Svetová móda v lockdowne

Virtuálne módne prehliadky, kreatívne filmy, defilé v prázdnych uliciach či na uzavretej pláži. Zatiaľ čo sa produkcia fashion weekov borí s obmedzeniami a pandémiou, svetoví dizajnéri sa pripravujú na novú éru nádeje a radosti po jej skončení.

Jarná séria týždňov módy v štyroch hlavných módnych metropolách – New York, Londýn, Miláno, Paríž – bola presne pred rokom silno spätá so začiatkom nebezpečnej pandémie koronavírusu. Kým módne domy v Miláne vo februári 2020 prezentovali svoje jesenné kolekcie, všade naokolo začínal zúriť vírus, ktorý odvtedy zmenil naše životy na nepoznanie. Tento rok aj prehliadky kolekcií na jeseň/zimu 2021-2022 boli od tých minuloročných na nepoznanie. Žiadni diváci, žiadne „front rows“, takmer žiadny street style, ani inšpiratívne stretnutia medzi podujatiami. Mnohým dizajnérom a kreatívcom však obmedzené podmienky pre živé podujatia paradoxne rozviazali ruky, a otvorili cestu novým možnostiam.

 

Pandémia módny svet tak trochu demokratizovala, otvorila ho oveľa širšiemu publiku. To, čo bolo doteraz prístupné len pár desiatkam či stovkám vyvolených s prestížnou pozvánkou v rukách, môže teraz konečne vidieť celý svet. Hneď, naživo, z pohodlia domova. Pre novšie, mladšie značky to znamenalo možnosť zažiariť a upozorniť na seba – mohli využiť prístup ku globálnemu publiku, nehovoriac o tom, že všetci relevantní módni hráči nemali inú možnosť, ako hľadať partnerov a inšpiráciu online, a to im umožnilo naraziť na úplne nových ľudí. Staršie zabehané módne domy zas museli načrieť do studnice kreativity a vstúpiť do novej digitálnej éry.

Zamknutý Londýn

Britská móda, podobne ako zvyšok krajiny, zostala zatvorená v celonárodnom lockdowne, ktorý, podobne ako u nás, nepovoľuje žiadne hromadné podujatia a stretávanie väčšieho množstva ľudí. Britskí tvorcovia sa však vynašli aj v tejto napätej situácii. Mnoho návrhárov a značiek pripravilo svoje módne šou tradičnejším spôsobom – s mólom a modelkami, ktoré len presunuli ich do online priestoru. Iní na to išli trochu originálnejšie.

 

Romantická značka Erdem našla inšpiráciu v kráľovskom balete, a na svoje digitálne mólo pozvala baleríny, ktoré svoje umenie tieto dni nemôžu predvádzať živému publiku. Balet inšpiroval aj samotnú jesennú kolekciu, v ktorej sa mihali nadýchané tylové sukne, typické baletné cvičky či rukavice pripomínajúce tanečné kostýmy.

 

Dizajnérka so srbskými koreňmi Roksanda Ilincic sa vo svojej prezentácii rozhodla vzdať hold ženám, rodine a krásnym každodenným momentom. Svoje fantastické, nadýchané, farebné šaty predviedla v jedinečnom krátkom filme, natočenom na vlastný iPhone počas februárového lockdownu. Scénou sa jej stal dom ikonickej britskej herečky Vanessy Redgrave s idylickou záhradou. Film zachytáva nežné momenty za zatvorenými dverami, ktoré zdieľajú tri generácie žien – herečky Vanessa Redgrave, jej dcéra Joely Richardson a vnučka Daisy Bevan.

 

Energické Taliansko

Talianski dizajnéri tiež pri svojich prezentáciách nemohli počítať so živým publikom, o to viac sa však uvoľnili pri tvorbe svojich online prehliadok.

 

Návrhár Rick Owens zobral divákov na prechádzku po krásnej pláži v Benátkach, ktorú má priamo oproti svojmu domu. Na dramatickom kamennom móle sa prešli modelky v rúškach a elegantných, efektných šatách, zabalené v pohodlných dlhých prešívaných plášťoch, poskytujúcich kúsok komfortu v tejto nejasnej dobe. Čiernu a bielu dopĺňali zemité tóny februárovej zimnej prírody.

 

Iné značky sa zas zamerali na život a svet po pandémii, prinášajúc na mólo dávku nádeje v lepšiu a slobodnejšiu budúcnosť. Marni zorganizovalo pre svoje modelky a modelov retro house párty v štýle 70. rokov, plnú puffy kabátov a farebných pletenín.

