Ženská sila v Diore

Talianska dizajnérka Maria Grazia Chiuri odštartovala v parížskom historickom módnom dome novú éru. Éru, ktorá sa prihovára ženám 21. storočia a ktorá robí zo serióznej módy moderný komunikačný prostriedok.

Viete, koľko žien mal vo svojom vedení francúzsky dom Dior od svojho vzniku tesne po skončení 2. svetovej vojny v roku 1946? Presne jednu. Bola to Maria Grazia Chiuri, ktorá do Paríža pricestovala v roku 2016, niekoľko mesiacov po tom, ako sa kresla kreatívneho riaditeľa firmy Dior vzdal dizajnér Raf Simons. Maria Grazia nie je prvou ani jedinou ženou na čele globálnej módnej spoločnosti a v couture odvetví môže stavať na dedičstve takých priekopníčok ako Gabrielle Chanel či Elsa Schiaparelli. Je však jednou z mála, ktorá sa rozhodla, že svoje pôsobenie v couture dome venuje práve predovšetkým ženám.

 

Krátke platinovo blonďavé vlasy, výrazné čierne linky okolo očí a nezameniteľný taliansky prízvuk. Tak spoznáte talentovanú dizajnérku na prvý pohľad. Študovala módu v Ríme, a hoci jej profesijný životopis nie je dlhý, hovorí o nej veľa. Od roku 1989 celé desaťročie strávila ako dizajnérka v talianskej značke Fendi, kde mala na starosti módne doplnky. Ďalších 17 rokov potom strávila v druhom ikonickom talianskom dome – Valentino, a podobne ako vo Fendi, i tu pracovala ruka v ruke so svojím najbližším spolupracovníkom Pierpaolom Picciolim. Slávna dvojica spolu vzkriesila tradičnú značku a urobila z nej znova obrovský módny hit. Ich kolekcie oblečenia i doplnkov získali obrovskú dávku mladistvej energie, farieb a šmrncu, ktorý sa v podobe rôznych lacnejších napodobenín nezastaviteľne šíril do celého sveta. Spomínate si na dúhové kúsky, vlnkované lemy či vybíjané lodičky Valentino? Aj tie mala na starosti táto dvojica.

 

V roku 2016 sa však Maria Grazia Chiuri rozhodla prijať ponuku od Diora a začať novú kapitolu. Za svoju múzu nepovažuje mladé krásne modelky či herečky, ale svoju 22-ročnú dcéru Rachele Regini a zástupom mladých ambicióznych dizajnérov otvorene hovorí, že aj keď svoju prácu miluje a robí ju s nadšením, život mimo nej je pre ňu tiež dôležitý. Svoje víkendy stále trávi v Ríme s manželom Paolom Reginim a užíva si čas so svojimi dvoma deťmi, ktoré študujú na vysokých školách v Ríme a Londýne. Svoj pracovný čas však posledné tri roky venuje jedinému projektu – Dioru. Svoju predstavu dedičstva, ktoré po sebe v luxusnom módnom dome zanechá, opísala veľmi jasne: „Bola by som rada, keby bolo vidno, ako Dior miluje ženy a ako sa o ženy stará,“ povedala v rozhovore pre scmp.com. „Dúfam, že táto značka zostane blízko k ženám a že sa v nej budú cítiť dostatočne zastúpené. Nechcem vytvárať iba kokteilové šaty,“ povedala Chiuri pre britský Vogue. „Ženy by si mali mať možnosť vyberať si veci, ktoré im pomáhajú cítiť sa sebavedomo a krásne, v ktorých vidia kúsok seba. Ženy by mali cítiť sebavedomie každý deň, nielen počas špeciálnych príležitostí,“ dodala.

