Manfred Thierry Mugler - opulencia drzosti

Niektorí dizajnéri splývajú so štýlmi iných, no skutoční vizionári si vytvárajú svoj jedinečný vesmír, ktorý vyniká aj medzi tisíckami návrhárov.

Jedna z legiend francúzskej módnej scény Manfred Thierry Mugler sa narodil v Štrasburgu v roku 1948. Jeho vášeň pre umenie sa prejavovala od malička, keď v škole dostával poznámky za to, že sa nevenoval výučbe ale kresleniu. Od deviatich rokov sa venoval klasickému tancu a jeho talent si o päť rokov neskôr všimli aj v Opéra national du Rhin, kde začal tancovať v baletnom zbore. V rovnakom čase začal študovať interiérový dizajn na štrasburskej škole dizajnu.

 

Za všetkým hľadaj ženu

Muglerovi sa od počiatku darilo a jeho dych berúci talent sa prejavoval v návrhoch pre londýnske značky Mr. Freedom a Mother Wouldn‘t Like It. Na začiatku sedemdesiatych rokov dizajnoval oblečenie pre Karim, kde sa formoval a prezentoval modely inšpirované siluetou 40.rokov v kombinácii s výraznými ramennými vypchávkami. Po obrovskom úspechu pršiplášťu so sukňou sa ako 24-ročný presťahoval do Paríža, kde si ho „uchmatol“ butik Gudule. Len o dva roky neskôr už Thierry ako návrhár na voľnej nohe pracoval pre viaceré ready-to-wear značky nielen v metropole Francúzska alebo aj v Miláne či Barcelone. V roku 1973 vytvoril svoju prvú vlastnú kolekciu s názvom „Café de Paris“. Nosnou tému bolo prepojenie sofistikovanej elegancie s urbánnym štýlom. Skutočný štart Muglerovej kariéry má na svedomí Melka Tréanton, významná módna editorka, ktorá návrhára pozvala do Tokia, aby na evente organizovanom kozmetickou značkou Shiseido ukázal svoju tvorbu. Nie nadarmo platí stará známa francúzska múdrosť – za všetkým hľadaj ženu. Od toho momentu stúpal Thierry na módny Olymp s neochvejným sebavedomím. Koniec sedemdesiatych rokov znamenal otvorenie prvého vlastného butiku v Paríži na Place des Victoires a tiež masívny záujem o tvorbu mladého, dravého a drzého návrhára. Extrémne široké ramená, škandalózny vplyv punku, fascinácia vesmírom a mimozemskými bytosťami priťahovala čoraz viac pozornosti a Mugler sa počas osemdesiatych rokov stal svetovo uznávaným. V štátnom divadle Comédie-Française ocenili jeho zmysel pre teatrálnosť a oslovili ho na prípravu kostýmov do hry Macbeth. Obklopoval sa mágmi zo sveta odievania akými boli Claude Montana či Azzedine Alaïa. Hoci bol Alexander McQueen známy tematickými prehliadkami, skutočným priekopníkom bol práve rodák zo Štrasburgu. Jeho prehliadky sa konali na neočakávaných miestach a kým iné značky toho obdobia zväčša volili hotely či svoje vlastné elegantné priestory, Mugler rád šokoval. Futuristicky vyzerajúce haly striedal s priestormi pripomínajúcimi antické arény, po ktorých sa ako mimozemšťanky vznášali supermodelky Claudia Shiffer, Linda Evangelista či Jerry Hall. Inšpiráciu Afrikou vymenil za podmorský svet či hviezdnu oblohu. Jeho šoumenstvo sa prejavovalo vo veľkolepých záveroch sprevádzaných konfetami, mužskými go-go tanečníkmi či hlasnými motorkami na móle.

