DODGE - americká legenda


V roku 1864 sa v americkom meste Niles narodil John Francis Dodge a o štyri roky jeho mladší brat Horace Elgin Dodge. Tu sa začína písať história legendárnej americkej automobilky Dodge.

Mimoriadne zručný Horace disponoval invenčným technickým myslením, starší John vynikal v šikovnosti obchodovať. Na americký sen bolo teda zamiesené. V polovici deväťdesiatych rokov devätnásteho storočia sa im podarilo založiť továreň na výrobu bicyklov s označením Evans and Dodge bicycles. Keď sa časom rozhodli firmu predať, ostalo im dosť peňazí, aby začali s výrobou komponentov pre práve sa rodiaci automobilový priemysel. Ich firma Dodge Brothers bola známa vysokou kvalitou produkovaných dielcov a rovnako zápalom pre prácu. Cez deň bratia pracovali bok po boku so svojimi zamestnancami, v noci John vybavoval obchodnú korešpondenciu a Horaceovu myseľ zamestnávali návrhy nových technických riešení. Práve povesť, ktorá firmu bratov Dodgeovcov predchádzala, im umožnila stať sa dodávateľom motorov a prevodoviek pre vtedy najväčšiu automobilku sveta, Oldsmobile. Firma Dodge sa tak stala prvým oficiálnym dodávateľom pre automobilový priemysel v histórii. Neskôr si ich ako dodávateľov vybral aj sám Henry Ford, ktorý v tom čase v automobilovom priemysle ešte veľa neznamenal. Keď však v roku 1906 založil Ford Motor Company, boli bratia Dodgeovci medzi prvými dvanástimi akcionármi a John sa stal dokonca jedným z piatich prezidentov tejto spoločnosti.
V roku 1913 sa John a Horace rozhodli založiť si vlastnú automobilku. V momente zverejnenia svojho úmyslu dostali ponuku od 22 000 spoločností, rozhodnutých predávať ich ešte neexistujúce vozidlá. Oznámenie, že skvelý výrobca motorov Dodge bude vyrábať vlastné automobily, spôsobilo senzáciu ako správa o novej zlatej horúčke.
Prvý automobil značky Dodge uzrel svetlo sveta 14. novembra 1914. Mal 3,5-litrový motor a výkon 40 koní, čo bolo presne dvakrát toľko, ako mal konkurenčný Ford, od ktorého bol Dodge s cenou 785 dolárov o dosť drahší.
Svojím modelom zaviedli bratia Dodgeovci ako prvý celokovovú karosériu u sériových vozidiel bez kombinácie s drevom, ktorá sa dovtedy hojne používala. Vďaka svojej vydarenej konštrukcii a dizajnu sa tento automobil vyrábal len s drobnými zmenami až do roku 1917 a pomohol značke Dodge k historickému úspechu. V roku 1915 sa totiž produkcia zvýšila z pôvodných 249 kusov na 45 033 nových vozidiel. V roku 1920 sa Dodge nachádzal už na druhom mieste v produkcii automobilov v Amerike. V tomto roku v januári náhle zomiera na zápaľ pľúc John a v decembri aj Horace. Ich smrťou sa skončila jedna úspešná éra. Nedostatok nových technických a obchodných nápadov odsúval firmu Dodge čoraz ďalej v štatistikách výroby. Nakoniec sa vdovy po bratoch Dodgeovcoch rozhodli automobilku predať za 146 miliónov dolárov banke Dillon Read and Co.

Až v roku 1928 odkupuje naďalej krachujúcu spoločnosť Walter P. Chrysler, ktorý v nej videl výraznú perspektívu. Hneď prvý rok pod patronátom Chrysleru predstavil Dodge nový elegantný šesťvalcový automobil a o rok neskôr aj vozidlo poháňané osemvalcovým agregátom.
Počas druhej svetovej vojny prešiel Dodge na zbrojársku výrobu, po vojne sa však znovu vrátil k osobným automobilom. V roku svojich päťdesiatych narodenín vyprodukoval Dodge rovných 501 817 osobných vozidiel. Tri z jeho vozidiel získali prvé tri miesta na preteku Daytona 500. Šesťdesiate roky boli v znamení snahy zmeniť imidž značky z luxusu na športovosť. Začala sa éra takzvaných Muscle Cars, ktorú charakterizujú modely Daytona, Charger či Challangers. Ich motory dosahovali výkon až 425 koní.
Naftová kríza v sedemdesiatych rokoch minulého storočia nasmerovala produkciu Chrysleru na malé autá. V roku 1978 vyrobil Dodge dokonca prvý automobil v dejinách USA s pohonom predných kolies. V osemdesiatych rokoch vyšiel z dielne Dodge prvý automobil typu van na svete, ktorý poznáme ako Chrysler Voyager. K 75. narodeninám daroval Dodge svetu ďalšiu legendu – superšport Viper s desaťvalcom o výkone 500 koní.

Tohtoročný Autosalón v Bratislave predstavil automobil Dodge Caliber, ktorý sa začal vyrábať začiatkom roka a na slovenských cestách sa objaví už v prvých letných mesiacoch. Automobil bol navrhnutý pre zákazníkov celého sveta, ktorí chcú štýl značky Dodge, doplnený schopnosťami a praktickosťou SUV. Svojím trúfalým dizajnom a excelentnou využiteľnosťou vnútorného priestoru sa bude snažiť atakovať práve silnú konkurenciu medzi vozidlami SUV. Momentálne je v ponuke pre slovenských zákazníkov superšportový Viper s 10-valcovým 380 kW motorom s obsahom 8,3 litra. Z jeho parametrov stačí spomenúť zrýchlenie 4 sekundy z 0 na 100 km/h. Blízka budúcnosť prinesie nepochybne ďalšie zaujímavé modely tejto americkej automobilky. Už začiatkom budúceho roka sa môžeme tešiť na model Nitro.

Autor
Oliver Dráb