Je tu kríza. Hurá!

Jej prvou obeťou sa stali Spojené štáty. Najprv ovládla finančný trh, potom sa vrhla na spotrebiteľov. Vyzerá to tak, že sa potrebuje vyzúriť na všetkých kontinentoch. Jej pazúrom neunikla ani Európa. Nepozná zľutovanie s boháčmi ani s chudobnými. Aj takto sa dá opísať jav, ktorý zasiahol takmer všetky krajiny sveta. Ekonomická kríza. Prináša len nevýhody?

Kríza svetom hýbe

Už to vedia všetci. Dokonca aj tí, ktorí ekonomické správy nesledujú. Kríza. Toto slovo sa votrelo do našich domácností a vsugerovalo pocity aj očakávania. Bežný laik si kladie otázku. Ako môžu podniky alebo banky skrachovať pri takej obrovskej spotrebe všetkého možného i nemožného? Jednou z príčin je nerozumné nakupovanie amerického spotrebiteľa. Trh neuniesol to, čo mu sám ponúkol. Možnosť kupovať a neplatiť, ale zadlžiť sa. Život na splátky prináša výhodu v podobe neplatenia „tu a teraz“. Suma za nákup sa však nepremlčí. Tento spôsob nakupovania sa pre mnohých zmenil na začarovaný kruh. Motať sa v ňom môžu hlavne osoby, ktoré odolať možnosti „mať hneď“ nechcú alebo jednoducho nedokážu. Tak ako od každej činnosti, aj od pocitu kúpiť a nezaplatiť okamžite dokážeme byť závislí. Iste, medzi americkým a európskym spotrebiteľom je rozdiel. Európan je prezieravejší, zvyčajne vie predvídať a naložiť si na plecia toľko, koľko unesie. To však neznamená, že nemá s nakupovaním problémy. Pôvab nákupných centier a hypermarketov nás očaril tým viac, že sa v našich zemepisných šírkach zjavili po sivom období. Pamätáte sa, nebolo to tak dávno, keď naše mamy nakupovali v Otexe a Textile a otcovia stáli v rade napríklad na pomaranče. Ozaj, spomínate si na skvost kubánskeho poľnohospodárstva? Z nepochopiteľného dôvodu sme z Ostrova slobody nedovážali ani rum, ani cigary, ale pomaranče. Áno, presne tie zelenožlté. Kúpiť sa dali v období jarných prázdnin a žuli sme ich pri sledovaní poobedňajšieho jarného prázdninového vysielania. Nedali sa ošúpať, ani keby ste sa mali obesiť. Našinec sa vynašiel a prekrajoval ich na polovičky alebo štvrtky – v závislosti od počtu osôb, ktoré si mali na nich pochutnať. Robilo sa to s príslušnou dávkou cukru, lebo aj keď pochádzali zo slnečného Karibiku, predsa len chutili akosi trpko. Veru, časy sa zmenili. V predajniach zavládla hojnosť a na staré časy si spomenieme zväčša len vtedy, keď sa chceme pobaviť.

viac sa dočítate v marcovom čísle Beauty&Woman, ktoré je už v predaji.

Patrí do vydania: 
Marec 2009