Chanel - Tváre božskej päťky

Vo svete kozmetiky dominuje niekoľko parfumov, ktoré ženy milujú pekných pár desaťročí. Naozajstnou legendou zostáva Chanel º5. K symbolu elegancie, luxusu a ženskej túžby po dokonalosti mu dopomohli úspešné reklamné kampane. Povestnému parfumu svoj šarm prepožičali ikony filmového priemyslu.

Svoj parfum Coco Chanel uviedla na trh 5. mája 1921 spoločne s jeho „stvoriteľom“, ruským emigrantom Ernestom Beauxom. Najprv ho propagovala sama, no zakrátko túto úlohu prenechala iným. O reklamu sa nepriamo postarali najvplyvnejšie rivalky 20. storočia – z politickej scény manželka amerického prezidenta, uhladená Jackie Kennedy, a jej presný opak zo sveta divokého šoubiznisu Marilyn Monroe. Napriek tomu, že dámy v ich postavení vlastný šatník a obľúbené kozmetické prípravky nekomentovali, nebolo žiadnym tajomstvom, že americká prvá dáma si Chanel º5 mimoriadne obľúbila. Marilyn, naopak, nezostala svojim fanúšikom nič dlžná. Na otázku novinára, čo si oblieka do postele, s úsmevom a bez okolkov odpovedala, že vôbec nič a hneď dodala: „Len Chanel º5“. Takéto jednoduché a celkom neplánované „promo“ Ameriku prevrátilo naruby. Za pár dní sa predalo niekoľko miliónov flakónov s parfumom, ktorý noblesnú dámu, čo ako sa tento pojem nezhoduje s rozkošníckou Marilyn, definuje dodnes.

Luxus, šarm, dokonalosť

Celosvetovo známou tvárou Chanelu º5 sa stala francúzska herečka Catherine Deneuve. V prvej kampani reklamní tvorcovia stavili na jednoduchosť. Flakón žiari na čiernom podklade – na pravom rukáve saka ležérne pózujúcej Catherine – a biela manžeta lemujúca ruku vo vrecku ho nenásilne podčiarkuje. Analytici neskôr zhodnotili, že vďaka spojeniu Catherine ako symbolu francúzskeho šarmu s typickým flakónom ženy prinútilo preniesť asociácie spájajúce sa s Catherine na parfum. Prísľub francúzskeho „glamouru“ bol natoľko silný, že lákavej ponuke nedokázali odolať. Napokon, svet vôní očaril aj samotnú herečku.

Viac sa dočítate v marcovom čísle Beauty&Woman, ktoré je už v predaji.

 

Patrí do vydania