Správny pitný režim - luxus alebo samozrejmosť

Vedeli ste, že jednou z vlastností ľudského organizmu je aj nedokonalá signalizácia potreby pitia? Keď totiž pocítime smäd, je väčšinou neskoro – to sme už stratili viac ako dve percentá tekutín. Práve táto strata býva častou príčinou únavy, podráždenosti či bolesti hlavy a môže znížiť našu výkonnosť až o dvadsať percent! Význam vody pre naše telo dokazuje aj fakt, že hoci človek dokáže prežiť týždne i viac bez jedla, bez vody vydrží len dva – tri dni.

Voda tvorí asi šesťdesiat percent hmotnosti dospelého človeka a odhaduje sa, že každý z nás počas svojho života vypije asi štyridsaťtisíc litrov tekutín. Pýtate sa, prečo je táto životodarná tekutina taká nepostrádateľná? Voda plní v našom organizme množstvo významných funkcií a zjednodušene môžeme povedať, že každá chemická reakcia, ktorá sa tu udeje, prebieha vo vodnom prostredí. Spomeňme aspoň tie najdôležitejšie: voda tvorí prostredie, v ktorom sa uskutočňuje trávenie, vstrebávanie a transport živín ku všetkým orgánom; pôsobí ako hlavná zložka pri vylučovaní škodlivín či toxínov z nášho tela; reguluje telesnú teplotu a chráni náš organizmus pred prehriatím; je nevyhnutná pri dýchaní a potrebná pre plnenie všetkých úloh našej krvi; vo forme mozgovomiechového moku chráni mozog a miechu pred poškodením, zásobuje ich výživnými látkami… Keďže dýchaním, potením, močom, stolicou, slinami a rôznymi ďalšími metabolickými procesmi strácame denne asi dva až tri litre vody, je nesmierne dôležité tieto straty pravidelne nahrádzať. Výdaj vody je teda len jedna strana mince – tú druhú tvorí prijímanie tekutín. Ak majú spolu tvoriť dokonalý celok, ideálne by bolo dodávať telu priebežne počas dňa rovnaké množstvo tekutín, o koľko prišlo. Nuž a na čo sa môžeme „tešiť“, keď svoj pitný režim zanedbáme?
[h3]Kľúč k dobrému zdraviu
Tí z nás, ktorí v hektickom dennom kolobehu potláčajú pocit smädu, nestihnú alebo sa zabudnú napiť, robia chybu. Keďže voda odnepamäti predstavuje najdôležitejšiu zložku potravinového reťazca človeka, jej nedostatok nás zaručene dovedie k vážnemu poš­kodeniu nášho zdravia. Ak straty tekutín výraznejšie presiahnu ich príjem, môžu vzniknúť viaceré komplikácie, ktoré sa prejavia napríklad bolesťami hlavy, vyčerpanosťou, poruchou koncentrácie, závratmi či poklesom pracovnej výkonnosti. Mimoriadne citlivé na deficit tekutín sú najmä malé deti, preto je potrebné dôsledne im nápoje ponúkať a dohliadať na to, aby ich vypili. Zvláštnu pozornosť svojmu pitnému režimu by mali venovať i tehotné ženy – budúce mamičky a takisto aj seniori, ktorí mávajú znížený pocit smädu. Dámy bude určite zaujímať aj skutočnosť, že pri nedostatku vody v našom tele dochádza k spomaleniu rozmnožovania a regenerácie buniek, čo v praxi znamená asi toľko, že stratíme pružnosť svojich tkanív a začneme oveľa rýchlejšie starnúť! Navyše, ak je príjem dostatočného množstva tekutín naozaj kriticky zanedbaný, v cievach a tkanivách nastane hromadenie škodlivých alebo jedovatých látok, ktoré zapríčinia preťaženie látkovej výmeny a vylučovacích orgánov, najmä obličiek. Nedostatok vody tiež spôsobuje zahustenie krvi a lymfy, čím sa zníži krvný tlak a následne aj zásobovanie kyslíkom pre všetky tkanivá. Zahustená krv potom oveľa viac zaťažuje srdce a vedie k poruchám krvného obehu. Dehydratácia organizmu má ďalej na svedomí aj svalové kŕče, triašku a sťaženie pohybu, preto nebuďte prekvapení, ak na akúkoľvek činnosť budete musieť vyvinúť oveľa viac úsilia ako obyčajne! Niet teda pochýb, že pravidelným príjmom tekutín poskytneme svojmu telu naozaj hodnotnú službu. Správny pitný režim predstavuje doslova kľúč k zachovaniu optimálneho zdravotného stavu každého človeka a my vám ukážeme, ako by mal vyzerať.