Neslušný návrh a seduktívne parfumy

Nasledujúce desaťročie bolo poznačené vplyvom osobností. Thierry Mugler sa nebránil a hoci jeho spolupráca s celebritami nebola taká výrazná ako mal Gianni Versace, speváčky aj herečky túžili po jeho modeloch. Legendárne sú kostýmy pre belgicko-francúzsku speváčku Victor Lazlo na Eurovíziu či čierna róba z provokatívneho filmu Neslušný návrh pre hlavnú predstaviteľku Demi Moore. S Robertom Altmanom a Georgeom Michaelom spolupracoval na videoklipe k pesničke „Too Funky“. Po tejto skúsenosti si sám režíroval reklamný spot k parfumu Alien. Hoci po tom nikdy netúžil, práve vďaka vôňam poznali meno Mugler všade na svete. V roku 1992 prišiel s prvým parfumom Angel. Kombinácia praliniek a čokolády sa zmiešala so silnými tónmi patchouli. Táto vôňa je nositeľkou akejsi novej kategórie s názvom gurmánske. Do jej príchodu boli v parfumériách tradičné značky a ich vône boli jednoduché, často generické, s istou dávkou výdrže, za ceny ktoré si mohli dovoliť masy. Na druhej strane boli luxusné, prepracované niche parfumy. Angel stál medzi nimi. Jeho flakón vytvorili sklári v Brosse Master Glassmakers a obchodníci z módneho domu Thierry Mugler si „ťukali na čelá“, že nie je možné spojiť tak výnimočné ingrediencie s drahým obalom a predávať to bežným ľuďom. Ich obava spočívala v tom, že použité ingrediencie nevoňajú na každom rovnako a teda sa správajú viac ako pri niche vôňach. Mugler si stál za svojim a tvrdil, že práve taký by mal parfum byť, zmiešaný so špecifickým pižmom nositeľky či nositeľa. Nechcel generickú vôňu ale nadpozemský odor, ktorý vytvorí symfóniu s pokožkou. Ďalší parfum prišiel až o 13 rokov neskôr a niesol názov Alien. Obe vône spoločne produkujú ročný zisk v hodnote 280 miliónov dolárov, čo len potvrdzuje, že sa Mugler nemýlil. K miliónom milovníčok sa zaradili aj Diana Ross, Barbara Walters, Eva Mendes a prezidentská kandidátka Hillary Clinton.

 

Módny dôchodok a Kim Kardashian

Pred začiatkom nového milénia získala práva na meno Thierryho Muglera značka Clarins. Dizajnér sa rozhodol ísť na módny dôchodok a v jednom z rozhovorov to zdôvodnil jednoducho. „Móda je krásna, je to 3-D umenie na ľudskom tele. Ale mne to už nestačilo a preto som sa rozhodol tvoriť inak. Už to pre mňa nebol ten pravý a primárny nástroj tvorby. Stále ma ale zaujímajú parfumy.“ V roku 2003 museli po finančných stratách zatvoriť divíziu ready-to-wear a ponechali otvorený segment parfumov, keďže bol ziskový. Mugler začal spolupracovať s legendárnym Cirque du Soleil na ich show Zumanity, kde nielen režíroval niektoré scény ale zároveň vytvoril aj gro kostýmov a celkovej identity predstavenia. Niet sa čomu čudovať, že to bolo práve pri tomto predstavení, ktoré je len pre dospelých a predstavuje senzuálnu a sexuálnu stránku svetoznámeho cirkusu. Spoločným menovateľom jednotlivých kostýmov bola provokácia. Koža, perie, kožušina, sieťované materiály, zamat, hyperbolické podprsenky, to všetko malo za cieľ pritiahnuť pohľady a šokovať. V roku 2009 spojil Mugler svoje sily s Beyoncé a pripravil jej kostýmy na tour „I Am... World Tour“. O rok neskôr značka oznámila, že novým kreatívnym riaditeľom bude Nicola Formichetti. Hneď zmenil meno značky na MUGLER a o dva roky neskôr predstavil mužskú kolekciu v kolaborácii s Romainom Kremerom. Samotný Thierry sa vytratil a to doslova. Čoraz viac sa začala preberať jeho transformácia. Chcel, aby ho začali volať Manfred a svoje telo zmenil na 100-kilovú horu svalov a tetovania. V tvári sa čoraz viac začal podobať na svojich obľúbených mimozemšťanov. Napriek tomu, že sa zo svojej značky odobral na dôchodok, výnimku urobil pre Kim Kardashian a vytvoril pre ňu dve identity na Met Gala v roku 2019. Jeho inšpiráciou bola Sophia Loren vo filme Chlapec na delfínovi a Kim zaodel do latexovej kreácie s desiatkami krištáľov, ktoré pôsobili ako kvapkajúca voda. Druhá identita bola pokračovaním tej prvej a známa influencerka si ju obliekla na afterparty po metropolitnom plese. Tyrkysové latexové minišaty opäť niesli tému vody, doplnené boli parochňou a topánkami, ktoré často nosia go-go tanečnice. Predstavovalo to posun od tradičnej krásy až k uvoľneniu mravov a drag shows.

 

Poburujúci dizajnér zomrel v januári tohto roku a zanechal za sebou opulentnú tvorbu plnú inakosti, ktorou sa budú inšpirovať generácie.

Patrí do vydania: 
Marec 2022