr. Agatson, ktorý ju pôvodne zostavil pre svojich pacientov trpiacich na ochorenia srdca, spôsobené vysokou hladinou cholesterolu a nestálou hladinou inzulínu v krvi. Zatiaľ čo hlavným cieľom tejto diéty bolo zlepšiť pacientom zdravie ich srdca, Dr. Agatson si všimol aj ďalší vedľajší efekt tohto stravovacieho režimu, významný úbytok hmotnosti. Pri otázke, na akom princípe táto diéta vlastne funguje, skúsený kardiológ zdôrazňuje, že nejde o žiadny typ takzvanej nízkotučnej diéty, ktorá striktne zakazuje či obmedzuje príjem tukov. Ide o diétu, pri ktorej treba dbať iba na výber „správnych“ cukrov a „správnych“ tukov. Podľa neho by nám mal práve tento princíp zaručiť úplné zastavenie nekonečného počítania kalórií, ako aj každodenné váženie porcií jedál a výsledkom by mala byť vytúžená – štíhlejšia silueta.

Šesť a pol kilogramu za dva týždne?

Diétu južného pobrežia tvoria v podstate tri fázy. Prvá je najprísnejšia a najviac obmedzujúca. Trvá dva týždne a takmer absolútne zakazuje prijímať akékoľvek sacharidy. Načas teda treba dať zbohom napríklad ryži, pečivu, cestovinám, zemiakom, ale aj kukurici, mrkve, cvikle, raňajkovým cereáliám, jogurtom, mlieku, ovsenej kaši či ovociu a ovocným šťavám. Pochopiteľne, tak ako pri takmer každej diéte, rozlúčiť sa musíme i so sladkosťami všetkého druhu (cukrom, koláčmi, zákuskami, sušienkami, zmrzlinou…). Naopak, prvá fáza diéty hollywoodskych hviezd povoľuje bežnú konzumáciu normálnych porcií chudého mäsa, hydiny, rýb, varenej šunky, slaniny, nízkotučného syra, vajec, orieškov a olivového oleja. Zo zeleniny sú povolené len nazeleno sfarbené druhy – teda napríklad šalát, špenát, brokolica, kapusta, špargľa, uhorky a paprika. Pri dodržiavaní týchto pravidiel by sme vraj mali schudnúť od štyroch až do šesť a pol kilogramu za dva týždne. Ak ste v zozname „zakázaných“ potravín našli práve tie „svoje obľúbené“, mali by ste vedieť, že druhá fáza tejto diéty niektoré z nich opäť navracia do stravy. Môžete sa tak tešiť z lahodnej chute chrumkavého celozrnného chleba, cestovín, nízkotučného mlieka a müsli. Naďalej však nežiaducimi ostávajú výrobky z bielej múky, zemiaky a všetko sladké ovocie, napríklad banán a ananás. V protiklade s prvou fázou druhá etapa diéty južných pláží nemá ohraničené obdobie trvania a Dr. Agatson odporúča, aby sme sa jej držali dovtedy, kým nezhodíme požadované množstvo nadbytočných kilogramov a nedosiahneme vysnívanú hmotnosť. Pre niekoho tak môže trvať len pár týždňov, pre iného zase niekoľko mesiacov. Nech už by to bolo akokoľvek, dôležité je, že v tejto fáze by mal na rozdiel od tej predchádzajúcej byť prirodzený úbytok na váhe taký, aký odporúča väčšina lekárov a dietológov – teda od pol do „rozumného“ jedného kilogramu týždenne.

Užívanie vitamínových doplnkov – nutné!

