Karim Makhlouf - Byť kreatívny a presvedčivý

Hovorí nový obchodný riaditeľ SkyEurope Airlines.

S akou víziou a ambíciami ste prijali ponuku pracovať pre leteckú spoločnosť SkyEurope, sídliacu v Bratislave?

Moja jasná vízia je v pokačovaní úspešného rastu SkyEurope. Aj v mojich predchádzajúcich zamestnaniach v leteckých spoločnostiach som rád prijímal výzvy vytvárať nové stratégie a hľadať správny spôsob manažovania tohto dynamického biznisu tak, aby bol úspešný. SkyEurope má obrovský potenciál v zmysle nových, rýchlo sa rozvíjajúcich trhov. Objednali sme nové moderné Boeingy 737-700 novej generácie a v porovnaní so západnou Európou väčšina konkurencie v tomto regióne zaostáva. Teraz bude príležitosť dokázať, že naša spoločnosť nie je iba najväčšia nízkonákladová letecká spoločnosť v strednej Európe, ale že sa stane aj najziskovejšou. Naviac je to pre mňa zaujímavá možnosť pracovať v odlišnom kultúrnom prostredí.

Máte bohaté skúsenosti z oblasti nízkonákladového leteckého biznisu. Ktorá časť tejto práce je pre Vás najvzrušujúcejšia?

Nízkonákladový letecký biznis je extrémne dynamický a ako relatívne mladý obchodný model potrebuje neustále ďalší rozvoj, nové myšlienky a nápady pre rozličné trhy a najmä jasné stratégie. V roku 2016 bude jeden zo štyroch pasažierov v Európe lietať s nízkonákladovou leteckou dopravou – je vzrušujúce participovať na tejto revolučnej zmene starého leteckého priemyslu. Rovnako preferujem prácu pre menšie letecké spoločnos­ti, pretože proces komunikácie je v nich jednoduchší a proces rozhodovania rýchlejší a efektívnejší. Prišiel som na to, že tímová práca a najmä tímový duch tvoria kľúčové faktory úspechu aj v tomto biznise. Po desaťroč-nej skúsenosti v nemeckej leteckej spoločnosti Lufthansa, ktorá má 92 tisíc zamestnancov, ma teší pracovať pre menšiu spoločnosť.

V spojitosti s novým obchodným riaditeľom ide väčšinou ruka v ruke nová obchodná stratégia. Povedzte nám niekoľkými slovami, aká je tá Vaša?

Mojím cieľom je zvýšiť obchodnú a celkovú výkonnosť spoločnosti v rámci budúceho roka a pokračovať v úspešnom raste SkyEurope. Jednou z mojich priorít je dosiahnuť a udržať vysokú obsadenosť letov, ktorá je nevyhnutnosťou v tomto biznise. Snažíme sa demokratizovať leteckú dopravu a urobiť lietanie dostupným naozaj pre každého. Naším klientom nie je iba biznismen, omnoho viac závisíme na potenciálnych pasažieroch, ktorí doteraz leteckú dopravu nevyužívali alebo lietali iba raz či dvakrát do roka. Preto sme začali s intenzívnymi promo kampaňami v posledných dvoch mesiacoch s jasným cieľom zvýšiť základnú obsadenosť letov. Inteligentná marketingová segmentácia trhu je kľúčovým faktorom úspechu. Preto je dôležité budovať a investovať do manažmentu vzťahov s klientami a reportingových modelov, ktoré nám umožnia získať viac informácií o cestovných zvyklostiach našich klientov. Naviac, neustála redukcia nákladov je potrebná na to, aby sme boli konkurencieschopní. V neposlednom rade výkonnosť, flexibilita a rýchlosť na trhu urobia rozdiel a podčiarknu náš úspech.

Čo považujete za najvýraznejšiu konkurenčnú výhodu? Prečo by mali ľudia cestovať práve so SkyEurope?

