Parížske módne TRIO

Existujú veľké ikonické módne domy, ktoré sú absolútnym synonymom módy po celom svete, ako CHANEL či Dior. A potom sú také, ktoré nám i mnohým módnym nadšencom prirástli k srdcu a tešíme sa na všetko nové, čo prinesú. Sú vybudované na tradícii, remesle, umení a láske ku krásnu. Ponorte sa spolu s nami do príbehov, ktoré tvorili couture mapu francúzskej módy.

Givenchy

„Šaty musia kopírovať telo ženy, nie telo nasledovať tvar šiat.“ Jeden z najslávnejších výrokov Huberta de Givenchyho asi najlepšie vystihuje jeho prístup k móde a ženskému telu, ktoré najčastejšie obliekal. Po stáročiach, keď sa ženy museli prispôsobovať nepohodlnému a nepraktickému oblečeniu jeho voľnejšie siluety priniesli nežnejšiemu pohlaviu novú slobodu a možnosť experimentovať. „Jeho oblečenie je jediné, v ktorom sa cítim sama sebou. Je oveľa viac, ako couturier, je tvorcom osobnosti,“ povedala o návrhárovi slávna herečka Audrey Hepburn, ktorá sa počas jeho kariéry stala jeho najväčšou múzou.

 

Keby ste si dnes vedľa seba položili modely ikonického dizajnéra a zakladateľa domu Givenchy Huberta de Givenchyho a pokrokové dizajny jeho nasledovníkov Ricarda Tisciho či najnovšie Matthew M. Williamsa, asi by ste v nich nenašli veľa spoločného. Zatiaľ čo Hubert bol známy svojou láskou k jednoduchosti a čistým líniám, Tisci sa oveľa viac vyžíval v prepracovaných detailoch či istej dávke teatrálnosti. Williams zas stavia na modernite a inovatívnosti, jeho kúsky sú prepájaním ženskej a mužskej módy 21. storočia. Všetkých dizajnérov módneho domu Givenchy však spájalo niekoľko kľúčových vlastností, ktoré z francúzskej značky spravili nesmrteľnú módnu elitu: inovatívnosť, progresívnosť a radosť z experimentovania. Hubert de Givenchy bol pravý módny revolucionár, a keď sa v roku 1995 rozhodol napokon odísť do dôchodku, v jeho šľapajach pokračovali tí najodvážnejší mladí tvorcovia, akých noví majitelia Givenchy našli: John Galliano, Alexander McQueen, Julien McDonald, Ricardo Tisci a aktuálny hlavný dizajnér Matthew M. Williamson.

Chloé

Slávna Gabrielle Chanel nebola jedinou Gabrielle, ktorá v povojnovom období výrazne tvarovala podobu francúzskej a svetovej módy. Svoju stopu vo svete haute couture a neskôr pret-a-portér nepochybne zanechala i Gabrielle Aghion, zakladateľka ikonickej značky Chloé.

 

Miestom prvých prehliadok novej značky na parížskej haute couture scéne stali kaviarne na ľavom brehu Seiny. Zatiaľ čo novinári a hostia sedeli pri stoloch a vychutnávali si dobrú kávu, modelky sa prechádzali pomedzi nich a predvádzali kreácie, ktoré konkurovali dovtedajšej parížskej haute couture svojou modernosťou, eleganciou a voľnejšími strihmi. Gaby Aghion sa nebála objavovať a skúšať neprebádané a mala výnimočný cit pre veľké talenty. Svoju prvú kolekciu predstavila v roku 1952 v Café de Flore. Namiesto haute couture postupne začala používať nový výraz, „pret-a-porter“, ktorý mal opisovať luxusné kvalitné kolekcie, ktoré si zákazníci mohli hneď aj kúpiť priamo z vešiakov.

 

Francúzsky dom Chloé sa stal doslova liahňou módnych megatalentov, ktorým dal veľkú šancu zažiariť. V tomto období tiež začína tradíciu písmen z abecedy, ktoré charakterizovali každý kúsok z novej kolekcie. Tento detail sa v módnom dome udržal do 80. rokov, potom ho znova vzkriesila až návrhárka Clare Waight Keller v roku 2012 v kolekcii doplnkov.

