Zoznámte sa s dokonalým SUV

Značka Mercedes-Benz je niečo ako McIntosh alebo Bang&Olufsen v našom HiFi svete. Má dokonalý marketing, dokonalý dizajn, perfektný „zvuk“, ponúka exkluzívnu kvalitu za povedzme adekvátne vysokú cenu. Nové emisné štandardy a kritéria zapríčinili, že sa aj táto tradičná stuttgartská prémiovka pustila do súboja s emisnými kvótami. Výsledkom je viacero plug-in hybridných a tiež čisto elektrických modelov, ktoré prinášajú do portfólia luxusného segmentu nový vietor s nízkymi, alebo nulovými emisiami a možnosťou sebe vlastnej individualizácie.

Tentokrát som sa posadil za volant štvrtej generácie modelu GLE, ktorej prvé tri generácie boli možno známejšie ako SUV s modelovým označením ML. Testovaný krásavec v briliantovo modrej metalíze však ako už úvod napovedal nie je iba o konvenčnom dieselovom, či benzínovom agregáte. V prípade GLE 350 de 4MATIC ide o moderný plug in hybridný model vybavený úsporným dieselovým štvorvalcom R4, ktorý je kombinovaný s výkonným elektromotorom. Batéria umiestená v zadnej časti neobmedzuje batožinový priestor a má kapacitu 31,2 kWh čo umožňuje prejsť na plné nabitie vzdialenosť až do 106 kilometrov podľa NEDC. V čisto elektrickom režime dokážete pritom jazdiť až do rýchlosti 160 km/h, nad ktorou sa auto automaticky prepne do režimu vznetového motora. Pri takejto svižnej jazde však prirodzene môžete zabudnúť na stokilometrový dojazd. Ten som si preveril a je reálne ho dosiahnúť v meste a čiastočne mimo pri optimálnom narábaní s rekuperáciou a takzvaným „plachtením“. Uvediem príklad. Aj pozvolná akcelerácia z križovatky vám bez ťažkostí zabezpečí prvenstvo. Nie je potreba tlačiť plyn na podlahu, čím sa vyhnete zbytočnému plytvaniu energiou. Pred križovatkou si jednoducho páčkami pod volantom navolíte vyšší stupeň rekuperácie, čím sa vďaka rekuperácii zčasti vráti energia spotrebovaná pri akcelerácii a jazde naspäť do akumulátora. Princíp je jednoduchý, maximálne funkčný a efektívny. Stokilometrový dojazd s prehľadom pokryl moju každodenú potrebu.

 

Po otvorení hraníc som sa vyberal na služobku do Prahy, kedy sa po vyčerpaní elektrickej energie systém plynule svičol do kombinovaného režimu a počas jazdy som tak využíval prevažne výkon vznetového agregátu. Na diaľnici je štvorvalec absolútne tichý, kutlivovaný a úsporný. Pri pritlačení akcelerometra sa prejaví dokonalé zladenie s elektromotorom, a auto s celkovým výkonom 235 kW a krútiacim momentom 700 Nm dynamicky zrýchluje či už štartujete z nuly, alebo len skrátka potrebujete svižne a bezpečne predbiehať. Spotreba udávaná výrobcom vám možno vyrazí dych. Aj ja som parameter 1,1 l/100 km overoval z viacerých zdrojov. Realita však može byť prirodzene odlišná. Lepšia i horšia. Pokiaľ budete na svojom medveďovi dochádzať iba do práce, cestou rozveziete deti na krúžky a spravíte nákup, dokážete jazdiť v čisto elektrickom móde s nulovou palivovou spotrebou, a teoreticky konvenčný motor nevyužijete. Predpokladá sa však, že čas od času sa vyberiete aj mimo svojich zaužívaných cestičiek, a tu už sa bez klasického motora jadnoducho nezaobídete. Pokiaľ však budete auto svedomito nabíjať a užívať si nehlučnú a ekologickú jazdu existuje možnosť, že vám na tisícku najazdených kilometrov bude skutočne stačiť 11 litrov paliva.

Pozornosť si zaslúži aj možnosť nabíjať batériu prostredníctvom jednosmerného DC rýchlo nabíjania, čo je zatiaľ v prípade plugin hybridov pomerne ojedinelé. Takáto vymoženosť umožňuje mať auto nabité za 30 minút z 10 na 100 %.