[h3]Najlepšie osvieženie? Čistá voda!
Množstvo tekutín, ktoré by sme mali denne prijať, je ovplyvnené vekom, zdravotným stavom, životným štýlom a tiež i vonkajším prostredím. Samozrejme, skladbu pitného režimu je potom potrebné prispôsobiť aj našim individuálnym potrebám a nárokom, ktoré sa líšia v závislosti od zvýšenej fyzickej námahy, potenia či zdravotného stavu. Dospelý človek by mal denne vypiť približne dvadsať až štyridsať mililitrov vody na kilogram telesnej hmotnosti, čo v priemere predstavuje asi dva až tri litre tekutín. Tak ako pri stravovaní aj v prípade efektívneho pitného režimu platí, že dôležitá je pravidelnosť. Ideálne by bolo mať pri sebe neustále nádobu s vhodnou tekutinou a priebežne ju počas celého dňa po menších množstvách popíjať. Ak si napríklad uvedomujete, že svoj pitný režim najmä pri návale práce naozaj zanedbávate, nie je nič ľahšie, ako položiť si na pracovný stôl fľašu vody a už iba dôsledne „dozrieť“ na to, aby ste ju do konca pracovného dňa vypili. Hoci obyčajná čistá voda predstavuje najvhodnejšie osvieženie nášho tela a mala by byť nosnou časťou príjmu tekutín, nutriční odborníci nás uisťujú, že nudy a fádnosti sa určite obávať nemusíme, stačí len nahliadnuť do ich praktických rád. Podľa nich je ideálne začať deň pohárom vlažnej, nízko mineralizovanej pramenitej vody s čerstvo vytlačeným citrónom, ktorý má zabezpečiť raňajšie prečistenie tráviacej sústavy. V predpoludňajších hodinách by sme potom mali vypiť aspoň liter tekutín pozostávajúcich zo stopercentných ovocných či zeleninových štiav (ktoré by sme mali riediť v pomere 1 : 1), bylinných čajov a rôznych minerálok. Popoludní až do večera sa zase ako vhodné ukazuje siahnuť po ovocnom a zelenom čaji, čírej pramenitej vode, prípadne riedenom džúse. Pitný režim si však mnohí z nás spestrujú i ďalšími, v súčasnosti veľmi populárnymi nápojmi, akými sú vysoko mineralizované minerálky, čierne čaje, sýtené presladené malinovky, káva, alkohol… Ak holdujete práve týmto tekutinám, stanovisko odbornej verejnosti k vhodnosti či nevhodnosti ich popíjania vám ponúkame v nasledujúcich riadkoch.
[h3]Zradné malinovky, alkohol a mliečna dilema
V súčasnosti sa najmä u detí a mládeže tešia obľube rôzne druhy sladkých sýtených nápojov. Tekutiny to síce sú, ale vzhľadom na obrovské množstvo cukru veľmi presladené a teda, nevhodné na každodenné pitie. Napríklad liter nápoja typu kola obsahuje toľko cukru, ktoré sa rovná dvadsiatim štyrom kockám tohto rafinovaného sladidla! To, že následkom pravidelného príjmu takýchto tekutín len prispievame k vzniku zubného kazu, snáď ani netreba zvlášť zdôrazňovať. Okrem toho, že tieto limonády sú zdrojom pomerne veľkého množstva kalórií a my dospelí by sme ich v snahe zhodiť nejaké tie kilá navyše mali považovať za „nepriateľa“, obyčajne sú aj „obdarované“ umelými prísadami, dodávajúcimi lákavú farbu, chuť a vôňu. V ilúzii navodiť akýsi dojem o ich zdravotnej prospešnosti sa medzi nimi nájdu dokonca i také, ktoré bývajú obohatené o vitamíny. Je potom na ľuďoch, aby zvážili, či naozaj ide o posilnenie zdravia, alebo len o dobre premyslený marketingový ťah. Ak predsa len aj vaše ratolesti patria medzi fanúšikov sladkých a sýtených limonád, dozrite na to, či nie sú plné zlúčenín fosforu. Nadmerná konzumácia tohto prvku totiž vytvára nevhodný pomer s vápnikom pre tvorbu kostného tkaniva a zvyšuje tak pravdepodobnosť vzniku osteoporózy vo vyššom veku.