Vláknina - Kľúč k zdraviu

V minulosti sa vláknina považovala za čosi zbytočné, pretože ju organizmus nevie vstrebať. Lenže vláknina dokáže v ľudskom tele vykonať množstvo dobrých skutkov. Novinka Digella navyše výborne chutí! Do druhej polovice 20. storočia sa vláknina – teda povrchová vrstva obilných zŕn – pokladala za odpad, za niečo, čo znižuje kvalitu potravín. Dnes už vieme, že je to presne naopak.

Veľmi žiaduca súčasť potravy

Vláknina je tá časť zjedeného jedla, ktorá nezostáva v tele a nevstrebáva sa, ale odchádza von. Preto sa predtým o vláknine hovorilo ako o balastnej látke, považovala sa za niečo zbytočné. Základné delenie vlákniny: rozpustná (napr. pektín v jablkách) a nerozpustná (napr. celulóza v strukovinách). Vláknina má schopnosť viazať na seba nežiaduce látky obsiahnuté v potrave a látky vznikajúce pri trávení. Týmto spôsobom intenzívne chráni črevnú stenu pred poškodením a má ochranný účinok na tráviacu sústavu. Zároveň vytvára vhodné podmienky na vznik zdravej črevnej mikroflóry.

Ľahké chudnutie

Vláknina intenzívne prijíma vodu, v žalúdku napučí, až ho zaplní, a vyvolá pocit nasýtenia. Pretože ju telo nevie tráviť, nevzniká žiadna energia, a teda ani žiadne zbytočné kalórie. Potraviny bohaté na vlákninu musíme dôkladnejšie požuť, preto zjeme väčšinou menšie porcie jedla pomalším tempom. Tým, že vláknina spomaľuje vstrebávanie cukrov a tukov, obmedzuje kolísanie krvného cukru. Zároveň zvyšuje objem stolice, podporuje činnosť čriev, a tým účinne pomáha proti zápche, ak súčasne prijímame dostatok tekutín. Pri diéte s nízkym energetickým príjmom je náročné požadovanú dennú dávku vlákniny (37 – 50 g) dodržať. Vtedy je namieste vybrať si kvalitný výživový doplnok. Ten je moderným riešením aj v prípade, ak si nie ste istí, či odporúčané množstvo vlákniny dokážete denne prijať v bežnej strave. Priemerný príjem vlákniny na deň v SR je u mužov len 25 – 29 g a u žien iba 19 – 21 g.

Lahôdka pre vás

Novinku medzi produktmi s obsahom vlákniny na našom trhu predstavuje výživový doplnok Digella, ktorý je zárukou tej najvyššej kvality. Obsah nového výživového doplnku tvorí jedinečná kombinácia vlákniny s prebiotikami. Vlákninu zastupuje v týchto tabletách pektín, psyllium a ovsené glukány. Prebiotiká, teda potravu pre priaznivé baktérie, tvoria dextooligosacharidy a galaktooligosacharidy. Bohaté zloženie je navyše doplnené o výťažky z rias Spirulina a Chlorella, ktoré sa tiež podieľajú na očiste čriev a úprave zažívania. Spoločne s prebiotikami tvoria veľmi dobrú živnú pôdu pre priateľské črevné baktérie. Pri užívaní prípravku Digella dochádza tak zároveň k zlepšeniu imunity. Na osladenie prípravku bola použitá sukralóza, umelé sladidlo vhodné aj pre diabetikov. Vyberať si môžete medzi tabletami dvoch príchutí – ananásovej alebo rumovo-kokosovej. Keď dostanete nezvládnuteľnú chuť na sladké, Digella v tabletách (rum-kokos) alebo v sypanej forme (škorica) uspokojí vašu túžbu. A nemusíte sa báť, že priberiete.

Ako vláknina pôsobí

Potravinu obsahujúcu vlákninu treba v ústach dlhšie žuť. Tým sa spomaľuje priebeh jedenia a navodzuje sa dojem príjmu väčšieho množstva stravy. Vláknina rozpustná v žalúdku spomaľuje účinnosť tráviacich enzýmov. Schopnosť viazať veľké množstvo vody vyvoláva pocit nasýtenia. Nerozpustná vláknina tiež zvyšuje pocit nasýtenia. Vláknina rozpustná v tenkom čreve znižuje účinnosť tráviacich enzýmov a spomaľuje vstrebávanie sacharidov, čo je veľmi významné u diabetikov a pri redukčných diétach. Rozpustná vláknina môže čiastočne obmedzovať vstrebávanie tukov a viaže na seba žlčové kyseliny, ktoré sa v organizme tvoria z cholesterolu. Tým sa znižuje celkový príjem cholesterolu do organizmu. Nerozpustná vláknina pôsobí mechanickým dráždením na povrch čreva, čo spôsobuje zrýchlenie peristaltiky (črevnej pohyblivosti). V hrubom čreve sa vláknina výrazne podieľa na tvorbe črevnej mikroflóry, takže znižuje pravdepodobnosť zápchy.

 

 

Patrí do vydania: 
December 2011 / Január 2012