Hanae Mori - Ikona z Japonska

Jej kreácie sú bravúrnym a nenapodobiteľným spojením japonskej tradície a moderného súčasného dizajnu západného sveta. Modely japonskej dizajnérky Hanae Mori stoja vždy niekde na polceste medzi Parížom a Tokiom, podobne ako ich autorka počas celého obdobia svojej aktívnej módnej tvorby.


Svetoznáma a úspešná módna návrhárka Hanae Mori žila a tvorila v Paríži, kde si na ulici Avenue Montagne otvorila pred mnohými rokmi svoj ateliér. Narodila sa však na druhom konci sveta, blízko hlavného mesta Japonska Tokia v malej dedinke Shimane. Jej rodina, v ktorej bola jediným dievčaťom medzi piatimi bratmi, striktne dodržiavala národné tradície. Otec bol povolaním chirurg, napriek tomu však mal silný zmysel pre literatúru, umenie a dokonca i módu. Sledoval, kam sa uberajú módne trendy v Tokiu či Osake a svoje obleky si nechával šiť u ruských krajčírov, ktorých osobne poznal. Podľa najnovšej módy obliekal i svoje deti. Malá Hanae mnohokrát v rozpakoch vstupovala do triedy vo svojich parížskych šatočkách medzi dedinské deti oblečené v ošúchaných handrách. Keď mala desať rokov, poslal ju otec na súkromnú školu do Tokia s vidinou, že sa z nej stane lekárka. Celú strednú školu však Hanae s otcovým zámerom bojovala. Jej vášňou sa stali farby a kreslenie, nie pitvanie mŕtvol. Umenie však jej otec považoval za číro nepraktickú oblasť, a tak obaja pristúpili na kompromis. Hanae nastúpila na Tokio Christian Women´s University a začala študovať literatúru. Univerzitnú idylku však čoskoro narušilo vypuknutie druhej svetovej vojny. Ako mnohí iní študenti, aj Hanae musela zmeniť svoj bezstarostný spôsob života. Cez deň drela vo fabrike a v noci sa schovávala v protileteckom kryte. A počas bombových náletov americkej armády čítala povinné školské čítanie – americké vojnové romance.
Po skončení vojny sa jej podarilo školu dokončiť, v roku 1947 úspešne promovala. Medzitým stretla muža svojho života, ktorý ju vzápätí po promóciách požiadal o ruku. Syn bohatého textilného priemyselníka si ju onedlho aj vzal a z Hanae sa stala, namiesto odborníčky v oblasti literatúry, zámožná žena v domácnosti. „Nemala som problém s vedením domácnosti. Ale už po troch mesiacoch som začala byť nepokojná a chcela som niečo robiť,“ hovorí. Jej umelecké túžby sa neustále ozývali, tak sa rozhodla pre štúdium módneho dizajnu. Venovala tomu bezmála tri roky, pričom prešla krajčírske techniky, strihové konštrukcie i výtvarnú tvorbu. V roku 1951 sebaisto usúdila, že je dostatočne pripravená, a otvorila si ateliér. Na komorných stretnutiach zákazníčkam prezentovala svoje modely a vytvárala šaty na mieru. Nájom jej spočiatku platil manžel, do roka si však na svoje podnikanie zarobila sama a začala zarábať. Za ďalšie dva roky výnosy prekročili očakávania a pyšný manžel sa rozhodol participovať v podniku dohľadom nad finančnou stránkou. Rok 1954 sa stal v kariére Hanae Mori prvým zlomovým. Jej ateliér navštívil významný tokijský filmový producent. Zaujali ho jej modely, v ktorých videl genialitu spojenia japonskej tradície s módnymi trendami západného sveta. Ponúkol dizajnérke kontrakt na vytvorenie kostýmov pre pripravovaný film. Tento moment odštartoval celých šesť rokov kreatívnej práce v oblasti kostýmového výtvarníctva. V priebehu tohto obdobia Hanae Mori vytvorila viac než sedemsto rozmanitých kostýmov a spolupracovala s najvýznamnejšími japonskými filmovými režisérmi, ako sú Kurosawa Akira, Mizoguchi Kenji alebo Oshima. V roku 1960 dostala významné ocenenie spoločnosti Japan Editor´s Club za vynikajúci filmový kostýmový dizajn.

