Slovenská móda očarila New York

17. mája sa v New Yorku konala módna prehliadka mladých slovenských dizajnérov. Niesla sa v príjemnej komornej nálade a bola plná podmanivých modelov, ktoré môžu s odvahou konkurovať svetu. Žeby slovenská móda začínala pomaly, ale isto, dobýjať svet?

Oficiálnu kultúrnu akciu, ktorá umožnila prezentovať kvalitný slovenský módny dizajn za hranicami, organizoval Generálny konzulát SR v New Yorku a Nadácia +421. Hlavná idea prehliadky sa niesla v duchu spojenia dvoch odlišných kultúr: slovenská mestská móda a kozmopolitný New York City. Päť slovenských návrhárov – Boris Hanečka, Jana Kuzmová, Marcel Holubec, Michaela Ľuptáková a Miroslava Kurpasová –, s ktorými spolupracovalo päť šperkárov – Barbora Dzuráková, Betty Majerníková, Marian Hornyák, Kristína Hrončeková a Kristína Ondrejková – a dvaja dizajnéri doplnkov – Noémi Kolčáková-Szakállová a Katarína Ondrejková –, spolu vytvorili päť mini ready-to-wear kolekcií. V ich koncepcii sa prelínal kozmopolitný mestský look so slovenskými národnými tradíciami. Ako hosť sa na prehliadke predstavila americká hip-hopová značka Ecko unltd, dnes už renomovaná spoločnosť s multimiliónovým biznisom so sieťou obchodov po celom svete. Hlavnou aktérkou, ktorej sa podarilo katapultovať slovenský módny dizajn za hranice a stojí za konceptom, prípravou a koordináciou celej kolekcie, je slovenská stylistka Liana Weiss.

Hovorí sa, že New York je mesto nekonečných možností. Predsa len, pre slovenského módneho dizajnéra nie je jednoduché zaradiť sa medzi masu tamojších tvorcov. Preto sa musím spýtať, ako sa Vám, Liana, podarilo zrealizovať módnu prehliadku práve tu?

S ponukou vytvoriť kolekciu na prehliadku v NYC ma oslovil Generálny konzulát SR v New Yorku a, musím sa priznať, splnil sa mi tak jeden z mojich snov – ukázať, že na Slovensku sú talentovaní mladí ľudia, ktorých umenie vie zaujať aj v konkurenčne divokom „veľkom svete“.

Stojíte za konceptom celej kolekcie. Ako sa rodila jej hlavná idea?

Chceli sme vytvoriť jedinečnú, sofistikovanú kolekciu, ktorá v sebe bude niesť aj hlbšie posolstvo, bude reflektovať slovenskú dušu, vnímajúcu dnešný kozmopolitný svet. Výsledkom je kolekcia Folk Couture, kde Folk predstavuje inšpiráciu slovenským folklórom a Couture vyjadruje umenie byť originálny, progresívny a nadčasový.

Na prehliadke sa predstavilo päť módnych dizajnérov, ktorí prezentovali skutočne nápadité kolekcie. Akým spôsobom ste ich vyberali?

S Borisom Hanečkom spolupracujem už dlhšie, je mojím prvým osobným objavom. Janka Kuzmová je na slovenskom módnom nebi už žiariaca hviezdička, Michaela Ľuptáková a Marcel Holubec ma zaujali minulý rok spoločnou kolekciou Fucking Fashion, s ktorou na súťaži Top Styl designer v Brne získali druhé miesto. A o Mirke Kurpasovej, ktorá dlhšie pôsobila v Nemecku, som dostala zaujímavé referencie a chcela som jej tvorbu zažiť osobne. S výberom všetkých piatich som bola po vzhliadnutí už hotovej kolekcie veľmi spokojná. Dokázali svoju šancu nádherne využiť…

Ako vznikol nápad spojiť módnych dizajnérov so šperkármi?

Chcela som posunúť myšlienku ďalej a vytvoriť kompletnú kolekciu modelov, šperkov, kabeliek, klobúčikov… a zároveň dať priestor ďalším talentovaným umelcom. A dokázať, že vieme vytvoriť vlastnú kolekciu so všetkým, čo k tomu patrí. Myslím, že sa mi to podarilo. Dôkazom je aj to, že mladí umelci vo vzájomnej spolupráci pokračujú, a spoločne už pripravujú kolekcie na módne súťaže a prehliadky, ktoré budú v blízkej budúcnosti u nás aj v zahraničí…

Viem, že modely predvádzali na móle, ale ich tvorcovia ostali doma a Vy ste spolu so slovenským vizážistom Alexom museli celú akciu zvládnuť sami. Bolo to náročné?

Áno, bolo. Ale myslím si, že to patrí ku každej prehliadke. V zákulisí to vždy vyzerá inak ako na móle. Stres, chaos, adrenalín… Alex musel za šesť hodín nalíčiť a učesať dvanásť modeliek, čo sa reálne zdá byť nemožné! Ja som ich zas stylovala vo veľkej róbe s krinolínou… Pocit po dlhom potlesku na konci prehliadky však stojí za to!

Prehliadke predchádzajú mesiace práce, zhon a napätie. Nakoniec šou trvá niekoľko minút a je koniec. Aké ohlasy vyvolal slovenský dizajn v radoch prizerajúcich sa hostí?

Boli príjemne šokovaní. Nečakali, že maličké Slovensko ich zaplaví takou dávkou kreativity!

Podarilo Vám sa niektorý model predať?

Predaj modelov nebol cieľom prehliadky a nebolo to ani fyzicky možné, po prehliadke to v šatni vždy vyzerá ako po výbuchu granátu. Ale jeden model si cestu k novej majiteľke našiel…

Máte informácie o ohlasoch v miestnych médiách?

Áno, a všetky boli veľmi pozitívne!

Čo si z tejto akcie odnášate? Má zmysel bojovať za kvalitu slovenskej módy v zahraničí?

Z New Yorku som si odniesla veľa nových skúseností a tvorivej inšpirácie. Bojovať za slovenskú módu zmysel určite má. Dokonca si myslím, že toto je cesta, ktorou by sme mohli ísť. Najprv sa skúsiť predať v zahraničí a potom doma. Na Slovensku to je totiž stále tak, že ľudia uveria, že je niekto dobrý, väčšinou až vtedy, keď je okolo jeho mena rozruch najprv za hranicami…

Plánujete nejaký ďalší podobný projekt?

Áno, ten je však zatiaľ hudbou budúcnosti. Nechajte sa prekvapiť…

S Lianou Weiss sa zhovárala Ľudmila Bolešová.

Patrí do vydania: 
Júl - August 2006