Hneď pri svojej prvej kolekcii svet nadchla nielen mnohými citlivými odkazmi na bohaté dedičstvo Dioru, ale i bielymi tričkami so sloganom We should all be feminists, odkazujúcimi na rovnomennú slávnu esej Chimamandy Ngozi Adichie, ktorá zaujala ženy i mužov po celom svete. Okrem toho, že sa feministické tričká hneď vypredali, stali sa takým virálnym módnym hitom, že sa voľne v rôznych verziách reprodukujú dodnes. Chiuri hovorí, že najväčšou výhrou je, ak ženy podporujú iné ženy – kdekoľvek na svete. A tak si aj ona vytvorila silné vzťahy s množstvom kreatívnych a úspešných žien z rôznych oblastí – spolupracuje s významnými umelkyňami, fotografkami, ale i influencerkami známymi zo sociálnych sietí. Jej nové výtvory vrátane feministických tričiek, ale i napr. znovuzrodenej Dior saddle kabelky jej pomáhajú propagovať najznámejšie mená internetu ako Chiara Ferragni, Nicole Warne či Negin Mirsalehi. A Maria Grazia sa na oplátku inšpiruje ich „millenial“ energiou. Tradičné „new look“ sukne dopĺňa mladistvými hravými kúskami, štýlovými modernými doplnkami, klasickým ikonickým modelom dodáva nový dych. Keď vytvorila dvojicu svadobných šiat pre Chiaru Ferragni v roku 2018, vložila do nich nielen kus umenia, ale aj lásky a príbehu. Šaty, ktoré zdobila jemná, ručne vyšívaná sicílska čipka či personalizované výšivky na sukni, dosiahli v mé­diách väčší ohlas než svadobné šaty, ktoré mala Meghan Markle, keď sa vydávala za britského princa Harryho.

 

V aktuálnej jarnej RTW kolekcii sa zas dizajnérka inšpirovala krásou pohybu a tanca, podľa jej vlastných slov „umením pohybu“. Jej inšpirácia pokračovala až do Ríma, kde dokonca vytvorila unikátne kostýmy pre balet rímskej opery, ktoré doslova vyrážajú dych. Šaty nádherných balerín i tanečníkov zdobili ručne maľované či našívané kvety a najjemnejšie tylové sukne. A ak ste náhodou natrafili na posledný hit od Diora – tričká s nápismi „sisterhood is global“ a inými odkazmi o „sesterstve“, vedzte, že pochádzajú z významnej knihy americkej autorky Robin Morganovej, ktorú Maria Grazia Chiuri oslovila na spoluprácu pri svojej minuloročnej jesennej kolekcii. Autorka a zakladateľky inštitútu Sister­hood is Global vravia, že keď sa s dizajnérkou konečne stretli, rozprávali sa „ako ženy, ako politické bytosti, ako umelkyne“ a v rozhovore pre Dior prezradila, že po tričkách túžili aj jej kolegyne a známe feministky, herečka Jane Fonda či Gloria Steinem. Robin Morgan sa veľmi tešila, že na čele módneho domu Dior konečne stojí žena a že Maria Grazia Chiuri môže využiť svoj vplyv na dôležité veci a na pomoc ženám po celom svete. Výťažok z predaja tričiek poputuje práve organizácii Robin Morganovej na podporu práv žien.

 

„Ja skutočne verím, že budúcnosť je v ženách, ktoré sa podporujú navzájom,“ povedala 55-ročná návrhárka v rozhovore pre Vogue v reakcii na influencerky, ktoré šíria jej módno-spoločenský odkaz ďalej do sveta. A práve do sveta prináša Maria Grazia aj samotný Dior. Naposledy ho vytiahla z parížskeho sídla a kolekciu Dior haute couture jar/leto 2019 prezentovala v exotickom Dubaji. Inšpirovala sa fascinujúcim cirkusom a modelky v elegantných kúskoch sa prechádzali pod veľkým šapitó medzi talentovanými akrobatmi a umelcami. Dubaj si vybrala preto, lebo v tomto multikultúrnom meste žijú ľudia naozaj z každého kúta sveta. „Je to pre mňa skvelé miesto na to, aby som pochopila ženy po celom svete. Je pre mňa veľmi dôležité vypočuť si ich a pochopiť ich postoje,“ povedala Maria Grazia Chiuri.

Patrí do vydania