 

V 60. rokoch Gaby zamestnala hneď niekoľko mladých dizajnérskych talentov, ktoré si zobrala pod svoje krídla. Medzi päticou mladých tvorcov bol vtedy i Karl Lagerfeld. Spolu s ďalším mladým návrhárom, Maximom de la Falaise slávna dizajnérka vymyslela i kúsok, ktorý v klasickom šatníku nemôže chýbať dodnes – košeľové šaty. Pôvodne získali názov embrun a vyzerali podobne, ako ich poznáme dnes – horná časť pripomínala košeľu, spodná šaty stiahnuté v páse. Podobne sa do histórie zapísala i klasická hodvábna blúzka, ktorú Gaby Aghion v modeloch predstavila začiatkom 60. rokov a dodnes dom charakterizuje.

Lanvin

Pri zrode svetovej módy stálo v Paríži len zopár osudových žien, ktoré si vydobyli svoje miesto v priemysle aj napriek tvrdej pánskej presile. Ešte pred Gaby Aghion medzi nimi bola i talentovaná, odvážna a nebojácna Jean Lanvin. Narodila sa 1. januára 1867 v Paríži ako najstaršia z 11 detí. Odmalička ju lákali krásne veci a móda, a tak v 16-tich rokoch začala pracovať v klobučníctve. Jej modely sa stretli s takým úspechom, že si po niekoľkých rokoch otvorila vlastný obchod.

 

Jeanne Lanvin išla síce s dobou, všetky veci si však stále robila po svojom. Jej nápady a zmysel pre obchod sa na prelome storočí stretli s takým úspechom, že sa jej módny dom za krátky čas stal jedným z najznámejších módnych podnikov vo Francúzsku i vo svete. Návrhárka z Paríža bola nesmierne rozhľadená a kreatívna a už na začiatku 20. storočia vymyslela koncept, ktorý iných dizajnérov ešte ani zďaleka nenapadol – stala sa prvou lifestyle dizajnérkou na svete.

 

Jej dcéra Marguerite sa zapísala do histórie domu Lanvin spoločne s mamou. Nielen že inšpirovala Jean k vytvoreniu prvej detskej kolekcie a neskôr dámskej línie pre mladé ženy, jej obraz s mamou, pri ktorom tancujú držiac sa za ruky, sa stal predlohou na logo módneho domu Lanvin, ktoré sa používa dodnes. Samotné obrázkové logo módneho domu bolo na prelome storočí tiež prevratné, ostatní dizajnéri sa v tej dobe na svoje výtvory podpisovali výlučne vlastným menom či označením „griffe“. Marguerite, ktorá sa neskôr stala opernou speváčkou a vydala sa za grófa z Talianska, po smrti mamy prevzala aj vedenie módnej značky.

 

Po smrti legendárnej dizajnérky však celé desaťročia parížska značka žila najmä zo svojej bohatej histórie a slávneho mena. Upadajúci trend módneho domu zmenil až príchod talentovaného nového dizajnéra s izraelsko-marockými koreňmi Albera Elbaza. Elbaz prevzal kreatívne vedenie módneho domu v roku 2001, keď už o značke Lanvin málokto hovoril s veľkým nadšením. „Keď prídete do domu, ktorý má takú bohatú históriu, môžete spraviť len dve veci – buď všetko zdemolujete a postavíte to nanovo, alebo si položíte jednu dôležitú otázku: prečo je stále tu? To som spravil aj ja a snažil som sa na tom stavať. Takže sa vidím skôr ako budovateľa,“ povedal Elbaz v interview pre The New York Times. Keď sa Elbaz prekvapivo rozhodol Lanvin opustiť v roku 2019, jeho miesto prevzal nový dizajnér Bruno Sialleli, ktorý sa stal najmladším kreatívnym riaditeľom v histórii značky.

Patrí do vydania