 

S balíkom asistenčných jazdných systémov plus získate aj aktívneho asistenta jazdenia v dopravných zápchach, alebo aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, ktorý bezpečne monitoruje rýchlosť vozidiel v kolóne pred vami.

 

Aktuálna generácia prémiového SUV Mercedes-Benz GLE je na pohľad krásne auto. Všade kde som sa s ním objavil budilo obdiv a rešpekt okolia. Briliantovo modrá metalíza mu nesmierne pristane. Dizajnový balík AMG Line zvýrazňuje jeho harmonické proporcie a odhaľuje každučkú dizajnovú nuansu. Predná maska chladiča má tvar do strán natiahnutého šesťuhoľníka s veľkým čiernym logom, pod ktorým je umiestený výkonný radar. Jej vnútro je vyplnené 275-timi drobnými segmentami s odrazovými plôškami v tvare brúsených drahých kameňov. Áno, dôkladne som si ich prepočítal. Sú rozmiestené v štyroch poliach a z každého uhla vytvárajú exkluzívnu svetelnú ilúziu. Po stranách v línii s mohutnou kapotou na ňu nadväzujú svetlomety s technológiou MULTIBEAM LED. Ide o najnovšiu generáciu adaptívnych svetiel s jednotlivo ovládateľnými svetelnými diódami. Lúče svetiel dôsledne osvetľujú celé okolie no citlivá elektronika striktne vynecháva z hry ďalších účastníkov premávky. Diaľkové svetlá s ultra dosvitom prejavia svoj maximálny potenciál až keď sa priestor pred nimi úplne vyčistí od okolitej premávky. Jazda v noci tak nadobúda úplne nový svetelný rozmer, kedy sa limitujúcim faktorom stávajú už len oči vodiča. Pohľad zboku odhalí extrémne krátke previsy mohutnej karosérie a rázvor kolies s dĺžkou takmer troch metrov sľubuje nadštandardný vnútorný priestor. Majestátne pôsobí aj zadná silueta širokých bokov s integrovanými zadnými LED svetlami v elegantnom dvojsegmentovom dizajne. Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC nie je výnimočné len po exteriérovej stránke. Luxusný interiér prináša viaceré prvenstvá a inovácie. Pri nastupovaní vás privítajú osvetlené prahy s nápisom AMG Line. Prístrojový panel vyniká čistotou a prehľadnosťou. Štvorica otvorov pre prívod vzduchu do prednej časti kabíny je situovaná do stredu palubnej dosky. Vyrobené sú z brúseného hliníka a osadené do elegantného dreveného dekoru, ktorým sú obložené aj ďalšie časti kabíny. O stupeň nižšie sú do radu zoskupené kolískové ovládače klimatizácie, cirkulácie vzduchu a ďalších najčastejšie využívaných funkcií. Do dreveného obkladu masívnych dverí sú osadené ovládače sedadiel vrátane trojstupňového vyhrievania a odvetrávania. Neprehliadnuteľným detailom dreveného dekoru predných dverí je aj hliníkový kryt reproduktora, na ktorého dizajne si dala ultraprémiová nemecká firma Burmester skutočne záležať. Sedadlá druhého radu sú po prvýkrát v GLE vo voliteľnej výbave aj plne elektronicky nastaviteľné a môžu byť vybavené rovnako ako predné vyhrievaním aj odvetrávaním. O samotnom komforte sedenia by sa dala napísať samostatná kapitola. V kolónke hodnotiaceho protokolu pri odovzdávaní auta som podobne ako pri väčšine položiek udelil sedadlám oboch radov najvyššie možné hodnotenie.

