Rozwitha Kováčiková - Byť hoteliérkou ma baví...

hovorí obchodná riaditeľka hotela Yasmin Košice

V hotelierstve pôsobíte už nejeden rok. Čo bolo impulzom alebo čo vás viedlo k tomu, aby ste si vybrali práve hotelierstvo?

Ešte počas štúdia na gymnáziu som sa rozhodovala o svojom ďalšom pôsobení. Dnes sa len pousmejem, že prvotný impulz bol seriál Hotel od Artura Haileyho, ktorý vysielala v tom čase rakúska ORF. Asi by som dostala dodatočne dvojku zo správania, ak by som prezradila, že som bola schopná v tom čase odísť aj z poslednej vyučovacej hodiny, len aby som zastihla obľúbený seriál. Hotelové prostredie vás musí nadchnúť. Hotelierstvo je niečo fascinujúce, neustála zmena, rýchle tempo, riešenie rôznych situácií a práca s ľuďmi. Je to adrenalín, ktorý potrebujem k životu. Vždy som túžila pracovať v hoteli a cítila som, že je to to pravé povolanie, ktoré ma bude napĺňať.

Aké boli vaše začiatky v hotelierstve, resp. cestovnom ruchu? Stále ste pôsobili v obchodnom oddelení? A prečo práve obchod?

Moje začiatky v cestovnom ruchu začali v Prahe, sprevádzaním turistov z Nemecka. Mala som možnosť vyskúšať služby veľkých sieťových hotelov a presvedčiť sa , že ak chceme mať spokojných hostí, musíme im poskytnúť profesionálny servis. Ku každému segmentu na trhu treba pristupovať jednotlivo. V hotelierstve som začala ako recepčná. Bolo to moje najkrajšie obdobie, počas ktorého som spoznala množstvo rozličných pováh hostí, ich problémy a potreby. Niekedy som bola z jednotlivých situácií prekvapená. Ale vedela som, že musím situácie riešiť k obojstrannej spokojnosti. Sú hostia, ktorí už pri vstupe do hotelovej haly sú podráždení, lebo im nevyšiel obchod, alebo ich rozčúli negatívny telefonát. Niekedy stačí úsmev a príjemný rozhovor a napätie sa zmení na dobrú náladu, ale niekedy treba vycítiť, že hosť chce byť čo najskôr vo svojej izbe a mať pokoj. Môj prístup k ľuďom ma posunul z recepcie na kongresové oddelenie a predaj. Pre mňa je obchodné oddelenie a marketing najzaujímavejšia oblasť v hotelierstve. Samozrejme, správny obchodník musí byť presvedčený o kvalite svojho produktu, hotel musí milovať a klienta presvedčiť, že mu môže dôverovať. Pri obchodných stretnutiach staviam na dôvere a obojstrannej spokojnosti. Chcem byť korektná a vyžadujem to aj od mojich pracovníkov. Riadim sa heslom, že všetko zlé sa každému vráti. Nemám rada zákernosť a podrazy a nepoužívam ich ani v obchode. Obchodné oddelenie je prvotné spracovanie požiadavky klienta, resp. budúceho hosťa. Vyžaduje kreativitu, myslenie a osobný prístup.

V Bratislave ste pracovali v úspešných 4-hviezdičkových hoteloch, potom ste vymenili Bratislavu za Piešťany. Zmenili ste dokonca aj funkciu, už to nebolo obchodné oddelenie, ale post generálnej riaditeľky. Prečo?

Mojou srdcovou záležitosťou bol hotel v centre Bratislavy. Keď som sa prešla našou veľkou hotelovou lobby a usmiala sa na hostí, ktorí práve popíjali kávu v bare a oni mi opätovali úsmev, vedela som, že tam patrím. Ale niekedy chcete vyskúšať niečo nové, máte pocit, že sa musíte posunúť ďalej. Ja som dostala zaujímavú ponuku a rozhodla som sa ju prijať. Bolo to otvorenie wellness hotela v známom  kúpeľnom meste. Dnes som veľmi povďačná za túto životnú skúsenosť. Post riaditeľa hotela vyžaduje neustále riešenie problémov. Ak chcete dosiahnuť úspech, vyžaduje to vysoké pracovné nasadenie. Myslím, že sa mi podarilo splniť cieľ, ktorý som si pri nástupe do tejto funkcie dala: zabehnúť hotel, vytvoriť stabilné prostredie a spokojnosť hostí, ale aj zamestnancov. Už som neriešila obchod priamo, ale dennodenné problémy, ktoré boli často aj technického charakteru. Často som sama musela rýchlo reagovať a riešiť situácie. Strácala som svoje súkromie, osobný čas a rodinu. A vtedy prišla ponuka odísť do Košíc do funkcie obchodnej riaditeľky v novom 4-hviezdičkovom dizajnovom hoteli Yasmin. Hneď ako som si prezrela webovú stránku hotela, rozhodla som sa pre zmenu. Samozrejme, moje rozhodnutie ovplyvnili dvaja dôležití ľudia v mojom živote. Ich podpora ma len utvrdila v mojom správnom rozhodnutí.

viac sa dočítate v decembrovom čísle Beauty&Woman, ktoré je už v predaji.

Patrí do vydania: 
December 2008