Je to najvýznamnejšia nízkonákladová letecká spoločnosť v strednej Európe s vynikajúcou sieťou tridsiatich siedmich destinácií v devätnástich krajinách. V súčasnosti prevádzkujeme modernú flotilu šestnástich Boeingov 737 a objednali sme až tridsaťdva úplne nových Boeingov typu 737-700 novej generácie, ktoré budú doručené do konca ro-ka 2010. Našou stratégiou je lietať do najvýhodnejšie položených letísk, takže už nemusíte investovať do ďalších cestovných nákladov. Našou pridanou hodnotou je prichádzať vždy s novými inovačnými službami pre našich klientov, ktoré im spríjemnia zážitok z lietania: potvrdenie rezervácie pomocou SMS, označené sedenie, pravé talianske Illy espresso a cappuccino na palube, žiadny hmotnostný limit pre príručnú batožinu atď. Naviac neustále otvárame nové atraktívne destinácie, ako nedávno Turín či Grenoble. Inými slovami, ponúkame vysokokvalitný produkt za výhodnú cenu.

Odkedy ste začali pracovať pre SkyEurope, reklama sa stala viac kontroverznou až provokatívnou. Čo tým sledujete?

V tomto dynamickom biznise je dôležité sústrediť sa v prvom rade na stimuláciu nových trhov. Nízkonákladový pasažier cestuje v priemere raz až dvakrát do roka. To znamená, že vždy závisíme na novom klientovi. Musíme byť preto kreatívni v presviedčaní takých ľudí, ktorí doteraz ešte nikdy nevyužili leteckú dopravu, aby s nami lietali. Lietanie je veľmi atraktívny, jedinečný a silný produkt s množstvom príjemných asociácií. Byť kontroverzný a provokatívny nám pomáha vo zvýšení nášho podielu vizibility a predaja bez toho, aby sme ovplyvnili obsah produktu ako takého. Keďže pôsobíme na viacerých trhoch, som zástancom silnejšej diferenciácie v komunikácii a reklame, aby sme získali viac klientov ako v minulosti. Za posledných šesť týždňov som predstavil množstvo promo kampaní podporených silnou reklamou. SkyEurope dosiahla svoj najväčší rekord v predaji a návštevnosti svojej webstránky. Budeme aj naďalej pokračovať vo zvyšovaní predajnej a marketingovej výkonnosti.
O SÚKROMÍ

V posledných rokoch ste žili v Nemecku, ale ak mám byť úprimná, nevyzeráte ako typický Nemec. Nehovoriac o tom, že Vaše meno prezrádza skôr orientálny pôvod. Kam siahajú Vaše rodné korene?

Narodil som sa v Nemecku a strávil som tam celých tridsaťtri rokov života. Moji rodičia sú však z Tuniska.

Rád cestujete? V ktorej krajine by ste si vedeli predstaviť žiť a prečo? Ktorá destinácia je Vašou obľúbenou na letnú či zimnú dovolenku?

Cestujem veľmi rád a navštívil som už všetky kontinenty. Európa je podľa môjho názoru najzaujímavejším miestom pre svoju rozmanitosť kultúr, jazykov a mentalít. Vedel by som si predstaviť žiť v Španielsku, pretože životná úroveň je tam veľmi dobrá, počasie priaznivé a ovládam španielčinu. Nie je krajina, ktorú by som preferoval, rád navštevujem nové miesta. Milujem leto a ak by som mal ísť na dovolenku v zime, tak určite do teplých krajín.

Ak si nájdete voľný čas, čo najradšej robíte? Aké máte koníčky?

Mám rád džoging, ktorý je pre mňa asi najlepším spôsobom relaxu. Tiež rád varím a stretávam sa s priateľmi. Ak si nájdem čas cez víkend, chodím do divadla či opery.

Akú hudbu najradšej počúvate?

Obľubujem viaceré žánre, od džezu cez klasickú hudbu až po soul, v závislosti od aktuálnej nálady. Teraz napríklad v aute počúvam najnovší album Diany Krall, ktorá je mojou obľúbenou džezovou speváčkou.

Imidž SkyEurope je spojený s krásnymi ženami. Ako vnímate po niekoľkých mesiacoch strávených v Bratislave Slovenky?

Čo môžem na takúto otázku povedať? Áno, sú skvelé. A mrzí ma, že kvôli pracovnej zaneprázdnenosti som ešte poriadne nestihol navštíviť ani centrum Bratislavy, kde, ako som počul, je skutočne každá druhá žena naozaj krásna.

Autor
Gabriela Horváthová