FASHION v čase korony

Ťažké chvíle, zložité rozhodnutia, obmedzenia a nešťastia sa tento rok nevyhli ani módnemu priemyslu. Nedávne týždne módy v Európe však ukázali, že tvorivosť a nádej žiadny vírus nezahubí.

Februárový fashion week v Miláne bol práve v plnom prúde, keď v Lombardii a okolitých regiónoch prepukla pandémia nového koronavírusu v plnej sile. Ulice Milána boli však stále plné nadšených turistov, street-stylových ikon či módnych nákupcov z celého sveta, ktorí navštevovali jednu módnu šou za druhou, netušiac, čo celý svet v najbližších mesiacoch čaká. Práve Taliansko, srdce svetovej módy, zasiahla pandémia ako prvé a najsilnejšie. Lockdownom a prísnym obmedzeniam sa v ďalších mesiacoch však nevyhli ani ďalšie metropoly módneho sveta, a tak módne butiky a salóny na čas zaspali spolu so zvyškom ekonomiky.

 

Túto sezónu však svet aj móda nabrali viac odvahy a rozhodli sa s novými podmienkami aj s Covidom popasovať, samozrejme, so štýlom. V Miláne i v Paríži si módne domy dopriali v niektorých prípadoch opatrnejší, v iných celkom veľkolepý reštart a módne stránky opäť zaplnila záplava novej inšpirácie, kreativity a možno aj nádeje.

 

Bábky a morský svet v Miláne

Hoci sa v Miláne konala fyzicky len tretina prehliadok z bežných počtov, vyše dvadsiatka podujatí priniesla do talianskej módnej metropoly poriadnu dávku energie. Veľkým prekvapením bol návrat talianskeho módneho domu Valentino na rodnú hrudu, po tom, ako desaťročia uvádzal svoje kolekcie v Paríži. Možno tomu dopomohla epidemiologická situácia, ktorá je tieto týždne v Taliansku o poznanie lepšia než vo Francúzsku, a možno za tým bol novonájdený patriotizmus, láska k vlasti, ktorá sa tento rok výnimočne vytrápila.

 

Väčšina prehliadok sa napriek trochu zlepšenej zdravotnej situácii v Miláne konala v digitálnom priestore, čo tvorcom otvorilo nové nevídané možnosti prezentácie a pomohlo im to svoju prácu dotiahnuť k ešte väčšiemu publiku.

 

Pre značku PRADA znamenala módna prezentácia na milánskom fashion weeku skutočný nový začiatok. K návrhárke Miucii Prada sa totiž pridal známy dizajnér Raf Simons, ktorý navrhol svoju prvú dámsku kolekciu pre slávnu taliansku značku. Vo vzdušnom priestore odetom do optimistickej žltej farby namiesto hostí dominovali kamery, ktoré prehliadku prenášali divákom z celého sveta. Nové duo návrhárov do tejto kolekcie prinieslo veľkú dávku sofistikovanosti a modernosti, akoby chceli naznačiť úplne čerstvú cestu do budúcnosti. S tým im pomohli aj špeciálne modelky – každá z nich vraj totiž kráčala po móle prvý krát.

 

Jarná kolekcia Fendi sa celá niesla v znamení rodiny. Na móle sa vystriedali modelky vo veku dcér, matiek i starých mám, predvádzajúc kúsky, ktoré pripomínali najväčšie poklady z rodinnej truhlice. Línia jemných, ženských i pánskych modelov oslavovala to najdôležitejšie, čo v živote máme – jeden druhého. Šou odštartovala séria fotografií, ktoré návrhárka Silvia Venturini Fendi odfotila zo svojho okna počas karantény a pozvánka na prehliadku obsahovala rodinný recept na citrónové pesto od jej starej mamy. „Chcela som sa baviť o hodnotách,“ povedala dizajnérka pre Vogue. „V tomto čase sa nezdá byť dosť hovoriť iba o móde,“ dodala.

Prehliadka značky Versace bola zas čistým úletom od reality, do krajšieho, fantastického sveta plného morských vĺn a tvorov z hlbín. Donatella Versace vraj strávila niekoľko mesiacov tvrdej karantény sama doma, iba so svojím psíkom. Prvá šou po lockdowne tak bola pre ňu skutočným znovuzrodením. „Svet sa zmenil a my s ním. Opakujeme to skoro ako mantru celé mesiace, ale na konci dňa to pre dizajnéra znamená, že musí začať úplne odznova,“ povedala pre Vogue.com. Svoju podmorskú prehliadku vysielala značka čisto digitálne, bez hostí, vo svete ako z bájnej Atlantídy. „Myslím si, že to čo fungovalo pred pár mesiacmi, už dnes nefunguje,“ povedala Donatella o kolekcii, ktorá je naozaj úplne iná ako všetky ostatné. Je veselá, neprehliadnuteľná, nápaditá, miestami možno trochu gýčová. No nuda s ňou jednoznačne nehrozí.