Dolce & Gabbana sa zas spojili s Talianskym technologickým inštitútom a na svojej virtuálnej prehliadke pretkali módne remeslo inovatívnymi technológiami. Na tradičnom móle sa k modelkám pridalo niekoľko milých humanoidných robotov, vyvinutých talianskymi expertmi a celá kolekcia sa nedá nazvať inak ako explózia sveta a farieb. Dolce & Gabbana spojili budúcnosť s minulosťou – roboty sprevádzali modely, ktoré sa vrátili späť do 90. rokov, plných farieb, hudby a odvahy. Farby boli všade – na šatách, doplnkoch, i v dúhových účesoch či make-upe modeliek.

 

Odvážny Paríž

Pandemické obmedzenia využili niektorí dizajnéri vo svoj prospech. Kedy inokedy by módne domy mohli ťažiť z prázdnych vychytených priestorov v galériách či na uliciach, ak nie teraz? Louis Vuitton nové možnosti prázdneho Paríža využil naplno a na svoju prehliadku si zarezervoval rovno galériu Louvre. Priestory medzi umeleckými dielami, sochami a obrazmi vyplnili modelky v kúskoch inšpirovaných historickým umením. Šaty, kabáty i kabelky ozdobili motívy antických sôch či obrazov, ktoré francúzska značka vytvorila v spolupráci s talianskym ateliérom Fornasetti.

 

Aktuálne obmedzenia však módnym značkám priniesli aj úplne novú možnosť – zobrať svoje kolekcie úplne mimo Paríža, do ktorého sa tradične musia koncentrovať počas fashion weeku. Thom Browne či Miu Miu tak svoje jesenné kolekcie ukázali v zasnežených horách. Miu Miu vo svojej prezentácii vyzdvihli silu komunity a spolupráce, odvahy skočiť do neznáma. Prebiehajúca kríza nepochybne inšpirovala farebné háčkované kukly s odopínateľnými rúškami, na zasneženom kopci zas vynikli veselé farebné zimné komplety, kožušinové čižmy a farebné horské bundy kontrastne spojené s jemnými „spodničkovými“ šatami. Zaujímavým trendom, ktorý sa v masovom meradle pravdepodobne neujme, boli zimné „podprsenky“ oblečené na vrchu tričiek, pod ktorými stylisti preplietli teplé šály.

 

Maria Grazia Chiuri tiež využila voľnosť netradičného fashion weeku a svoju kolekciu Dior zobrala rovno do zámku Versailles, v ktorom sa rozhodla objavovať svet rozprávok. V slávnej zrkadlovej sále Versailles ožili krásne, ženské a efektné modely inšpirované Alicou v krajine zázrakov, rozprávkovými vojačikmi, Červenou čiapočkou či príbehom Kráska a zviera. V kolekcii sa inšpirovala prácou talentovanej ilustrátorky Andrée Brossin de Méré, ktorá vytvárala vzory na látky pre Christiana Diora. Nadväzujúc na jej prácu a odkaz Maria Grazia Chiuri oslovila päť talentovaných ilustrátoriek, aby vytvorili teaser dizajny pred uvedením novej kolekcie.

 

Chanel sa rozhodol priniesť svojou virtuálnou šou všetko, čo nám aktuálne v živote chýba a môžeme sa na to tešiť, keď sa z tejto krízy dostaneme – čas s priateľkami, zábavu v kluboch, hudbu a bezstarostnosť. Prechádzajúc sa elegantným viacposchodovým klubom Castel, modelky odkladajú svoje štýlové tvídové kabáty v šatni, upravujú sa a chystajú na šou. Dizajnérka Virginie Viard chcela pre zimnú kolekciu vybrať priestor, ktorý by bol útulný a teplý, a vytváral by kontrast k objemnejšej jesennej móde. „Predstavovala som si modelky, ktoré robia šou len tak pre seba, chodia z miestnosti do miestnosti, míňajú sa na schodisku, hádžu svoje kabáty na kopu v šatni a odchádzajú na ďalšie poschodie, kde sa opäť prezlečú. Myslela som na prehliadky, o ktorých mi hovorieval Karl, pred mnohými rokmi, keď sa modelky samy obliekali a robili si svoj vlastný make-up,“ povedala Viard o prehliadke.

 

Originálnu destináciu na pandemickú prehliadku si vybral aj módny dom Balmain. Ten svoje modely odprezentoval na doslovnej „runwayi“, pod krídlami lietadla Air France a v priestrannom hangári. Gabriela Hearst z Chloé zas zobrala svoje modelky na lockdownovú prechádzku prázdnymi ulicami Paríža, ponúkajúc veľmi praktickú ukážku toho, ako jej bohémske modely dokonale zapadajú do svojho prirodzeného prostredia.

Patrí do vydania