Max Factor - Život zasvätený skrášľovaniu

Max Factor (1872-1938) imigroval do USA v roku 1904 z ruského mesta Lodz, kde vlastnil obchod s vlasovými prípravkami a slúžil kráľovskému dvoru ako vizážista a výrobca parochní. V rodnej vlasti mu bolo zakázané oženiť sa a založiť si rodinu – členovia kráľovského dvoru mali pocit, že jeho jedinou úlohou by mala byť starostlivosť o ich krásu. Napriek týmto pravidlám sa Max Factor zamiloval, oženil a založil si rodinu, no utajovanie osobného života ho unavovalo. Vtedy mu jeho brat a strýko, ktorí už predtým emigrovali do Ameriky, navrhli, aby prišiel do USA, kde mal predávať vlasové prípravky a kozmetiku na svetovom veľtrhu v St. Louis v Missouri.

Expert pre filmový priemysel

Do USA prišiel Max Factor 25. februára 1904 spolu so svojou rodinou. Odcestoval do St. Louis, kde vystavil svoje produkty a neskôr si otvoril vlastné holičstvo. Päť rokov po svojom príchode do Spojených štátov sa dopočul o Kalifornii, kde v tom čase začal rozkvitať nový druh zábavy: nemé filmy. So svojou rodinou sa presťahoval do Los Angeles, kde si otvoril predajňu parochní a líčidiel, ktoré ponúkal miestnym divadelným hercom. V krátkom čase sa reči o jeho odborných znalostiach rozšírili a Max Factor sa stal vyhľadávaným expertom v kruhu podnikateľov z filmového priemyslu, ktorí si k nemu chodili pre rady ohľadom filmového líčenia. Práve tu, v Los Angeles na ulici 1204 South Central Avenue, vznikla v roku 1909 oficiálne spoločnosť Max Factor Company.

Flexible Greasepaint

Max Factor dláždil cestu inovácií. V roku 1914, po tom, ako videl prvý film, vytvoril Flexible Greasepaint a prehlásil ťažké, divadelné make-upy za desivé. Flexible Greasepaint bol prvý mak-up určený pre natáčanie a stal sa inováciou oslavovanou v radoch hercov. Jeho zloženie bolo totiž výrazne ľahšie a menej mastné než zloženie všetkých make-upov dostupných v tom čase. Jeho názov – flexibilné líčidlo – sa ukázal ako vskutku výstižný: herci s jeho použitím neboli obmedzení v mimike a nemuseli sa obávať, že im make-up vplyvom horúcich svetiel počas nakrúcania popraská. Flexible Greasepaint bolo jednoduché naniesť a príjemné nosiť, navyše bolo možné bezpečne ho používať, pretože bol balený v hypoalergénnej kovovej tube s uzáverom – v balení, ktoré pre túto dobu nebolo bežné.

Brownette

Okrem kozmetickej expertízy Max Factor vytvoril pre Hollywood a neskôr aj pre drobných obchodníkov a verejnosť nespočetné množstvo parochní. V roku 1915 vytvoril pojem Brownette, ktorý mal označovať osobu svetlohnedých vlasov. Tento pojem sa používal v pravidle farebnej harmónie, ktoré vyvinul o tri roky neskôr. Pravidlo najprv uplatňoval na hollywoodskych hviezdach. Označovalo prispôsobenie odtieňov líčenia prirodzenému tónu pleti, farbe očí a vlasov. Tým vytvoril priestor pre vznik príťažlivejších a prirodzenejších vzhľadov v porovnaním s používaniu rôznych farieb nezávisle od toho, ako spolu ladia, čo bolo zaužívané dovtedy. A je to pravidlo, ktorým sa riadime dodnes.

Všetky ženy môžu byť krásne

Pod jeho dohľadom sa Jean Harlow stala archetypom blond sexsymbolu, Marlene Dietrich ikonou krásy pretrvávajúcou dodnes a Ava Gardner predstaviteľkou zmyselnej, klasickej krásy s výrazne červenými perami. Max Factor veril v silu make-upu, ktorá nezomrela spolu s ním v roku 1938, značka s vášňou nasleduje jeho tvorivé a inovačné úsilie, oddaná myšlienke, že s krásou sa žena nemusí narodiť ale jej pôvab je na dosah. Odhodlanie odkrývať osobný pôvab každej ženy zostáva hlavnou zásadou pri všetkom, čo značka Max Factor vytvára. Vďaka práci tvorivej riaditeľky Pat McGrath, sieti umeleckých vizážistov, prostredníctvom učenia žien formou konzultácií, určovania trendov, škôl líčenia a produktových dizajnov umenie a objavovanie zostáva srdcom modernej značky. Uvedomenie si, že všetky ženy môžu byť krásne, ak majú poruke správne produkty a dokážu ich použiť je neustále kľúčom napredovania značky a odráža sa vo všetkom, čo značka vytvára.

High Society Make-Up

Pán Max Factor bol tvorcom mnohých inovácií v skrášľujúcom priemysle. V roku 1916 predstavil verejnosti očné tiene a ceruzku na obočie. Oba produkty boli predtým dostupné len pre divadelné použitie. Max Factor ich sprístupnil aj ženám mimo filmového priemyslu. Keď si ženy začali všímať to, aké krásne a očarujúce sú postavy vo filmoch, čoraz viac túžili samé po takomto vzhľade. V snahe vyhovieť ich požiadavke Max Factor predstavil v roku 1920 High Society Make-Up – prvú líniu make-upov vyvinutú pre verejnosť. Línia mala luxusný dizajn a vychádzala z pravidla farebnej harmónie, aby umožnila ženám vybrať si ideálny odtieň make-upu s ohľadom na ich prirodzené farby. Línia obsahovala make-up, púder, vlhký aj suchý rúž na pery, krémové očné tiene, ceruzky na oči a obočie a korektor. V tomto období sa ujalo aj označenie make-up, ako ho poznáme dnes: Max Factor týmto slovom označoval svoje výtvory.

Pomáda pre šťavnaté pery

Rok 1928 sa ukázal ako vskutku výnimočný. Nemé filmy v tomto roku nahradili hovorené filmy, a Max Factor v ňom objavil nové produkty, ktoré dokázali odraziť značnú časť svetla, čo bolo ideálne v dobe citlivých čiernobielych filmov. Vyvinul Panchromatic Make-up, ktorý znamenal úspech a bol odmenený Akadémiou filmového umenia uznaním za výnimočný prínos v oblasti filmovej kozmetiky. V tom istom roku Max Factor predstavil svetu vôbec prvú pomádu na pery a nazval ju leskom na pery. Poskytovala perám očarujúci žiarivý vzhľad a používali ju filmové herečky pre dosiahnutie šťavnatého vzhľadu. Iste to ocenili, keďže dovtedy si museli pery neustále oblizovať, aby pôsobili šťavnaté.

Pan-Cake Make-Up

Jeho ďalšou inováciou sa stal make-up nazvaný Pan-Cake Make-Up, vytvorený pre potreby farebného filmu. Bez jeho použitia boli tváre hercov poznačené červenými a modrými tieňmi vplyvom osvetlenia. Herečkám sa make-up tak zapáčil, že si ho začali brať aj na domov. Sláva neuveriteľného make-upu sa bleskovo rozšírila. Výsledkom bolo uvedenie make-upu aj pre verejnosť v roku 1935, v roku kedy otvoril tiež medzinárodnú divíziu Max Factor & Co.

 

Patrí do vydania