Helena Krasňanská - Šperk treba nosiť s noblesou

S tvrdením, že šperk je čisto ženská záležitosť, u nej neuspejete. Helena Krasňanská, majiteľka firmy Sheron, síce nepopiera, že ženy majú k týmto veciam bližšie, zároveň ale dobre pozná, aké pozitívne reakcie dokážu šperky vyvolať aj u mužov. Bude to i tým, že Helena Krasňanská vie o šperkoch oveľa viac než bežný smrteľník…

Žena a šperk patria k sebe celkom prirodzene. Spojenie žena a šperk ako obchod či oblasť podnikania už zase také každodenné nie je. Ako sa stalo, že u Vás nastala práve táto kombinácia?

Hovorí sa síce, že za všetkým treba hľadať ženu, v tomto prípade však platí, za všetkým hľadaj manžela. Bol to totiž môj muž, kto pred takmer šestnástimi rokmi prišiel s nápadom venovať sa obchodu so šperkami. Ako absolvent Vysokej školy ekonomickej, odboru zahraničný obchod, má k biznisu blízko a obchod s hodinkami a šperkami sa ukazoval byť celkom zaujímavá možnosť. Pokiaľ ide o mňa, spočiatku som vystupovala viac-menej v úzadí a venovala sa výberu tovaru. A ešte predtým, než sme sa pre rodinný podnik vôbec rozhodli, som pracovala v odbore dermatológia.

Kto vymyslel názov Vašej spoločnosti? Sheron vyvoláva skôr predstavu zahraničnej než čisto slovenskej firmy.

Pred šestnástimi rokmi sme začínali ako Art Juwell, no po približne piatich rokoch sme si všimli, že „juvelov“ je už na Slovensku akosi priveľa. Povedali sme si, že dozrel čas, aj vzhľadom na posun v zameraní firmy, vymyslieť nový názov. O spoluprácu sme požiadali reklamnú agentúru, jej návrhy sa nám však, pravdupovediac, nepáčili. Opäť to bol manžel, kto raz večer nadhodil: – Čo názov Sheron? A ja som povedala: – Áno…

Už ste naznačili, že Sheron prešiel určitým vývojom. Aké najpodstatnejšie zmeny za tých viac než pätnásť rokov zaznamenal?

Najväčšími zmenami, respektíve najväčším vývojom určite prešla naša ponuka. Tak, ako sa menil dopyt, menila sa aj ponuka predávaných značiek. Ako pravidelní návštevníci veľkých šperkárskych výstav, najmä v Bazileji a Ženeve, sme ale spoznávali svetové značky a trendy, čo nás nielen posúvalo dopredu po odbornej stránke, ale rovnako to podnietilo našu chuť ponúknuť ich aj slovenským zákazníkom. Tak sme sa prepracovali k zvučným značkám a k vyššej až k najvyššej kvalite šperkov a hodiniek, ktorá je v súčasnosti určite najcharakteristickejším prvkom našej ponuky. A môžem povedať i to, že sme za tie roky spravili veľký kus práce. Dôkazom je sieť predajní v Bratislave, Košiciach, Banskej Bystrici a i naša najnovšia predajňa na Panskej ulici v Bratislave, ktorú spokojne môžeme považovať za svoju vlajkovú loď. V neposlednom rade to bol veľký projekt, ktorý dnes hovorí sám za seba.

Z úzadia, ako ste sama povedali, sa obchodu venujete už dlhšie. Na základe doterajších skúseností určite viete charakterizovať aj slovenskú klientelu.

Slovenskí zákazníci poznajú prestížne klenotnícke a hodinárske značky, nie sú im cudzie a neznáme. O to viac ma teší, že sme to práve my, kto slovenským zákazníkom takéto značky a takéto krásne a kvalitné šperky či hodinky dokáže priniesť. Vlastne aj to bol jeden z dôvodov otvorenia našej najnovšej predajne. V jej ponuke je skutočne to najlepšie a najnovšie, čo sa vo svete šperkov či hodiniek „nosí“, pričom nechýbajú ani limitované edície. A ak má niektorý náš klient špeciálnu požiadavku, dokážeme vyhovieť aj tej. Dôležitá určite je i ochota každému osobne poradiť a vyjsť mu v ústrety. Ide predsa o to, aby vybraný šperk každému spravil radosť, aby s ním bol zákazník spokojný a aby ho rád nosil. O vybraných hodinkách platí to isté.

Vašu kientelu tvoria ženy i muži. Aký je medzi nimi najväčší rozdiel, keď si šperk či hodinky vyberajú nie ako darček, ale pre seba?

Samozrejme, výber je vec veľmi individuálna, zovšeobecnene však môžem povedať, že kým ženy sa riadia predovšetkým intuíciou a vnútorným pocitom, muži sú viac praktickí. Ženy sa orientujú najmä na retiazky, náušnice či prívesky, mužov zase viac zaujímajú hodinky. Mimochodom, ženy si hodinky vyberajú viac-menej podľa toho, ako sú zdobené, pre mužov je ale najzaujímavejšie to, čo je v ich vnútri, teda strojček. Čím je strojček komplikovanejší, tým viac mužov priťahuje.

