FASHION NEWS

Legerfeld sa vrátil k nemeckým koreňom

Dejiskom špeciálnej šou kolekcie Métiers d‘Art francúzskeho módneho domu Chanel je už tradične každý rok iné miesto v Európe i vo svete. 6. decembra sa dizajnér Karl Lagerfeld rozhodol pozornosť módneho sveta uprieť na svoje rodisko, nemecký Hamburg. A ten má svetu rozhodne čo ponúknuť aj za hranicami svojho slávneho obchodného prístavu. Lagerfeld svoju prehliadku preniesol do prekrásnej budovy hamburskej filharmónie, ktorú vytvorili architekti Jacques Herzog a Pierre de Meuron. Táto nádherná nadčasová stavba zo skla postavená vedľa rieky dokonale ladí s ruchom obchodného mesta i prístavu, ktorý je charakteristický architektúrou z červených tehál.

 

Inšpiráciou tejto parížsko-hamburskej kolekcie sa pre Karla stala minulosť, prítomnosť a budúcnosť. Práve na tejto osi dizajnér spája obrazy miestneho prístavu, ktoré rozbíja modernosťou typickou pre Chanel. V kolekcii nájdete množstvo odkazov na námorníkov a život na mori i v prístave, či už to bude v typických námorníckych čiapkach, pásikoch a doplnkoch, alebo v prerobených ikonických kabátoch a širokých nohaviciach.

 

Klasický chanelovský tvíd je v kolekcii doplnený kašmírom či flanelom, hodvábny šifón dopĺňa džersej. Vypletané vzory kopírujú tehlovú architektúru prístavu v Hamburgu, gombíkom zas dizajnér dodal formu námorníckych kotiev. Jednotlivé modely kolekcie dopĺňajú príťažlivé detaily v podobe pierok, výšiviek, ligotavých kamienkov, perál či korálikov, ktoré priam zvádzajú užiť si dokonalý večer na koncerte filharmónie. Lagerfeld touto kolekciou opäť stiera rozdiely medzi maskulínnymi a ženskými prvkami a hrá sa s nimi – pánske kúsky sú jemnejšie, zatiaľ čo dámske sú naopak o niečo drsnejšie a odvážnejšie.

 

Módna šou Chanel do Hamburgu prilákala svetové hviezdy i ambasádorov značky ako Kristen Stewart, Lily-Rose Depp, Tilda Swinton, herečky a modelky z Británie, Austrálie i Európy. Skladateľ a čelista Oliver Coates spolu s orchestrom Resonanz sprevádzali prehliadku originálnymi skladbami vytvorenými špeciálne na túto príležitosť.

Condé Nast zastavilo spoluprácu s hviezdnymi fotografmi pre obvinenia zo sexuálneho obťažovania

Po najväčších menách filmového a zábavného priemyslu, ktoré sa v roku 2017 začali topiť v škandáloch týkajúcich sa sexuálneho obťažovania a zneužívania svojej pozície, sa tento rok pozornosť obracia na módny svet. Po dlhých rokoch, keď množstvo modeliek, asistentov i novinárov hovorilo o veľkých prešľapoch sexuálnych útokoch slávneho módneho fotografa Terryho Richardsona na mladé modelky pred jeho objektívom, sa do svetla reflektorov tentoraz dostali ďalší jeho kolegovia. A to hneď dve najväčšie mená, zodpovedné za stovky kampaní, editoriálov a slávnych tituliek najvýznamnejších magazínov na svete – Mario Testino a Bruce Weber.

 

Britský Vogue v januári oznámil, že do budúcnosti zastavuje spoluprácu s oboma fotografmi po tom, ako kreatívna riaditeľka Condé Nast a šéfredaktorka americkej verzie magazínu potvrdila, že žiadneho z nich nebude zamestnávať na nové projekty. Noviny The New York Times ako prvé zverejnili obvinenia voči Mariovi Testinovi, ktoré sa ťahajú naspäť do 90. rokov a hovoria o obťažovaní mužských modelov počas fotení. Weber vraj zas modelom kázal vykonávať dýchacie cvičenia bez oblečenia a nevhodne sa ich dotýkal. Hoci cez svojich právnikov obaja fotografi výrazne popreli všetky obvinenia, zdá sa, že módny priemysel im ich tak jednoducho nezabudne.