Ďalšou témou na diskusiu o pitnom režime je nepochybne alkohol. Argument, že alkoholické nápoje obsahujú aj niektoré živiny, je síce pravdivý, ale ako dôvod na ich pravidelnú a vysokú konzumáciu neobstojí. Ak sa budete snažiť uhasiť svoj smäd týmito mokmi, namiesto príjemného osvieženia sa dopracujete iba k bolestiam hlavy a únave, o ďalších nepriaznivých účinkoch na organizmus ani nehovoriac. Ak na druhej strane obľubujete lahodnú kávičku alebo silný čierny čaj, pokojne si ich doprajte. Majte však na pamäti, že tieto nápoje majú močopudný účinok a dehydrujú nás, je teda potrebné vypiť k nim rovnaký alebo dvojnásobný objem pramenitej vody. Keď už je reč o káve a čiernom čaji, nedá sa nespomenúť mlieko, ktoré si do nich občas pridávame. Ak vám mlieko chutí, netrpíte laktózovou intoleranciou či alergiou na mliečnu bielkovinu, môžete ho piť bez obáv. Avšak je tu malé prekvapenie, s ktorým si dlhšie nevedeli dať rady ani odborníci. Mlieko sa totiž kvôli svojej značnej výživnej hodnote nepovažuje za „pravú“ tekutinu, ale za potravinu! Preto, keď si budete zostavovať svoj denný pitný plán pozostávajúci napríklad z dvoch litrov tekutín, pamätajte na to, že mlieko tam nepatrí.
[h3]Minerálky pite s mierou!
Mnohí ľudia sú presvedčení, že balená voda, ktorú si bežne kupujú, je pre nich prospešná len vtedy, ak obsahuje čo najvyššie množstvo minerálnych látok. Pre zdravého človeka s normálnou, vyváženou životosprávou sú však takéto vody s nezriedka vyššou mineralizáciou ako tritisíc miligramov na liter na každodennú konzumáciu absolútne nevhodné. Pri vlastnom pitnom režime by sme preto mali klásť dôraz aj na rozlíšenie minerálok, ktoré sa odporúčajú na bežné pitie a na tie, ktoré pomáhajú pri liečení rôznych chorôb a dopĺňaní výrazných strát minerálnych látok. Ide napríklad o minerálky, ktoré dokážu zmierniť tráviace ťažkosti, pomôcť pri poruchách látkovej premeny, slúžiť ako liečivá tekutina pri chorobách žalúdka, močových ciest, pri cukrovke, ateroskleróze či ochoreniach kostí… Aby sa predišlo prípadnému nadmernému a jednostrannému príjmu niektorej z minerálnych látok, mali by sme minerálne vody s obzvlášť bohatou mineralizáciou dôkladne striedať či obmieňať. Je to dôležité z toho dôvodu, aby sa tieto nadbytočné a nevyužité látky nezačali hromadiť na stenách ciev alebo v kĺboch a nepodieľali sa tak na vzniku prípadných zdravotných problémov. Takáto situácia je určite veľmi dobre známa napríklad ľuďom s vysokým krvným tlakom, ktorí by sa mali všemožne vyhýbať minerálkam s vysokým obsahom sodíka. Keďže v súčasnosti rastie aj počet ľudí trpiacich na dráždivý žalúdok, za zmienku stojí i fakt, že sa im odporúča znížiť konzumáciu takzvaných bublinkových minerálnych vôd na minimum. Oxid uhličitý, ktorým sú tieto vody sýtené, totiž pôsobí prekysľujúco a môže znamenať ďalšiu záťaž pre ich organizmus. Ak však máme minerálky v obľube a na druhej strane to s ich konzumáciou nechceme preháňať, najoptimálnejším riešením je uprednostňovať pramenité a minerálne vody s celkovou mineralizáciou v rozmedzí od stopäťdesiat do štyristo miligramov na liter. Práve tieto vody predstavujú plnohodnotnú súčasť vyváženého pitného režimu a tým, že nezaťažujú náš organizmus vysokým obsahom minerálnych látok, sú i mimoriadne vhodné na každodennú pravidelnú konzumáciu.

Autor: 
Ing.Denisa Syptáková
Patrí do vydania: 
September 2006