Palubnej doske dominuje rozmerný prístrojový panel s dvojicou veľkých 12,3“ displejov. Centrálny sa ovláda klasicky dotykom priamo na displeji, alebo pomocou tlačidiel a dotykového poľa umiesteného na stredovom tuneli medzi lakťovou opierkou a zasúvacím odkladacím priestorom. Digitálny displej pred vodičom umožňuje nastaviť viacero štýlov zobrazenia v závislosti na individuálnych potrebách či aktuálnej nálade vodiča. Infotainment sa ovláda pomocou dvojice dotykových plôšok na multifunkčnom športovom volante. Súčasťou výbavy bol aj nový projekčný displej. Jeho formát poriadne narástol a vo farbe a vysokom rozlíšení zobrazuje všetky potrebné informácie priamo do zorného poľa vodiča, bez toho aby pôsobil akokoľvek rušivo. Najinovatívnejšia možnosť ako ovládať viaceré funkcie infotainmentu vrátane navigácie je pomocou hlasováho systému MBUX, ktorý je nastavený na prirodzené rozpoznávanie hlasu. Na povel „Ahoj Mercedes“, ale úplne postačí aj Mercedes, vás systém prostredníctvom hlasovej asistentky osloví s otázkou ako vám môže pomôcť. Systém ešte nie je na 100 percent dokonalý, ale učí sa rýchlo, a napríklad hlasové zadávanie navigačných povelov fungovalo vždy na výbornú. Nepodarené pokusy však často zapríčiní aj horšia artikulácia. Keď už som spomenul navigáciu na chvíľku sa pri nej pristavím. Mercedes-Benz má v súčasnosti pravdepodobne najdokonalejšie prepracovaný systém navádzania s rozšírenou realitou MBUX. Je úzko prepojený s asistenčnými a bezpečnostnými systémami vozidla, pričom citlivo spája virtuálny svet s realitou. Napríklad pri vchádzaní do križovatky sníma kamera na čelnom skle obraz pred vozidlom, ktorý sa prenáša v reálnom čase na displej infotainmentu. Do živého obrazu následne vstupujú virtuálne grafické poznámky ako názvy ulíc a ich čísla, či body záujmu. Pri nastavenom navigovaní do cieľa dokáže tempomat na základe rozpoznávania dopravného značenia sám spomaliť na povolenú rýchlosť a do kruhového objazdu vchádza ideálnou rýchlosťou pre jednoduchú manévrovateľnosť. Čiastočne automatizovaná jazda sa prejavuje v schopnosti systému udržať auto v jazdných pruhoch aj v prípade, že na zemi nie je dobre viditeľné vodorovné dopravné značenie. Vodič skrátka nepotrebuje vôbec použiť brzdový ani plynový pedál, pričom jedinou podmienkou aktívneho asistenta riadenia je držať ruky na volante, ktorý sám s prehľadom zvládne absolvovať značnú časť cesty. Všetky spomenuté vymoženosti sú samozrejme súčasťou príplatkových balíkov. S balíkom asistenčných jazdných systémov plus získate aj aktívneho asistenta jazdenia v dopravných zápchach, alebo aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC, ktorý bezpečne monitoruje rýchlosť vozidiel v kolóne pred vami. Vzdialenosť si samozrejme viete šikovne upraviť ovládačom na volante. Efektívne pracuje aj aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu, ktorý vás na neúmyselné vybočenie z jazdného pruhu upozorní vibráciami vo volante. V prípade nebezpečia vás aktívnym jednostranným pribrzdením vráti nazad do jazdného pruhu. Plne autonómna jazda nám už skrátka klope na dvere. Prekážkou viac menej ostávajú iba legislatívne zmeny a samozrejme lepšie dobudovanie samotnej infrašturuktúry.

 

Celkovo som teda na modeli Mercedes-Benz GLE 350 de 4MATIC nabehal bezmála 1 100 kilometrov, z čoho som dal takmer polovicu v čisto elektrickom režime. Štandardné denné pracovné povinnosti v rámci Bratislavy som dokázal zvládnuť v elektrickom režime, a tak by som sa povedzme po mesiaci mohol dostať na úroveň priemernej spotreby podobajúcej sa tej tabuľkovej, pri ktorej polovici z nás padne sánka a tá druhá bude neveriacky krútiť hlavou. Nové SUV GLE je v elektrickom režime dokonalo tiché. Z absolútnej letargie vás vytrhne až prechod na konvenčný dieselový pohon, ktorý napokon vpustí do kabíny smiešnych pár decibelov. S tými si však poľahky poradí nadupaný audiosystém Burmester, ktorý zahŕňa celkovo 13 špičkových firemných reproduktorov. V predných a zadných dverách je osadený vždy jeden výškový a jeden stredový reproduktor. Jeden stredový reproduktor je umiestnený tiež v palubnej doske. Priestorové šírenie zvuku zabezpečujú dva stredové reproduktory v ráme D-stĺpika. Pre pásmo nízkych frekvencií sú v oblasti nôh vodiča a spolujazdca osdané 2 basové reproduktory. Mozgom celého systému je 9-kanálový zosilňovač DSP s celkovým výstupným výkonom 590 wattov (7x 50 wattov a 2x 120 wattov).

Patrí do vydania