 

Britská značka Burberry ukončila spoluprácu s Mariom Testinom, ktorý doteraz fotil veľa z ich kampaní a svoj vzťah s oboma pánmi vraj prehodnocujú aj iné značky. „Obvinenia tohto charakteru berieme nadovšetko vážne,“ uviedol hovorca Burberry pre Guardian. „Burberry je zaviazané vytvárať spravodlivé, bezpečné a férové pracovné prostredie a máme nulovú toleranciu voči akémukoľvek druhu obťažovania, zneužívania či diskriminácie,“ dodal. Mario Testino pre Burberry paradoxne vytváral kampane aj s hviezdami, ktoré sú dnes veľkými podporovateľkami hnutia #MeToo a #TimesUpNow. Okrem nich sa však pred jeho objektívom vystriedalo množstvo prominentov sveta vrátane britskej kráľovskej rodiny. Testino je aj autorom titulnej fotografie januárového Vogue US s tenistkou Serenou Williamsovou a jej novým bábätkom.

 

Modeli aj asistenti Maria Testina pre New York Times potvrdili, že sexuálne obťažovanie bolo uňho bežnou praxou, zatiaľ čo Webera zatiaľ z obťažovania obvinilo už 15 modelov. Už minulý rok prerušili spoluprácu s fotografom Terrym Richadsonom módne domy Valentino a Bulgari, rovnako ako aj vydavateľstvo Condé Nast. Práve medzinárodné vydavateľstvo, do ktorého portfólia patria okrem jednotlivých vydaní Vogue aj magazíny Tatler či GQ, nedávno vydalo nový kódex správania pri foteniach, ktorý zakazuje angažovanie modeliek a modelov mladších ako 18 rokov, s výnimkou fotenia objektov profilov, ktoré v tomto prípade musia byť sprevádzané dospelou osobou. Zakázalo tiež konzumáciu alkoholu a rekreačných drog na foteniach i fotenia akýchkoľvek citlivých či kontroverzných fotiek bez predošlého súhlasu modeliek.

Alexander Wang búra stereotyp módneho kalendára

Americký dizajnér Alexander Wang je medzi prvými svetovými návrhármi, ktorí sa rozhodli rozbiť záväzný kalendár módnych šou, ktorý módny priemysel na čele s nákupcami stanovili na niekoľko týždňov v roku. Zatiaľ čo jarné kolekcie sa v New Yorku, Paríži, Londýne a Miláne prezentujú v septembri, jesenné značky ukazujú už vo feb­ruári. Wang si namiesto toho zaumienil, že svoje kolekcie ukáže v inom termíne, mimo stresu veľkých podujatí NYFW v júni a decembri. Deadline na nové kolekcie si tak posunul hneď o niekoľko mesiacov a zdá sa, že napriek kontroverznému kroku zrejme nájde pochopenie aj u módnych odborníkov.

 

Hlavný módny poradný orgán v USA, CFDA podľa magazínu Vogue zvažuje možnosť zavedenia alternatívneho módneho týždňa v lete a v zime, predbežne však iba pre niekoľko značiek. „Viem si predstaviť skupinu tak piatich značiek, ktoré budú primerané a mohlo by im to vyjsť... Alex je jeden z mnohých dizajnérov, s ktorými CFDA hovorilo o tomto nápade, a podporujeme ho v jeho obchodnom rozhodnutí. Sú však aj iní, ktorí sú súčasťou tejto idey,“ povedal Steven Kolb, prezident CFDA. Do rozhovorov o zmenách sa vraj zapojili aj značky Altuzarra, Proenza Schouler či Rodarte, nový termín prehliadok by však určite nemal nahradiť tradičné fashion weeky v septembri a vo februári.

 

„Veľmi sa teším na to, že budeme mať prehliadku v New Yorku v júni,“ povedal Wang, ktorého kolekcie by sa takto dostali do obehu dvakrát do roka namiesto štyroch rôznych línií, ktoré pripravoval doteraz. Pre-Fall a Pre-Spring by sa teda spojili do väčších kolekcií jar/leto a jeseň/zima. Stále kolekcie by potom priebežne často dopĺňali uvedenia špeciálnych produktov a menších línií, aké mal napríklad Alexander Wang v spolupráci s Adidas Originals. „Naše prehliadky posilnia DNA našej značky pre zákazníkov a fanúšikov po svete, zatiaľ čo my sa budeme môcť sústrediť na ponuky našich produktov. Tento nový rytmus nám dovolí komunikovať s našimi zákazníkmi vo svete v iných konverzáciách, ktoré nie sú limitované iba na fashion weeky dvakrát ročne,“ dodal.

Patrí do vydania