Antverpy - Magické uhlíky stále vedia očarovať

Diamant – uhlík – ktorý je zdrojom radosti, potešenia, lásky, uznania, symbolom bohatstva a luxusu, ale aj krvavých konfliktov, nešťastí pri jeho dolovaní. Ktorá žena by odolala peknému šperku ozdobenému briliantom?

Mal som to šťastie, že som mohol nedávno so skupinou novinárov navštíviť jedno z centier obchodu s diamantmi – Antverpskú diamantovú burzu. Možno si poviete, je tam toho, ale podľa informácii predstaviteľov burzy sme boli prví novinári po tridsiatich rokoch, ktorých pustili aj do samotných priestorov, kde sa s diamantmi obchoduje. Navyše, napriek počiatočnému prísnemu zákazu filmovania a fotografovania sme si mohli urobiť aj zábery, ale nesmeli byť na nich obchodníci. Túto nie každodennú udalosť nám umožnili Ing. Ivan Mikuš a jeho syn Martin, ktorí založili a vedú Slovenský gemologický inštitút (SGI) so sídlom v Trenčíne (gemológia – náuka o diamantoch).

Antverpy – centrum svetového obchodu s diamantmi

„Podľa rôznych zdrojov prejde cez Antverpy takmer 70 % všetkých diamantov sveta. Táto štatistika znamená to, že zo všetkých diamantov, ktoré sa vo svete vyťažia, prejde v rôznom štádiu ich spracovania cez Antverpy uvedené percento. Teda niektoré kamene sa dostávajú do Antverp ako surové – nevybrúsené a niektoré už ako vybrúsené (prípadne sú v Antverpách v oboch fázach spracovania). Dôvodmi sú ich analýzy v laboratóriu, brúsenie, no najmä samotný obchod. Príčina, prečo práve Antverpy sú takým významným centrom svetového obchodu s diamantmi, spočíva predovšetkým v ich multikulturalizme. Na žiadnom inom mieste obchodu s diamantmi sa totiž súčasne nestretáva také množstvo rozličných kultúr ako práve v Antverpách. Dochádza tam de facto k prepojeniu všetkých svetových spoločenstiev obchodujúcich s touto komoditou v takej miere, ako nikde inde vo svete,“ hovorí Ivan Mikuš, ktorý aj zo svojím synom sú jej členmi a majú v jej priestoroch kanceláriu. Treba podotknúť, že ako jediní zo Slovenska. Stať sa členom burzy nie je vôbec jednoduché. Obyčajne ide o dedenie členstva po celé generácie a len málokomu sa tam podarí dostať. Samozrejmosťou sú odporúčania aspoň dvoch členov burzy a treba splniť aj ďalšie náročné podmienky.

Viac sa dočítate v májovom čísle Beauty&Woman, ktoré je už v predaji.

 

Patrí do vydania