Rallye Monte Carlo - Šialenstvo na kolesách

Spojením dokonalej techniky a jazdeckého majstrovstva vznikajú historické víťazstvá

Už tradične každý rok v januári začína pre fanúšikov rely šialenstvo, štartujúce prestížnou Rallye Monte Carlo. Státisíce nadšencov tohto motoristického športu sú ochotné precestovať polovicu sveta, aby ucítili pach vysokooktánového benzínu a zažili najlepších jazdcov planéty na vlastnej koži. Aj tento rok sme sa rozhodli absolvovať náročnú cestu a svoju pozornosť sme upriamili na úradujúceho majstra sveta Sebastiana Loeba a jeho tím Citroën a továrenský špeciál C4 WRC.V roku 2003 vstúpila značka Citroën do náročného boja o prestížne ocenenie Pohár konštruktérov v seriáli majstrovstiev sveta v rely po prvýkrát. Hneď na úvod získala s Citroënom Xara WRC za podpory mladučkého francúzskeho pretekára Sebastiana Loeba svoje historicky prvé víťazstvo. Loeb v nasledujúcich štyroch rokoch prvenstvo s Citroënom ešte dvakrát zopakoval a dvakrát sa stal vicemajstrom sveta. Tieto výnimočné výsledky zaradili francúzskeho výrobcu medzi najúspešnejšie značky prezentujúce dokonalosť techniky v tomto motoristickom športe na svetovej úrovni. Uvidíme, či dokáže získať titul majstra sveta a prestížny Pohár konštruktérov aj v náročnej sezóne 2008.

Rallye Monte Carlo po prvýkrát štvordňové

Po prvýkrát v histórii sa Monte Carlo jazdí ako štvordňová súťaž. Atraktivita stúpa, otázne je, ako takéto náročné preteky zvládnu samotní jazdci a ich súťažné špeciály.Vo štvrtok podvečer posádky absolvovali prvé dve merané etapy. My sme si zvolili druhú, ktorá sa jazdí za tmy a ponúka nevšedný zážitok a možnosť urobiť zaujímavé fotografie. Ako prvý štartoval Sebastian Loeb so spolujazdcom Danielom Elenom. Ani sme si nestihli uvedomiť, že okolo nás na úseku s troma ostrými zákrutami, dlhom približne tristo metrov, preletel úradujúci majster sveta na svojom Citroëne C4 WRC. Nasledoval ho tímový kolega Daniel Sordo a spolujazdec Marti, ktorí rovnako vo veľkom štýle za ohlušujúceho revu motora a oslepujúceho svetla rampy s reflektormi preleteli tmou popred objektívy našich fotooaparátov. So záujmom sme sledovali i ďalšie posádky, štartujúce v dvojminútových intervaloch, aby sa eliminovala možnosť, že sa súťažné vozidlá na trati navzájom doženú. Diváci netrpezlivo očakávali aj vyhláseného šoumena Taliana Gigiho Galliho, ktorý za volantom svojho výkonného továrenského WRC predvádza neuveriteľné ukážky zručnosti. Jeho predstavenie sa však často končí skôr, ako začne. Úvodný deň sa zavŕšil v znamení oboch Citroënov. Sebastian Loeb si postupne budoval náskok, ktorý súperom dozaista spôsobil nepokojný spánok. Nasledujúce dva dni sme boli svedkami úžasných jazdeckých výkonov a fantastickej atmosféry, ktorá vládla na každej zákrute. Rýchlostné skúšky boli situované v malebnom horskom prostredí francúzskeho vidieka, kde sa domáci jazdec Loeb evidentne cítil ako ryba vo vode a systematicky pridával svojim súperom nové sekundy v každej meranej etape. Jazdil čisto, nerobil chyby a jeho Citroën C4 WRC pracoval bez najmenšieho zaváhania. Pred štvrtým záverečným dňom, kedy posádky čakala legendárna, ale skrátená časť rýchlostnej skúšky, prechádzajúca cez priesmyk Col de Turiny, Sebastian poznamenal, že práve pred spomínanou etapou cíti patričný rešpekt a napriek slušnému náskoku ako ostrieľaný profesionál vie, že ešte zďaleka nie je o jeho víťazstve rozhodnuté. Rely sa totiž končí až v cieli poslednej etapy, počas ktorej sa poradie jazdcov nezriedka zvykne ešte premiešať.

Autor
Oliver Dráb