Jacques Helleu - Som uprostred ohňa

Tvorca novej reklamnej kampane pre COCO Mademoiselle

Čo bolo za Vaším rozhodnutím vytvoriť novú reklamnú kampaň pre COCO Mademoiselle?

Jacques Helleu: Myšlienka na túto novú reklamnú kampaň prišla minulý rok a zrodila sa z veľkého úspechu tohto produktu. Úspech podporil aj myšlienku investovať do nového filmu. K úspechu tejto vône značne prispela Kate, bola jej múzou celých päť rokov. Ale keď sú dobré výsledky, je rozumné zmeniť imidž. Vôňa COCO Mademoiselle je medzi desiatimi najvyššie hodnotenými svetovými vôňami, ktoré sú v predaji. To nás ale núti udržať si a ešte zlepšiť našu pozíciu.

Môžete nám opísať kreatívny postup?

Jacques Helleu: Hneď potom, ako sme sa rozhodli vytvoriť nový film, začali sme pátrať po novej ideálnej kandidátke. Pre mňa to bolo „poľovné“ obdobie. Na svojom súkromnom domácom kine som sa snažil vidieť čo najviac filmov z celého sveta. Sústredil som sa na všetko to, čo som videl za posledné dva roky a čo upútalo moju pozornosť. Upriamil som sa na herečky, ktoré ma zaujali, ale predovšetkým som sledoval emócie, ktoré vyjadrovali vo svojich rolách. Zastavil som sa až pri filme Joea Wrighta Pýcha a predsudok s Keirou Knightley v hlavnej úlohe. Keiru som videl aj vo filme Domino, ale jej účinkovanie v Pýche a predsudku ma okamžite zasiahlo a nová múza bola na svete.

Čo Vás na nej najviac zaujalo?

Jacques Helleu: Vo filme, ktorý je adaptáciou Jane Austinovej, Keira na sebe nemá žiaden mejkap. Videl som teda všetky jej prirodzené nedostatky. Vlasy mala zviazané na tyle do malého uzla, nemala žiadne šperky. Pripadala mi ako Popoluška. Ale Keira stelesňovala dokonalosť bez akýchkoľvek ozdôb. Keď takto vyzerá vo svojej jednoduchosti, vedel som si ju predstaviť, aká asi bude úžasná, keď bude skrášlená.

Spoliehate sa na svoju intuíciu…

Jacques Helleu: To je moja práca. Cítil som, že Keira je tou úžasnou voľbou pre stelesnenie novej vône COCO Mademoiselle. A ona okamžite prejavila záujem o náš návrh. Teraz sme museli hľadať ďalej. Nájsť režiséra, ktorý dokáže jej talent prevteliť do filmu. COCO Mademoiselle je osobnosť samostatná a sexi. Žena slobodná, moderná a mladá. Potrebovali sme nápad, ktorý by nebol vulgárny, to nemám v obľube. Režiséra pre túto „úlohu“ som hľadal vo Francúzsku, Anglicku, USA, Japonsku, dokonca aj v Číne. Bol to taký istý proces, ako hľadanie herečky. Súhra na práci pri koncepte filmu je veľmi dôležitá, pretože tento príbeh je osudový.

Prečo ste si vybrali Joea Wrighta?

Jacques Helleu: Uvažoval som nad viacerými režisérmi, ale zistil som, že Joe Wright vie vo filme najlepšie vystihnúť Keirinu krásu. Chodil do prestížnej filmovej školy a je pánom kín. Vie presne, čím Keira je, a preto si ju vybral aj do svojho druhého celovečerného filmu Atonement. Uvedomil som si, že Keira bude pri ňom úplne uvoľnená. Našiel som svoje duo.

A potom ste vytvorili scenár. Ako ste postupovali?

Jacques Helleu: Pre videnie Joea Wrighta som nemusel spraviť veľa zmien. Ak bolo niečo rozdielne, tak estetický prístup, ale tieto problémy sme vyriešili počas mnohých rozhovorov. Preto sa obraciam na uznávaných umelcov, režisérov s charakterom. Keď sa ich práca zhoduje s mojou predstavou, výsledok musí byť dobrý.

Okrem umeleckého návrhu má reklamný film jasný obchodný cieľ. Ako zosúladite tieto dva kroky?

