Pierre Cardin
Nebol len skvelý návrhár odevných kolekcií, vytváral tiež celý rad doplnkov, ako tašky, topánky, kravaty alebo parfumy, ale aj dizajnový nábytok a interiéry. Svoje značkové impérium rozširoval štýlom skvelého obchodníka po celom svete, otváral vlastné reštaurácie, napísal knihu o maliarovi Ferdinandovi Legérovi a stal sa ambasadorom pre UNESCO. Ako prvému módnemu dizajnérovi na svete sa mu podarilo do posledného detailu vytvoriť kompletný životný štýl. Svojím typickým, minimalistickým spôsobom chápania moderného dizajnu s kolosálnym úspechom stelesňoval vlastné tvorivé nápady.
Pierre Cardin sa narodil 2. júla 1922 v San Biagio di Callatla v blízkosti Benátok francúzskym rodičom. V roku 1945 odišiel do Paríža študovať architektúru, no neskôr sa obrátil k štúdiu módy. Na konci druhej svetovej vojny začal pracovať v modelovom dome Paquin, neskôr u Elsy Schiaparelli a v roku 1947 sa stal šéfom krajčírskeho ateliéru u Christiana Diora. V roku 1946 si ho k spolupráci prizval Jean Cocteau, aby vytvoril kostýmy pre jeho film Kráska a zviera. Svoj prvý modelový dom otvára v roku 1950, zameraný je však predovšetkým na divadelné kostýmy. O rok neskôr predstavuje svoju prvú módnu kolekciu a hneď nasledujúci rok šokuje celý módny svet dámskymi šatami v tvare bubliny. Ohromný úspech zaznamenal hlavne preto, že sa vyhol kopírovaniu géniov tej doby, Diora a Balenciagu, čo sa v tom čase zdalo takmer nemožné. V roku 1954 otvára v Paríži svoj dámsky butik Eve, tri roky potom ako prvý prichádza s butikom pre pánov Adam. Aby ponuka značky Cardin bola kompletná, pridáva neskôr v roku 1966 aj módnu kolekciu pre deti. Veľmi skoro začína tvoriť modely pre známe osobnosti doby, ale aj pre príslušníkov európskej šľachty, napríklad pre vojvodkyňu z Windsoru. Od začiatku svojej tvorby pôsobil v módnom svete inak než všetci ostatní. Štýl Cardina 50. rokov je veľmi avantgardný svojimi geometrickými tvarmi a motívmi. Svojich kolegov a konkurentov zo sveta Haute Couture doslova šokoval a vyslúžil si ich pohŕdanie a odsúdenie. Snáď najväčší prevrat však spôsobil v roku 1958, kedy ako jeden z najvyšších modelových návrhárov Haute Couture vytvára pánsku kolekciu modelovej konfekcie a začína ju predávať v klasickom parížskom obchodnom dome Printemps. Bolo to omnoho skôr, než pre niečo také ako konfekcia francúzština vôbec vynašla slovné spojenie, dnes už zaužívané pret-á-porter. Pobúrenie bolo natoľko silné, že ho za to na istý čas vylúčili z Chambre Syndicale de la Haute Couture, ktorého členom sa stal v roku 1953.
S nástupom 60. rokov sa Cardin, ako aj mnoho iných dizajnérov, beznádejne zamiloval do vesmírneho veku. Módny vizionár začína byť posadnutý možnosťami obliekania podobných odevov mužom i ženám, vytvára prvé kolekcie unisex. Radikálne zjednodušuje oblečenie odbúraním ozdôb, odhaľuje telo priehľadmi a kopíruje a zvýrazňuje ho vinylovými dielikmi. Jeho štýl počiatku 60. rokov sa dá charakterizovať ako astronauticko-futuristické obdobie, ovplyvnené prvými letmi do vesmíru a prudko stúpajúcou obľubou sci-fi. V polovici dekády svoju pozornosť upriamuje iným smerom, inšpirácie nachádza v súčasnom umení op artu a pop artu. Najpodstatnejšou osou Cardinovej tvorby však po celý čas ostáva vysoké krajčírstvo a citlivosť pre čistotu strihu a formy, ktorá vždy zostáva svojím spôsobom geometrická. Cylindrické a kónické tvary, jasné farby, žiadne ornamenty alebo komplikované vzory v konjunkcii s jeho asertívnym dizajnom vytvárajú akési virtuálne semafory, také charakteristické pre jeho tvorbu.
Nadaný tvorca má však aj silného podnikateľského ducha, ktorý ho nezadržateľne ženie ďalej. Začína rozširovať svoje módne impérium a investuje v zahraničí, predovšetkým v Číne a Japonsku. V roku 1970 kupuje Theatre Ambassadeurs v blízkosti Champs-Elysees. Prebudováva ho na Espace Pierre Cardin Theatre, multimediálny komplex s kinom, koncertnou sálou, umeleckou galériou a experimentálnym divadlom, kde zároveň od tej doby predvádza svoje kolekcie. Ako prvý návrhár poriada módnu prehliadku v Moskve a v roku 1978 podpisuje zmluvu o výrobe s vtedajším Sovietskym zväzom. V roku 1983 otvára svoju prvú reštauráciu Maxima v Pekingu, ktorej pobočky neskôr vyrastajú napríklad v New Yorku alebo Londýne.
Jeho komerčný postreh a bystrosť rozširuje meno Cardin ako vírus a postupne získava licencie pre stále ďalšie a ďalšie produkty. Vône a toaletné potreby, galantéria a batožina, nábytok, podlahové krytiny, reštaurácie a zábavné podniky, dokonca i zaváraniny, viac než 800 produktov v 98 krajinách sveta expanduje v štýle mena Pierre Cardin. Stal sa megaveľmocou, za celý svoj život nemal žiadne dlhy v bankách a okrem kolekcie parfumov nepoužíval žiadnu reklamu. Cardin sa stal prvým dizajnérom, ktorý naplno prerozprával štýl vysokej módy do konfekcie. Podarilo sa mu stať sa v jednej chvíli dokonalým dizajnérom i internacionálnym biznismanom, napriek tomu však nikdy neprestal snívať svoje sny.