 

Jeremy Scott sa s Moschinom vybral tiež svojou cestou. Namiesto živých modeliek na svoju prehliadku pozval bábky, ktorým obliekol celú novú kolekciu, vrátane najmenších doplnkov. Ak ste doteraz nevideli módnu prehliadku v štýle bábkového divadla, americký dizajnér vám splní všetky vaše tajné priania. A aby ste si nemysleli že módna smotánka zostala zabudnutá, všetky módne hviezdy, vrátane legendárnej editorky Anny Wintour, dostali svoje vlastné bábiky, posadené, ako inak, v prvom rade, oblečené v kúskoch z najnovšej Moschino kolekcie. Čistá módna rozprávka.

 

Kreatívna smršť v Paríži

Parížsku časť módneho mesiaca poznačila jedna z najsmutnejších správ. Vo veku 81 rokov 5. októbra na následky ochorenia COVID-19 zomrel zakladateľ slávneho módneho domu Kenzo, Japonský dizajnér Kenzo Takada. Takada bol prvým návhárom z Japonska, ktorý prerazil vo veľkej módnej konkurencii v Paríži, a jeho pestré, neprehliadnuteľné potlače, vzory či logá sa stali hitom po celom svete. „Tento dizajnér s neuveriteľným talentom dal svojmu miestu v móde farbu a žiaru. Paríž dnes smúti za jedným zo svojich synov,“ povedala primátorka Paríža Anne Hidalgo o Takadovi.

 

Ešte pred jeho smrťou značka Kenzo predviedla svoju najnovšiu kolekciu s dodržiavaním všetkých opatrení v krásnej záhrade v Paríži, venujúc ju jednotnej téme včelárstva. Modely inšpirované včelármi prepojili v sebe dve mimoriadne aktuálne témy – klimatickú krízu, resp. ochranu prírodného bohatstva planéty a svetovú pandémiu. Dizajnérovi značky Kenzo Oliveirovi Baptistovi sa inšpiráciou pre jarnú kolekciu na rok 2021 stal dokumentárny film Honeyland. „Je to jedna z najstarších foriem spolupráce medzi človekom a prírodou,“ povedal návrhár o včelárstve pre Vogue. „Chcel som vyjadriť krehkosť situácie, v ktorej sme sa ocitlo. Každý sa utápa v tom najhoršom – strachu a úzkosti, ale my ideme hore: snívaním o optimizme a budúcnosti a o návrate k veciam, ktoré nám chýbajú,“ dodal Baptista. „Ešte nikdy som nezačínal nejakú kolekciu s toľkými otázkami predo mnou, a s toľkými zmiešanými pocitmi o súčasnosti a budúcnosti,“ povedal Baptista o kolekcii. „Svet je chorý, krváca, ale stále žije. A pokiaľ je tu život, je tu aj nádej,“ dodal.

 

Módny dom CHANEL si nenechal ujsť šancu na fyzickú prehliadku, s hosťami v bielych rúškach v krásnom Grand Palais. Kolekcia preniesla prítomných aj online divákov do sveta filmov, reflektorov a hollywoodu, ktorý bol kedysi veľmi blízky aj legendárnej Coco Chanel.

 

Množstvo návrhárov si nenechalo ujsť príležitosť využiť všetky možnosti, ktoré ponúka digitálny svet, ktorý v spojení s módou a tvorivým prístupom dokáže často robiť zázraky. Módnych fanúšikov uchvátil módny film Johna Galliana pre Maison Margiela, v ktorom spojil argentínske tango, vášeň, pohyb a módu v jeden úchvatný zážitok. Módny dom Schiaparelli svoju novú kolekciu odprezentoval tiež iba vo virtuálnej podobe, videom natočenom s modelkami v uliciach Paríža. „Každý vie, ako móda fungovala predtým, to mrhanie, to tempo, hodnoty... Toto je naša šanca vrátiť sa k základom a klásť si ťažké otázky,“ povedal dizajnér Daniel Roseberry.

Patrí do vydania: 
November 2020