Renault ZOE - nová dimenzia cestovania

Nie každá automobilka sa môže pochváliť, že má v portfóliu modelov auto tak výnimočné, ako je ZOE. Podobné myšlienky ma sprevádzali keď som minulý rok odovzdával po týždennom testovaní ešte predošlú generáciu tejto imidžovej mestskej „električky“. Počas leta som dostal príležitosť otestovať v poradí už tretiu generáciu francúzskeho bestselleru Renault ZOE, ktorá patrí do dimenzie automobilov čisto ekologickej. Keď v čase rodiacej sa globálnej krízy takmer každý počítal straty, model ZOE zaznamenal nevýdaný nárast, ktorý vo svete čísel predstavuje viac ako 11 000 objednaných vozidiel počas mesiaca jún 2020 v Európe.

Tretia generácia prináša modelu ZOE úplne nový expresívny dizajn Full LED svetlometov so svetelným podpisom v tvare pismena C, ktorý je spoločný pre všetky nové modely značky Renault. Jemne pozmenená je aj maska chladiča a tiež zadné svetlá kosoštvorcového tvaru nadväzujúce na líniu karosérie. Dizajn ZOE je nadčasovo moderný a prakticky nie je dôvod radikálne doň zasahovať ani teraz ani v budúcnosti. To podstatné sa udialo pod prednou kapotou, kde je uložený výkonnejší motor a nová prevodovka E-Shifter, ktorá ponúka možnosť výkonnejšej rekuperácie v novom režime B.

 

Počas celého týždňa som si vyslovene užíval dokonale prepracovaný interiér tejto malej vesmírnej lode. Presne takto som sa cítil za volantom auta, ktoré navonok sľubuje výrazne menej priestoru, aký vám v skutočnosti ponúkne. Čalúnenie testovanej verzie Zen je zo 100 % recyklovanej tkaniny Recytex, ktoré okrem retro/moderného dizajnu plní aj funkciu perfektnej akustickej izolácie. Digitálny prístrojový štít pred vodičom má uhlopriečku s veľkosťou 10 palcov a dobre vyladený, svižne fungujúci softvér. Podobne rýchlo a stabilne funguje aj rozmerná 9,3 palcová obrazovka multimediálneho systému EASY LINK, umiestená presne uprostred palubnej dosky. Potešili ma kvalitne spracované otočné ovládače ragulácie klimatizácie a partia klasických decentne zapustených ovládačov. Skrátka tie najčastejšie používané funkcie stále zvládnete obsluhovať bez nutnosti spustenia očí z vozovky. Pod ovládačmi je sekcia konektorov. Pre pripojenie audio zariadení poslúži 3,5 mm konektor, nasleduje dvojica USB nabíjacích vstupov a konektor pre zapaľovač. Súčasťou sekcie konektorov je praktický priestor na odloženie napríklad peňaženky. O poschodie nižšie je pod dizajnovou hlavicou voliča prevodovky priestor pre bezdotykové nabíjanie smartónu. Viaceré pohľadové časti interiéru vrátane častí palubnej dosky sú čalúnené už spomínanou recyklovanou textíliou dodávajúcou novému ZOE nezameniteľný imidž.

 

Tretia generácia Renault ZOE využíva batériu Z.E.50, s ktorou dokážete v mestskom cykle najazdiť až 395 kilometrov. Tento údaj je pri elektromobiloch často zaznávaný, a aj ja mám zvyčajne skúsenosť, že realita je niekde na úrovni – 25 až – 30% z uvedenej hodnoty. Pri ZOE to však neplatí a pokiaľ v sebe dokážete utlmiť potrebu pokoriť pri štarte z križovatky všetko čo má dve a viac kolies budete rovnako ako ja príjemne prekvapený, že sa vám elektromobil odmení dojazdom na úrovni tabuľkových čísel. Ja som šiel prvýkrát dobíjať po prejdení 350-tich kilometroch a stále mi na digitálnom štíte svietil údaj s dojazdom 66 kilometrov. Dojazd je jednoducho počas leta a v teplých mesiacoch vynikajúci. Za zmienku stojí aj možnosť rýchlonabíjania pomocou konektoru CCS (až 50 kW), ktorý vám umožní získať počas 30 minút energiu na ďalších 150 kilometrov. Pol hodinka to je pokiaľ dobre počítam, jeden priemerný nákup v obchodnom centre. Doma si svoje ZOE pripojíte k nabíjacej stanici Wallbox s výkonom 11 kW a za necelých šesť a pol hodiny máte auto plne nabité pri minimálnych eurových nákladoch. Pre dokonalý prehľad o možnostiach dobíjania vám nové ZOE automaticky zobrazuje aktuálnu mapu všetkých dostupných staníc na displeji systému EASY LINK.

 

Renault má pre model ZOE aj šikovnú aplikáciu, s ktorou si po nainštalovaní do svojho smartfónu dokážete napríklad nájsť svoje auto na parkovisku. Aplikácia vás ku nemu jednoducho privedie. Skontrolovať si môžete tiež stav nabitia batérie, čas do ukončenia nabíjania, aktuálny dojazd a vzdialenosť k najbližšej nabíjacej stanici. Manažovať si môžete tiež štart a ukončenie nabíjania v závislosti na zmenách cien elektrického prúdu počas dňa, aktivovať sa dá klimatizácia alebo predhriatie auta v zimných mesiacoch.

 

Nový elektromotor R135 s výkonom 100 kW je úžasne agilný od nuly až po maximálnu rýchlosť 140 km/h. Tento limit je úplne postačujúci a okrem vašej bezpečnosti zabezpečí ešte relatívne hospodárnu jazdu. Týždeň za volantom Renault ZOE mi ubehol skutočne rýchlo. Možno je to tým, že starnem, ale za jeho volant som sa tešil rovnako ako pred desiatimi rokmi na príležitostné testovanie superšportových modelov. Cena Renault ZOE štartuje v základnej výbave Life na cene 31 900 €. Verzia Zen je v ponuke v závislosti na výkone motora za cenu 33 500 alebo 34 500 €. Za najvyšší stupeň Intens si priplatíte ešte ďalšie dve tisícky a to rovných 35 500 €. Dobrou správou je pomerne vysoká zľava v podobe uvádzacieho bonusu vo výške 4 000 € na ktorúkoľvek z ponúkaných výbav.

Patrí do vydania