Ak sa nám konečne podarí schudnúť a dosiahnuť ideálnu hmotnosť, ako to avizujú celebrity strieborného plátna, sme takmer v cieli. Tu už totiž ideme do finále a mala by nastúpiť „najliberálnejšia“ fáza zo všetkých, fáza číslo tri, čiže „udržiavacia diéta pre život“. Táto fáza by vlastne mala byť viac životným štýlom než diétou a mala by trvať doživotne. Je v nej zhrnutá väčšina zásad racionálnej výživy, ale povoľuje aj pozvoľný návrat k „pôvodnej“ strave tak, aby si človek aj napriek tomu udržal získanú hmotnosť. Ak by sme počas nej predsa len znova pribrali (čo býva takmer pravidlom), Dr. Agatson nám radí okamžite sa vrátiť do prvej fázy a celú diétu si „zopakovať“. Hoci sme spomínali, že posledná fáza diéty hollywoodskych hviezd je najliberálnejšia, aj tu zostáva „módnym trendom“ vyhýbať sa sladkému ovociu, priemyselne náročne spracovaným potravinám a jedlám s vysokým glykemickým indexom. Spomeňme ešte, že medzi všeobecné zásady všetkých troch fáz patrí aj príjem minimálne ôsmich pohárov vody a maximálne jedna šálka kofeínovej kávy denne. Samotný autor diéty tiež pripúšťa, že tento typ stravovania môže, najmä so zreteľom na prvé dve prísnejšie fázy, spôsobiť istý nedostatok v príjme nutričných látok, najmä vitamínov a vápnika. Preto tak dôrazne a opakovane pripomína denné užívanie multivitamínovej a minerálnej tablety.Mimochodom, niektorým ľuďom diéta južných pláží svojou vcelku vysokou povolenou konzumáciou mäsa, vajec či tukov a nízkou konzumáciou sacharidov pripomína Atkinsonovu diétu. Pravda je taká, že nejaká podobnosť tu naozaj existuje, avšak diéta doktora Atkinsona (ktorej sme sa podrobne venovali vo februárovom čísle B&W v roku 2005) je s ohľadom na svoje ďalšie pravidlá z dlhodobého zdravotného hľadiska považovaná za oveľa nebezpečnejší extrém.

Náš verdikt: držať alebo nedržať?

Pri našom pátraní sme zistili, že najzávažnejšou skutočnosťou, ktorú nutriční experti diéte južného pobrežia vyčítajú, je extrémne nebezpečný úbytok na váhe v priebehu jej prvých dvoch týždňov. Kým pri štandardnej redukčnej diéte sa odporúča zhodiť okolo pol až jedného kilogramu týždenne, „the south beach diet“ diktuje stratu až takmer siedmich kíl počas štrnástich dní! Takýto extrémny úbytok na váhe je ale spôsobený iba praobyčajnou stratou telesnej vody, nie však našich tukových „pneumatík“. Podľa odborníkov si môžeme byť stopercentne istí, že pri takomto schudnutí a následnom prechode na bežnú stravu sa k nám príslovečný jojo-efekt prihlási s o to väčšou radosťou! Navyše nie je počas prvej fázy tejto diéty vzhľadom na jej pravidlá možné skonzumovať odporúčaných päť porcií ovocia a zeleniny denne, čo má za následok ochudobnenie organizmu o životne dôležité vitamíny, minerálne látky a antioxidanty. Zákaz konzumovania mlieka a jogurtov zase určite „nepoteší“ naše kosti. Toto je zrejme aj dôvodom, prečo jej autor tak bazíruje na užívaní výživových doplnkov v tabletách. Čo sa týka plusov, ak vynecháme prvé dve kontroverznejšie fázy tejto diéty, tretia sa v podstate viac-menej opiera o zásady zdravej racionálnej výživy. Odporúčaná konzumácia rýb, chudého hydinového mäsa, neobmedzené množstvo zeleniny, výdatné množstvo zdravých tukov (olivový olej, oriešky, avokádo) a malé porcie sacharidov v ovocí a cereáliách logicky znížia hladinu „zlých“ tukov a cholesterolu v krvi a zvýšia ten dobrý (HDL). V každom prípade opäť raz musíme skonštatovať všeobecne známy fakt, že je lepšie nespoliehať sa na rapídny úbytok hmotnosti v priebehu krátkeho obdobia – spôsobený nielen touto, ale i ďalšími podobnými diétami –, ale snažiť sa dlhodobo a rozumne stravovať po celý čas. Ak vezmeme do úvahy napríklad tradičné vianočné či veľkonočné maškrtenie, stále máme dostatočne dlhú dobu na to, aby sme zdravou a vyváženou stravou dokázali sformovať naše postavy do letných bikín. Samozrejme, aj toto si vyžaduje istú dávku sebadisciplíny a odhodlania. Úspech zo straty nadbytočných kilogramov sa potom síce dostaví o niečo neskôr, bude však o to trvalejší!

Autor: 
Denisa Lysinová
Patrí do vydania: 
Jún 2008