Uprostred tohto kreatívneho zhonu a kolobehu nastalo prebudenie. Narodili sa jej dvaja synovia. Začala prehodnocovať svoj dovtedajší život a pochopila, že sa chce posunúť ďalej. Vzala svoje deti a hŕstku peňazí zarobených tvorbou kostýmov a rozhodla sa odcestovať do Európy. „Vďaka práci so všetkými tými režisérmi sa rozšíril môj rozhľad. Uvedomila som si, že na svete existuje mnoho rozličných typov žien, pochopila som, ako ich vnímajú muži a prečo ich milujú.“ V roku 1961 priletela do Paríža. Stačilo sa obzrieť okolo a vidieť tie nekonečné obzory možností. Predovšetkým ju zaujímali módne domy. Najviac sa nadchla pre modely Coco Chanel a keďže chcela vidieť jej kreácie zblízka, dohodla si s ňou stretnutie ako zákazníčka. Jej ateliér vyžaroval uvoľnenú atmosféru a osobnosť Coco Chanel v duši Hanae zanechala hlboký dojem. „Vy máte nádherné čierne vlasy. Vás musíme obliecť do oranžovej, žiarivej ako slnko,“ povedala jej vtedy Coco. Samotná velikánka vtedajšej parížskej módnej scény i samotné umelecké prostredie Paríža iba utužovali tajný sen Hanae Mori stať sa súčasťou sveta nádherných látok, podmanivých farieb a exkluzívnych modelov.
Jej sen neostal dlho tajným. Založila vlastnú značku v roku 1964 a o rok nato v New Yorku predstavila svetu svoju prvú módnu kolekciu. Po rokoch práce v tokijskom ateliéri v roku 1977 otvára prvý butik Haute Couture priamo v Paríži na ulici Avenue Montagne. V tom istom roku sa stala prvou ázijskou ženou, ktorá dostala pozvanie do Syndicale de la Haute Couture Parisienne. Toto spoločenstvo združuje najprestížnejších módnych dizajnérov, ich počet je prísne špecifikovaný a navyše jeho členmi sa mohli stať výhradne Európania. Zároveň Hanae francúzska vláda udelila Rád čestnej légie a Croix de Chevalier des Arts et des Lettres. Tieto ocenenia i mnohé ďalšie si vyslúžila za svoj inovátorský prístup k módnemu dizajnu. Jej tvorba v sebe spojila tradičnú estetiku Ázie a moderný súčasný módny dizajn vo svete. Základom mnohých z jej modelov bolo tradičné kimono. Dokázala majstrovsky narábať s hodvábnymi a šifónovými materiálmi a nezanedbateľný bol aj jej vycibrený zmysel pre farby. Niektoré kimonové látky s potlačami čerešní, kvetov a motýľov sa vyrábali priamo vo fabrike jej manžela Keia. Často používala motívy japonského umenia, obľubovala červenú farbu a zlaté potlače a doplnky. Zároveň dokázala vytvoriť nezabudnuteľné dámske kostýmy, ktoré sú svojím štýlom oveľa bližšie európskemu vnímaniu dámskej módy.
V januári 2002 predala svoju firmu spolu s licenciou značky Hanae Mori Prt-á-Porter investičnej skupine rodín Rothschildovcov z Británie a Mitsuiovcov z Japonska. Ich plánom bolo expandovať v rámci Európy a Ameriky, aby k dovtedajším šesťdesiatim dvom úspešným obchodom pribudli mnohé ďalšie. Odbremenená od finančných starostí sa mohla Hanae Mori naplno odovzdať kreatívnej oblasti Haute Couture. Spojila sa s manželkou jedného zo svojich synov, Pamelou. Toto partnerstvo sa ukázalo ako veľmi plodné a úspešné vďaka mladej novej krvi. Nevydržalo však dlho, pretože v roku 2004 sa Hanae Mori po štyridsiatich rokoch tvorby rozhodla ukončiť svoju kariéru a rozlúčiť sa so svetom módy. Stalo sa tak v júli, na poslednej módnej prehliadke kolekcie Haute Couture. Modely poslednej kolekcie už tradične zodpovedali štýlu vytvorenému mixom kultúr. Videli sme drakov z divadla Kabuki na saténových kabátoch, ale aj žiarivé expresívne farby, ako oranžovú, červenú a zelenú, inšpirované Chagallovými maľbami. V defilé smerom k aplaudujúcemu obecenstvu vykročili biele nevesty ozdobené čipkovými motýlikmi, ktoré sú súčasťou loga jej značky. Ako posledná vystúpila na mólo spolu s Hanae Mori jej vtedy dvadsaťjedenročná vnučka Izumi Mori. Ponad mólo sa vznieslo čosi ako smútok. Pocit, že štýl tejto preslávenej dizajnérky v budúcnosti bude nenahraditeľne chýbať.