Lukáš Krnáč - Humor v kombinácii s odkazom na komerciu

Jeho tvorbu charakterizuje ľahkosť v kombinácii s jednoduchosťou a akousi formou vtipu. Nebojí sa vytŕčať z radu, o čom svedčia aj jeho známe „mikiny so štítkom“. S mladým módnym tvorcom Lukášom Krnáčom sme sa rozprávali o jeho štúdiu, Fashion Ballet'22 či slow fashion.

Študovali ste dizajn v Zlíne. Posunulo vás štúdium aj v praxi alebo ste si museli hľadať vlastnú cestu?

Som vďačný za to, že som bol v ten správny čas v Zlíne. Myslím, že v ten moment sa tam stretlo veľa študentov, ktorí mali chuť pracovať a navzájom sme sa maximálne motivovali. Mali sme sami na sebe možnosť vidieť, že pokiaľ budeme pracovať a ukazovať čo robíme, tak príležitosti a spolupráce postupne začnú prichádzať. S kolekciou z druhého ročníku som bol na Fashion LIVE v Bratislave a následne na Mercedes-Benz Prague Fashion Weeku. Takže ten môj rozbeh bol pomerne rýchly a myslím, že aj vďaka ľudom ktorí ma v škole ovplyvnili či spolužiakom.

 

Ako by ste opísali svoju tvorbu?

Mám rád, keď sú veci vtipné, keď v sebe nesú ľahkosť a jednoduchosť.

 

Mnohí fashionisti vás poznajú vďaka kreatívnym mikinám, ktoré zdobia nadrozmerné visačky či pierka, čo vy považujete za nosný prvok z modelov, ktoré ste doteraz vytvorili?

Pokiaľ sa bavíme o konkrétnom kúsku a tom, koľko ľudí ho má a nosí, tak to je určite mikina so štítkom. Ale všeobecným nosným prvkom, ktorý v mojej práci funguje je asi humor v kombinácii s odkazom na komerciu. Čiže možno by sa to dalo nazvať karikatúrou bežného odevného kúsku.

 

Aktívne sa zapájate do osvety ľudí v téme udržateľnosti v móde. Vystúpili ste aj na konferencii TEDX na Univerzite Komenského, kde ste okrem iného hovorili o slow fashion. Prečo si myslíte, že je dôležité o tom hovoriť?

Je to dôležité preto, aby ľudia rozumeli a chápali, prečo lokálne kúsky stoja viac, ako kúsky z nadnárodných reťazcov ktoré produkujú extrémne rýchlu a nekvalitnú módu. Preto potom rozumejú tomu, prečo investovať do niečoho síce drahšieho ale kvalitného a lokálneho.

 

Vaše kostýmy mohli diváci Slovenského národného divadla vidieť v jedinečnom predstavení s názvom Fashion Ballet '22, povedzte nám ako prebiehal proces tvorby?

Proces tvorby bol pre mňa osobne veľmi zaujímavý. Asi ako jedinú vec sme mali zadanú hudbu od Georga Michaela a teda obdobie 80. rokov minulého storočia. O čom sme sa následne s choreografom Romanom Novitzkym veľa rozprávali, zdieľali sme si mnohé hudobné, vizuálne, tanečné, prehliadkové, ikonické momenty tohto obdobia. Na základe tohto všetkého on začal pracovať na choreografii a ja na kostýmoch, ktoré nesú veľmi veľa odkazov jednak na vizuál 80. rokov, ako aj na pop kultúru. Postupne sme to vyskladali do jedného celku, ktorý môžu diváci vidieť v balete SND.

 

Súčasťou predstavenia sú štyri rôzne choreografie od štyroch rôznych choreo­grafov a návrhárov. Vaša má názov Extravaganza a tanečne ju pripravil Roman Novitzky. Čo vás motivovalo k vytvoreniu konkrétnych kostýmov?

Čo sa týka konkrétnych kostýmov, rozhodli sme sa vždy vytvoriť charakter danému tanečníkovi. Celé predstavenie začína len v telovej spodnej bielizni, kde sme chceli nechať vyniknúť pohyb a telo každého tanečníka. Následne v rámci gradácie sa všetci tanečníci začnú obliekať do kostýmov, každý má svoju vlastnú farbu. Posledná časť choreografie začína „fashion show“, kde už je každý kostým kompletný a určitým spôsobom preexponovaný. Takže na konci môžete vidieť športovca, supermodelku, biznismena, popstar, údržbára a mnohých ďalších.

Je niečo, čo vás na tvorbe baletných kostýmov prekvapilo?

Od začiatku som to bral ako kostým pre tanečníka, ktorý ho nesmie pohybovo obmedzovať, takže v tomto zmysle ma tam neprekvapilo asi nič. Chodil som na tréningy, pozoroval sa čo robia, ako sa pohybujú, čo by mohlo fungovať v kombinácii pohyb a vizuál. Zaujímavá bola ale tvorba a výroba kostýmov, ktoré som nakreslil, vybral materiály a následne to vyrábali dielne SND, kde sú veľmi šikovní a zruční ľudia. Takže pre mňa bolo vždy zaujímavé a veľmi príjemné prísť tam, pozrieť sa čo vzniklo, ako to pokračuje, prípadne s nimi doriešiť technické alebo vizuálne prvky jednotlivých kúskov.

 

Na čo sa môžu vaši priaznivci tešiť najbližšie?

Aktuálne pracujem na novej kolekcii, ktorú by som chcel predstaviť na jeseň, zrejme v rámci Fashion LIVE Bratislava. Spolupracujem s Textil Housom, ktorý mi dodal denim, takže do veľkej miery budem v rámci tejto kolekcie pracovať s upcykláciou. Staré oblečenie/materiál dostane druhú šancu a nový, svieži look.

 

O Fashion Ballet '22

Balet a móda, jedinečné a pritom prirodzené spojenie, ktorého výsledok sľubuje vizuálny zážitok. Balet Slovenského národného divadla pripravil exkluzívny projekt Fashion Ballet '22, v ktorom prepája tvorbu slovenských choreografov so špičkou slovenských módnych tvorcov. Balet SND projektom Fashion Ballet '22 nadväzuje na odvekú spätosť tanečného umenia a módy. Na časy, keď slávne baleríny boli módnymi ikonami a udávali módne trendy v Paríži a na časy, keď pre veľké baletné produkcie tvorili ikony ako Versace, Dior, Chanel a ďalší. V slovenskom projekte sa stretávajú štyria slovenskí módni tvorcovia, pričom pre každého z nich ide o prvú spoluprácu s Baletom SND – Boris Hanečka, Lukáš Krnáč, Martin Hrča a Pavol Dendis. Návrhári spojili sily so slovenskými choreografmi, ktorí pre projekt Fashion Ballet '22 vytvorili nové diela. Domáceho choreografa Adriana Ducina dopĺňajú kolegovia pôsobiaci v zahraničí: Kristína Paulin, Lukáš Timuľak a Roman Novitzky.

 

Patrí do vydania