Pierre Cardin


Nebol len skvelý návrhár odevných kolekcií, vytváral tiež celý rad doplnkov, ako tašky, topánky, kravaty alebo parfumy, ale aj dizajnový nábytok a interiéry. Svoje značkové impérium rozširoval štýlom skvelého obchodníka po celom svete, otváral vlastné reštaurácie, napísal knihu o maliarovi Ferdinandovi Legérovi a stal sa ambasadorom pre UNESCO. Ako prvému módnemu dizajnérovi na svete sa mu podarilo do posledného detailu vytvoriť kompletný životný štýl. Svojím typickým, minimalistickým spôsobom chápania moderného dizajnu s kolosálnym úspechom stelesňoval vlastné tvorivé nápady.


Pierre Cardin sa narodil 2. júla 1922 v San Biagio di Callatla v blízkosti Benátok francúzskym rodičom. V roku 1945 odišiel do Paríža študovať architektúru, no neskôr sa obrátil k štúdiu módy. Na konci druhej svetovej vojny začal pracovať v modelovom dome Paquin, neskôr u Elsy Schiaparelli a v roku 1947 sa stal šéfom krajčírskeho ateliéru u Christiana Diora. V roku 1946 si ho k spolupráci prizval Jean Cocteau, aby vytvoril kostýmy pre jeho film Kráska a zviera. Svoj prvý modelový dom otvára v roku 1950, zameraný je však predovšetkým na divadelné kostýmy. O rok neskôr predstavuje svoju prvú módnu kolekciu a hneď nasledujúci rok šokuje celý módny svet dámskymi šatami v tvare bubliny. Ohromný úspech zaznamenal hlavne preto, že sa vyhol kopírovaniu géniov tej doby, Diora a Balenciagu, čo sa v tom čase zdalo takmer nemožné. V roku 1954 otvára v Paríži svoj dámsky butik Eve, tri roky potom ako prvý prichádza s butikom pre pánov Adam. Aby ponuka značky Cardin bola kompletná, pridáva neskôr v roku 1966 aj módnu kolekciu pre deti. Veľmi skoro začína tvoriť modely pre známe osobnosti doby, ale aj pre príslušníkov európskej šľachty, napríklad pre vojvodkyňu z Windsoru. Od začiatku svojej tvorby pôsobil v módnom svete inak než všetci ostatní. Štýl Cardina 50. rokov je veľmi avantgardný svojimi geometrickými tvarmi a motívmi. Svojich kolegov a konkurentov zo sveta Haute Couture doslova šokoval a vyslúžil si ich pohŕdanie a odsúdenie. Snáď najväčší prevrat však spôsobil v roku 1958, kedy ako jeden z najvyšších modelových návrhárov Haute Couture vytvára pánsku kolekciu modelovej konfekcie a začína ju predávať v klasickom parížskom obchodnom dome Printemps. Bolo to omnoho skôr, než pre niečo také ako konfekcia francúzština vôbec vynašla slovné spojenie, dnes už zaužívané pret-á-porter. Pobúrenie bolo natoľko silné, že ho za to na istý čas vylúčili z Chambre Syndicale de la Haute Couture, ktorého členom sa stal v roku 1953.


S nástupom 60. rokov sa Cardin, ako aj mnoho iných dizajnérov, beznádejne zamiloval do vesmírneho veku. Módny vizionár začína byť posadnutý možnosťami obliekania podobných odevov mužom i ženám, vytvára prvé kolekcie unisex. Radikálne zjednodušuje oblečenie odbúraním ozdôb, odhaľuje telo priehľadmi a kopíruje a zvýrazňuje ho vinylovými dielikmi. Jeho štýl počiatku 60. rokov sa dá charakterizovať ako astronauticko-futuristické obdobie, ovplyvnené prvými letmi do vesmíru a prudko stúpajúcou obľubou sci-fi. V polovici dekády svoju pozornosť upriamuje iným smerom, inšpirácie nachádza v súčasnom umení op artu a pop artu. Najpodstatnejšou osou Cardinovej tvorby však po celý čas ostáva vysoké krajčírstvo a citlivosť pre čistotu strihu a formy, ktorá vždy zostáva svojím spôsobom geometrická. Cylindrické a kónické tvary, jasné farby, žiadne ornamenty alebo komplikované vzory v konjunkcii s jeho asertívnym dizajnom vytvárajú akési virtuálne semafory, také charakteristické pre jeho tvorbu.

Nadaný tvorca má však aj silného podnikateľského ducha, ktorý ho nezadržateľne ženie ďalej. Začína rozširovať svoje módne impérium a investuje v zahraničí, predovšetkým v Číne a Japonsku. V roku 1970 kupuje Theatre Ambassadeurs v blízkosti Champs-Elysees. Prebudováva ho na Espace Pierre Cardin Theatre, multimediálny komplex s kinom, koncertnou sálou, umeleckou galériou a experimentálnym divadlom, kde zároveň od tej doby predvádza svoje kolekcie. Ako prvý návrhár poriada módnu prehliadku v Moskve a v roku 1978 podpisuje zmluvu o výrobe s vtedajším Sovietskym zväzom. V roku 1983 otvára svoju prvú reštauráciu Maxima v Pekingu, ktorej pobočky neskôr vyrastajú napríklad v New Yorku alebo Londýne.


Jeho komerčný postreh a bystrosť rozširuje meno Cardin ako vírus a postupne získava licencie pre stále ďalšie a ďalšie produkty. Vône a toaletné potreby, galantéria a batožina, nábytok, podlahové krytiny, reštaurácie a zábavné podniky, dokonca i zaváraniny, viac než 800 produktov v 98 krajinách sveta expanduje v štýle mena Pierre Cardin. Stal sa megaveľmocou, za celý svoj život nemal žiadne dlhy v bankách a okrem kolekcie parfumov nepoužíval žiadnu reklamu. Cardin sa stal prvým dizajnérom, ktorý naplno prerozprával štýl vysokej módy do konfekcie. Podarilo sa mu stať sa v jednej chvíli dokonalým dizajnérom i internacionálnym biznismanom, napriek tomu však nikdy neprestal snívať svoje sny.

„Môj výtvor musí byť celý v rovnakej kvalite. Musí byť prepracovaný dookola zo všetkých strán ako socha, nesmie vyzerať dobre, len keď sa naň dívate spredu.“

„Peniaze sú len účelovým prostriedkom. Môj životný štýl je stále rovnaký dnes ako aj pred dvadsiatimi rokmi.“

„Mal som svoj vlastný dom so svojimi bohatými klientmi. Vtedy som si pomyslel: Čo mám teraz robiť ďalej? Chcel som pracovať pre ulicu. Cítil som, že sa niečo musí zmeniť, a tak moja cesta ku konfekcii bola rovnako politickým, ako aj obchodným rozhodnutím.“

Patrí do vydania: 
Marec 2004