Značku Dior predstavovať nemusíme. Francúzsky módny dom patrí v móde medzi absolútnu špičku. Doslova pod svetlá reflektorov ho však za posledné roky vtiahla talianska návrhárka Maria Grazia Chiuri. Paradoxne prvá žena vôbec, ktorá sa ako kreatívna riaditeľka postavila do vedenia tejto ikonickej značky a vdýchla mu novú, ženskú energiu.
Valentino a Fendi
Maria Grazia Chiuri pochádza z Talianska, módu vyštudovala na známom Instituto Europea di Design v Ríme. Jej kariéra začala naberať na obrátkach keď v roku 1989 získala miesto v známom módnom dome Fendi. Prvý veľký úspech prišiel s re-dizajnom známej kabelky Baquette, ktorú na nové výslnie prividela práve Maria Grazia. O desať rokov od svojho nástupu presedlala návrhárka do značky Valentino, kde sa po odchode Valentina Garavaniho do dôchodku, získala spolu s návrhárom menom Pierpaolo Piccioli vedúcu pozíciu v kreatíve značky. Spolu s Pierpaolom boli autormi mnohých úspešných kolekcii a v roku 2015 dokonca získali prestížne ocenenie CFDA International Award. Tu však úspechy Marie Grazie Chiuri zďaleka neskončili.
Dior
Pozícia u Diora prišla v roku 2016. Maria Grazia Chiuri sa stala umeleckou riaditeľkou pre ženské kolekcie, čím sa stala prvou ženou vôbec vo vedení tejto ikonickej módnej značky. Jej rukopis sa tak začal vnárať do dizajnov u Diora a Maria Grazia pre značku započala celkom novú éru ktorú charakterizuje ženskosť a minimalizmus. Chiuri vniesla do kolekcií nový vietor nielen v podobe ženskosti, ale tiež modernizácie a netradičného prístupu. Napríklad kolekcia HAUTE COUTURE FW 2020-21 nemohla byť z dôvodu pandémie prezentovaná vo forme prehliadky tak sa návrhárka rozhodla natočiť o kolekcii krátky film spolu so známym talianskym filmárom menom Matteom Garrone. Čo však jej tvorbu charakterizuje najviac je atribút ženskej sily a dávka feminizmu. Maria Grazia totiž tvrdí, že módny priemysel je v prvom o vzťahu spoločnosti so ženským a nie mužským telom.
We should all be Feminists
Alebo „ Všetci by sme mali byť feministi“. Fráza, ktorá definuje nástup dizajnérky menom Maria Grazia Chiuri do čela značky Dior. Zatiaľ čo príchod nového dizajnéra do značky zväčša v prvom rade definujú nové dizajny, či siluety v prípad nástupu Marie Grazie do kreatívneho vedenia Diora to bola nová filozofia. Filozofia, ktorá úplne zmenila definíciu tvorby u Diora po skoro 70 rokoch kedy v čele značky stáli výhradne len muži. Maria vniesla do Diora nové hodnoty, ktoré sú centrované okolo ženy ako symbolu nezávislosti a sily. Keďže Dior bol vždy vnímaný ako romantická značka pre dámy, Maria Grazia môže pre niektorých pôsobiť radikálne. Čo však návrhárka urobila je že ženskosť a individualitu zadefinovala z celkom nového uhla. Maria netvrdí že ženy majú nahradiť mužov a majú byť individuálne a samostatné a muži sú zlý. Naopak Chiuri ženské kvality vyzdvihuje a ženu vníma ako talentovanú a nezávislú osobu, ktorá by mala efektívne fungovať v komunite iných žien. Túto filozofiu podporuje aj fakt, že návrhárka na svojich kolekciách často spolupracuje so známymi umelkyňami. Koniec koncov slogan „We should all be Feminists“ si požičala od známej Nigérijskej feministky a autorky Chimamandy Ngzozi Adiche. V roku 2017 otvárala RTW SS18 show s ďalšou známou frázou, tento krát z eseje historičky a feministky Lindy Nochlin z roku 1971. Esej s názvom „Why there have been no great Women Artists“ (Prečo neexistujú žiadne známe ženy-umelkyne?), ktorej kópia bola tiež položená na každej prehliadkovej stoličke. Ďalším radikálnym krokom, ktorý návrhárka u Diora zaviedla bola požiadavka aby každú komerčnú kampaň značky fotili ženy. Niečo čo vyzeralo na prvý pohľad nemysliteľné, veď kde by zobrali toľko módnych fotografiek. Maria však od začiatku oponovala, že kvalitných ženských fotografiek je dosť, ale všetky módne domy si ani fotenia pozývajú výhradne mužov. Maria tiež od svojho nástupu na pozíciu kreatívnej riaditeľky tiež presadzuje rovnoprávnosť žien v kľúčových pozíciách módneho domu Dior.
Šokujúci úspech
Hoci pre niekoho môže byť spôsob premeny značky Dior šokujúci je isté, že taktika Marie Grazie Chiuri priniesla Dioru nielen novú pozornosť, ale tiež radikálne vyššie zisky za ktorými na rozdiel od iných módnych domov nestojí zdražovanie ale práve nová filozofia, ktorú do Diora návrhárka vniesla. Filozofiu kedy spája rôzne aspekty ženského talentu, sily a umenia a vnáša ich do svojich kolekcií. Napríklad módnu show Haute Couture SS 2020 v Parížskom Musee de Rodin tvorila napodobnenia ženskej maternice, ktorú vytvorila americká feminista Judy Chicago. Pre predchádzajúcu prehliadku Cruise 2019 zase Maria Grazia najala na módnu prehliadku tradičné mexické jazdkyne, takzvané „escaramuzas“. V ten istý rok pre show RTW SS19 tancovali na prehliadke iné tanečníčky, tento krát pod vedení známej izraelskej choreografky Sharon Eyal. Cieľ bol odoslať svetu „správu“ že sú to práve ženy, ktoré by mali mať kontrolu nad svojimi telami a priestorom okolo nich. A príbeh nekončí, Maria Grazia Chiuri totiž aj naďalej svojim prístupom k ženskej sile, talentu, feminizmu a umeniu dostáva do popredia naozaj niečo výnimočné. A to fakt, že umelecký a teda módny svet sa stále vyvíja a je plný ženského talentu. Že spojením rôznych odvetví, akým je umenie a filozofia v podaní žien vznikajú krásne výsledky, ktoré nesú špeciálne posolstvo. Posolstvo že ženy sú nielen talentované a kreatívne, ale že spoločnou debatou a prácou kedy ich tvorivá energia narastá, dokážu vytvárať nádherné výsledky. Maria Grazia Chiuri, Bravó!