Jacques Helleu: To je umenie všetkého. Joe Wright z Keiry dostal to najlepšie, čo bol schopný, a čo sa týka COCO Mademoiselle, svet tejto vône urobil ostrejším a súčasne elegantnejším. Koncept tak vytvoril viac ženskú alebo viac rafinovanú ženu.

Ste nielen „okom“ Chanelu, ale aj ozajstným producentom.

Jacques Helleu: Ja som viac producentom ako klientom agentúry. Naša konkurencia je väčšinou klientom nejakej reklamnej agentúry. Agentúry s klientami komunikujú celé mesiace, aby ukázali, že rozumejú, pre koho je ten-ktorý výrobok určený. My sme celý tento krok preskočili a ušetrili čas. A vďaka práci na filmoch pre Chanel tak šetríme nielen čas, ale vyvarujeme sa aj chýb. Aj preto, že je tu dokonalá súhra s režisérmi, ktorí presne poznajú svoje miesto.

Doplnkom filmu je reklamná fotografia, ktorú ste zverili Dominiqueovi Issermannovi. Ako ste k tomu pristupovali?

Jacques Helleu: Fotografia bola súčasťou kampane. Veľkú chybu robia tí, ktorí si zoberú obraz z filmu a použijú ho pre reklamu. Fotografia by nemala byť presnou kópiou obrazu z filmu. Ja sám si nechávam čas medzi nakrúcaním reklamného filmu a fotografovaním. Okrem toho Keira toho času nakrúcala Pirátov z Karibiku 3 a mala veľmi nabitý program. Dominique Issermann napriek tomu odviedol pozoruhodnú prácu a na celej kampani bolo cítiť nový prístup k osobnosti COCO Mademoiselle.

Vaše návrhy majú široké možnosti. Máte nejaké záruky?

Jacques Helleu: Predtým, ako podpíšem šek, prezentujem koncept majiteľovi Chanelu a jeho hlavnému partnerovi vo forme príbehu. Prednesiem im príbeh filmu, ktorý budeme vyrábať, a vystavujem sa tým riziku nepochopenia. To je však moja práca. Musím nájsť rovnováhu medzi svojou umeleckou citlivosťou a výsledkom predaja. Ak niečo zlyhá, je to moja chyba. Ale to je úplne normálne. Tu nie je „nárazníkom“ žiadna agentúra. Som uprostred ohňa a okolo mňa netrpezlivo čakajú „šakaly“ na moje zakopnutie (smiech), aby obsadili moje miesto. Mojou úlohou je preto dať dokopy talenty a viesť ich tak, aby všetko klaplo. Nezáleží až tak na tom, aký silný je symbol, ale predovšetkým na spomínanom talente, dôvere a hlavne originalite. Takto som s mnohými vytvorenými filmami dosiahol svoj vrchol. (Smiech.)

Pozeráte rád filmy, na ktorých ste sa podieľali?

Jacques Helleu: Určite nie okamžite. Keď si ich pozriem o dva alebo tri roky po dokončení, je to naozajstný pôžitok. Najdôležitejšou vecou pre mňa je odolať prezentovaným novým „horúcim“ talentom. Len preto, že sa nejakému režisérovi podarilo urobiť dobrý film a získal dobrú kritiku, neznamená to, že s ním mám spolupracovať. Pre reklamné agentúry sa to často stáva pascou. Bez toho, aby som opakoval, čo už bolo povedané tisíckrát, za najzaujímavejší považujem ten nápad, ktorý sme ešte neurobili.

Keď si predstavíte všetky filmy, ktoré ste pomohli vytvoriť, prečo ste vlastne nenafilmovali žiaden sám?

Jacques Helleu: Nie je to preto, že nechcem, ale jednoducho preto, že som príliš ctižiadostivý! (Smiech.) Veľmi rád by som bol asistentom, ktorý by viedol takých režisérov ako Jean Renoir, Louis Malle alebo Michelangelo Antonioni… Títo režiséri vytvorili filmy veľmi úspešné, ale pritom ľudové. Filmy umelecky brilantné. Vo svojoch filmoch vedeli vniknúť do obrovského ľudského spektra a to je to, čo milujem na ich dielach.