Kabriolety - imidžová záležitosť


Sezóna kabrioletov je tento rok definitívne za nami. V posledné jesenné dni babieho leta, kedy teplota iba jemne presahovala hranicu 20 °C a intenzita slniečka napoludnie bola priam ideálna pre jazdu so stiahnutou strechou, sme sa rozhodli otestovať pre vás tri rôzne imidžové kabriolety. Každý mal svoje prednosti aj nedostatky, preto ak zvažujete privítať teplé jarné dni v novom kabriolete, možno vám práve tento test pri neľahkom výbere pomôže.

Jazdili sme v Renaulte Megane 1,6 16V, BMW Z4 3,0si Individual a Opli Astra TwinTop s dvojlitrovým benzínovým turbomotorom. Renault Megane cabrio chváli kvalitné spracovanie interiéru a elegantne-športový dizajn karosérie. Pri jazde so zloženou strechou a nasadeným deflektorom je aj pri vysokých rýchlostiach kabína dostatočne chránená pred prudkými poryvmi prúdiaceho vzduchu. Aj vďaka tomu ponúka Renault Megane cabrio najkomfortnejšie jazdenie a zároveň najúspornejšiu prevádzku z testovaných modelov. Výkon benzínovej 1,6-tky 110 koní vám síce dych nevyrazí, ale na to, aby ste si vychutnali jazdu v otvorenom aute, to úplne stačí. V priemere si vypýta iba necelých 7 litrov paliva na 100 km. Pre náročnejších sú samozrejme v ponuke aj podstatne výkonnejšie benzínové i dieselové motory s výkonmi až do 165 koní. Razantnejšia jazda v zákrutách a prejazdoch cez nerovnosti nám odhalila mierny nedostatok, ktorým je jemná vôľa karosérie. Na jej tuhosti by mohli v budúcnosti konštruktéri ešte mierne popracovať. Pri skladaní aj rozkladaní strechy musí byť auto v pokoji, čo platí aj pre BMW Z4. Po zložení strechy ostane z pôvodných 490 litrov batožinového priestoru iba núdzových 190 litrov. Z testovaných modelov ho treba pochváliť za najväčší počet odkladacích priestorov a držiakov.
BMW Z4 3,0si je nefalšovaný roadster s dlhou prednou kapotou, nízkym ťažiskom, sedením takmer na zemi a výkonným šesťvalcovým motorom (195kW, 265 k), ktorého potenciál je prenášaný na kolesá zadnej nápravy. Zrýchlenie 5,7 s na 100ci, dunivý zvuk motora a vyladeného výfuku, ktorý pri zloženej streche vnímajú vaše zmysly podstatne intenzívnejšie. Počas celej jazdy máte preto stopercentne zaručenú vysokú dávku adrenalínu v krvi. Vynikajúci podvozok doplnený presným riadením a rýchlou prevodovkou vám dáva za volantom roadsteru Z4 pocit dokonalej kontroly nad touto nabitou zbraňou. Pokiaľ stále nemáte dosť, tlačidlom šport na stredovom tuneli upravíte charakteristiku radenia automatickej prevodovky, zintenzívni sa reakcia na plyn a zníži účinok posilňovača riadenia. Samozrejmosťou je aj možnosť sekvenčného radenia prevodových stupňov pomocou krátkej radiacej páky alebo tlačidlami na volante. Pri dlhšej jazde rýchlosťou nad 130ť zatiahnuť plátenú strechu a vychutnať si pre zmenu špičkovú audiosústavu harman/kardon.V sérii Individual zdobia BMW Z4 Roadster devätnásťpalcové disky kolies, neprehliadnuteľná žltá metalíza kombinovaná so žlto-čiernou kožou, ktorou sú okrem sedadiel čalúnené dvere a časti palubnej dosky, kvalitná audiosústava s DVD navigáciou a TV tunerom.
Napokon sme testovali elegantný kabriolet s výrazne športovým a zároveň uhladeným zovňajškom. Interiér je vyrobený z kvalitných materiálov a vykazuje znaky typickej nemeckej precíznosti. Na rozmiestnenie a používanie jednotlivých ovládačov si však treba zvyknúť aj napriek tomu, že sú výrazné a dobre čitateľné. Opel Astru TwinTop poháňal dvojlitrový turbomotor s výkonom (147kW, 200 k). Hnacia sila sa v jeho prípade prenáša na prednú nápravu, a preto je jazda v tomto výkonnom kabriolete úplne odlišná od predchádzajúceho modelu. V celom rozmedzí otáčok má výborný ťah, sprevádzaný fantastickou zvukovou kulisou výfukového potrubia. Podvozok je dôkladne prepracovaný a dáva športovej Astre priam neobmedzené jazdné vlastnosti. Pri jazdení s takýmto turbomotorom musíte počítať s priemernou spotrebou minimálne 10í túžia, táto skutočnosť nemôže odradiť. Ako jediná z testovaných modelov dokáže Astra TwinTop sklápať strechu do rýchlosti 30roveň zasúvajú jednotlivé časti strechy do seba a následne miznú pod vekom batožinového priestoru, je zážitok, ktorý si rozhodne treba vyskúšať.

Autor
Oliver Dráb