A potom vraj muži nemajú radi komplikácie… Poďme ale späť k šperkom: existuje vôbec definícia, čo šperk je?

Pod šperkom určite rozumieme kombináciu zlata alebo platiny s drahým kameňom. Z tejto kombinácie dokážu zruční šperkári, respektíve klenotníci, vytvárať krásne a nenapodobiteľné veci, ktoré sa už dajú považovať za malé umelecké dielka. Mala som to šťastie vidieť, ako sa zhotovujú šperky v štúdiách a dielňach zvučných šperkárskych značiek. Tam som pochopila, prečo je šperk taká unikátna a v konečnom dôsledku aj drahá vec. Je to veľmi citlivá, skoro až filigránska robota – vyložiť náhrdelník či prsteň kameňmi nie je maličkosť.

Podlieha výroba šperkov módnym trendom?

Do istej miery áno, obmieňanie v tejto oblasti však nie je zase až take časté či také „dramatické“. Momentálne sú napríklad v móde veľké, masívnejšie, viac zdobené šperky. A do popredia sa dosť výrazným tempom dostáva žlté zlato, ale aj zlato ružové. Na druhej strane žiadna žena nič nepokazí jemnou zlatou retiazkou s briliantovým príveskom či prstienkom a briliantovými náušnicami. Presné pravidlá čo a kam nosiť dnes už síce neplatia, vo všeobecnosti sa však na denné nosenie odporúčajú jemnejšie šperky, na večerné a slávnostné príležitosti sa hodia aj šperky honosnejšie. Rovnako platí, že jednotlivé kusy by mali spolu ladiť, malo by ich čosi zjednocovať, napríklad farba kameňov.

Dá sa o niektorej značke povedať, že je to šperk šperkov?

Všeobecný názor v tomto smere nepanuje, k svetovo najuznávanejším značkám, a ja s tým absolútne súhlasím, však určite patrí Piaget či Chopard. Od iných značiek sa Chopard odlišuje tým, že používa minerálne sklo, v ktorom plávajú brilianty. Jednotlivé šperky sú nimi viac či menej zdobené, pričom je úžasné sledovať, ako vám v prívesku, prstienku či hodinách diamanty alebo iné farebné kamene doslova putujú… Je to krásne a celkom iné. Možno práve preto šperky tejto značky vyhľadávajú a nosia aj svetové celebrity.

A existuje aj čosi ako prehrešok voči šperku?

Šperk si určite vyžaduje svoje postavenie. Mal by sa nosiť s noblesou a úctou, veď odráža jedinečnosť a úžasnosť ženy, dokáže ju rozžiariť, zmeniť na dámu. A šperk si rovnako vyžaduje aj istú starostlivosť. Koniec-koncov, prístupom k nemu dávame najavo aj svoj vzťah k tomu, kto nám šperk daroval.

Hovorili sme už o Sherone, o šperkoch, o prístupoch žien a mužov k nim. Ale čo Vy? Ktoré šperky rada nosíte? Lebo pýtať sa, či ich nosíte, by asi bolo smiešne…

Asi áno… Nosím ich veľmi rada a dovolím si aj tvrdiť, že o nich mám veľmi dobrý prehľad. Šperky sa snažím obmieňať a prispôsobovať oblečeniu, aby ladili k celkovému vzhľadu. Napríklad k zemitým farbám uprednostňujem žlté zlato, k čiernemu oblečeniu zase elegantné biele zlato.

Ako sama vravíte, o šperkoch mate značný prehľad. Dokáže Vás v tejto oblasti ešte niečo prekvapiť? Alebo ak Vám manžel chce darovať šperk, dokáže Vám ešte čímsi „vyraziť dych“?

Odpoveď na jednu i druhú otázku znie – áno. Na každoročných výstavách šperkov a svetovom trhu sa stále ešte objavujú také úžasné a krásne veci, že myslieť si, že ma už nič neprekvapí, by bolo naivné. Vždy je ešte čosi, čo tu nebolo. A môj manžel dokáže niečo také pre mňa stále objavovať, niečím unikátnym a výnimočným ma rozmaznávať.

Predstavte si ale, že by Vám daroval bižutériu. Ako by ste zareagovali?

Keďže by určite šlo o darček z lásky, neodmietla by som. Môj manžel by mi však bižutériu nikdy nedaroval. Vôbec tým nechcem znevažovať ani bižutériu, ani ženy, ktoré ju nosia. Aj napriek mnohým rokom stráveným medzi klenotami ma šperk ako dar vie potešiť, ale veľkú radosť mi spraví aj kytica kvetov.

Autor
Hana Horváthová