Jaguar X-Type 2,2 D Classic

Jaguar sa od svojho vzniku v roku 1922 špecializuje na segment luxusných automobilov spájajúcich súčasne originálny dizajn, vysokú kvalitu a neobyčajný výkon. Počas takmer deviatich desaťročí existencie vyprodukoval anglický koncern množstvo nádherných luxusných limuzín i superšportových áut. V roku 1989 kúpil automobilku americký megakoncern Ford, čím sa automobily stali cenovo dostupnejšie aj pre širšiu verejnosť. Nakoniec svedčí o tom aj testovaný model X-Type, ktorého cena sa začína pod hranicou jedného milióna.

Zo stránky dizajnu si Jaguar X-Type zachováva svoje klasicky konzervatívne črty, napríklad dvojicu okrúhlych svetlometov nadväzujúcich na vlnovitú líniu dlhej prednej kapoty, pod ktorou sa spravidla ukrýva minimálne šesťvalcový motor, rovnako aj dlhé veko batožinového priestoru v čistých priamych líniách s objemom 452 litrov. Od roku 2001, keď bol model X-Type uvedený na trh, prešiel iba niekoľkými drobnými zmenami. Zľahka zmodernizovaný bol predný nárazník, maska chladiča a do spätných zrkadiel boli integrované smerové svetlá. Interiér X-Type pripomína konzervatívny štýl klasických Jaguarov už značne menej. Výraznejšie vystupujú do popredia prvky amerického Fordu. O centrálny displej ovládania klimatizácie, palubného počítača a niekoľko ďalších tlačidiel i ovládačov sa Jaguar X-Type delí s koncernovým spoločníkom Ford Mondeo. Čierne lakované obklady sa na palubnej doske citlivo spájajú s kvalitnými plastmi a príjemnú atmosféru navodzujú aj pohodlné kožou čalúnené sedadlá s elektrickým nastavením. Testovaná verzia Classic obsahuje množstvo užitočných, luxusných i bezpečnostných prvkov, ako sú napríklad tempomat, ABS s brzdovým asistentom, stabilizačný systém DSC, predné hmlovky, svetelný senzor, elektricky ovládané a vyhrievané spätné zrkadlá, elektricky ovládané predné i zadné okná, automatická klimatizácia, multifunkčný kožený volant, autorádio s cd a bluetooth súpravou, palubný počítač a ďalšie. Posledné zmeny priniesli modelu X-Type možnosť skombinovať štvorvalcový naftový motor s novou šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Dieselová 2,2-ka podáva výkon 107 kW (145 k) a krútiaci moment 360 Nm dosahuje už pri 1800 ot./min. Vďaka nemu sa robustná limuzína dokáže rozbehnúť na stovku pod desať sekúnd a uháňať až 210 km/h. Motor je vynikajúco odhlučnený a nový šesťstupňový automat s hydrodynamickým meničom radí prevodové stupne s ukážkovou hladkosťou. Prekvapivo priaznivá sa ukázala aj priemerná spotreba, ktorá sa počas testu ustálila na hodnote 6,5 l/100 km. Cena základného modelu Jaguar X-Type 2,2 D Classic je 32 711 € (985 452 Sk).

Autor
OLIVER DRÁB