Nie je mango ako MANGO

Exotická krajina, horúci večer, šum oceánu, kráčanie po pláži, vlny, mušle, palmy. Lenivé načiahnutie za lesklým ovocím. Prekrojíte ho a máte pocit, že sa vám podarilo ukradnúť žiariace slnko. Nádherne žlté, šťavnaté, sladké, zvláštne korenisté. Mango. Ovocie, ktoré ešte donedávna v našich zemepisných šírkach neochutnal hocikto. Keď sa to podarilo dvom bratom počas pobytu na Filipínach, okamžite vedeli, že to je ono. Názov značky bol na svete.

„Gazela-efekt“

Tak ekonómovia nazvali taktiku, ktorou Mango zaujalo miesto na trhu. Stalo sa tak za extrémne krátky čas. Bratia dôverovali svojim pocitom a tie ich, na oplátku, nesklamali. Stavili na to, čo je každej žene vlastné – zvedavosť a túžba ochutnať. Vyšlo im to. Kto raz ochutná, z ruky viac nepustí. Tak sa stali úspešní dvaja súrodenci Nahman a Isac Andic. Pochádzajú zo židovskej rodiny, ktorá sa do Barcelony prisťahovala z Istambulu v 50. rokoch. Mladší Isac mal šestnásť, keď priviezol z dovolenky zopár košieľ a predal ich známym. Samozrejme, cenu mierne zvýšil. Potom doviezol z Afganistanu ručne vyšívané kabáty. Aj tie sa minuli. Mal osemnásť, keď kúpil auto a rozvážal oblečenie kade-tade po Španielsku. K oblečeniu sa pridala obuv a čoskoro bolo potrebné prenajať obchodný dom. Prvá predajňa značky Mango uzrela svetlo sveta v roku 1984 v Barcelone. Začiatkom 90. rokov ich na území Španielska bolo sto. Na medzinárodný trh sa značka dostala o osem rokov neskôr – otvorením dvoch predajní v Portugalsku. Obchody sa otvárali jeden za druhým. 60 percent z nich sa nachádza v zahraničí. Ich počet je úctyhodný: približne tisíc predajní v 89 krajinách sveta. Vízia najbližšieho desaťročia: každoročne otvoriť dvesto predajní a dosiahnuť celkový počet tritisíc. Plánom do budúcnosti je aj pravdepodobné rozšírenie značky aj pre pánov. Cieľová skupina „muž“ sa práve testuje. Kolekcia pre pánov našla svoje miesto v kútiku zatiaľ 250 predajní. Prvé odhady nevyzerajú zle. Prípadný úspech pánskej verzie Manga pravdepodobne neprekvapí nikoho. Bratia majú presnú mušku, vedia, ako a kedy zasiahnuť spotrebiteľa. Treba dodať, že nie vražednou guľkou, ale zaujímavým ošatením s ešte zaujímavejšou cenou. Súrodenci s médiami nekomunikujú. Isac je ženatý, má tri deti. Je siedmym najbohatším mužom Španielska. Zo súkromia Nahmana sa vie ešte menej.

Profil návštevníčky predajní Mango

Bratia Andicovci sa od začiatku sústredili na konkrétnu cieľovú skupinu potenciálnych zákazníčok. Pôvodne nimi boli adolescenti. To sa však zmenilo. Dá sa povedať, že Mango dospelo spolu so svojím vytypovaným zákazníkom. Teraz sa zameriava na ženy vo veku od 25 do 45 rokov. Mango ponúka oblečenie v duchu súčasných trendov a predstava o zákazníčke je jasná: súčasná mestská žena so stredným príjmom, ktorá sa oblieka v prvom rade sama pre seba. Modely si dotvára vlastnými nápadmi a robí tak sebavedome s vynechaním vulgárnych prvkov. Sleduje módu, využíva aktuálne trendy, ale nepodriaďuje sa žiadnemu diktátu. Mango jej poskytne trendové kúsky, ale rešpektuje jej šatník. Novo zakúpená halenka nebude ako „sám vojak v poli“. Problém „k čomu si to oblečiem“ hravo vyrieši kombinovanie so skôr zakúpenými modelmi. Čo je najhlavnejšie, experiment sa neskončí katastrofou, ale bude príjemným oživením. Žena svojej značke dôveruje a v predajni Mango sa cíti ako doma. Po jej priestore sa pohybuje slobodne. Vie, kde čo nájde, ale to neznamená, že si tovar neprezrie kompletne. Ak je vyššej postavy, nezabudne oceniť výšku stojanov s vešiakmi, pretože sa nemusí skláňať a namáhať chrbticu. Nakupovať chodí cestou na kávu a vie, že v Mangu ju takmer vždy niečo osloví. Cenovú politiku značky ovláda a je si istá, že jej nespôsobia cenový šok. Pôvodným zámerom značky bolo poskytnúť moderné oblečenie za prijateľné ceny. Tak je to dodnes. V období zliav zákazníčka za tovar zaplatí o 50 až 70 percent menej. Okrem toho v predajni nájde oblečenie určené na každú príležitosť: bežný odev, športové kusy, klasiku a tvorcovia nezabudli ani na večerné šaty. Nechýba obuv a doplnky. Žena, ktorá obľubuje módu Mango, komunikuje s predavačkami, nechá si poradiť. Predavačky nevnucujú svoje rady ani tovar. Ponechajú zákazníčke priestor i čas. Každá zákazníčka ocení, že pri prezeraní tovaru ju nikto nevyrušuje. Z procesu predaja a kúpy sa stalo príjemné stretnutie. Takýto prístup ocení každá ženská bytosť, dokonca i tá, ktorá sa zákazníčkou Manga ešte len stane. Po návšteve predajne sú obe strany spokojné. Cinknutie kasy a taška s menom značky v ruke odchádzajúcej ženy sú dôkazom. Áno, „Mango predavačky“ si s „Mango zákazníčkami“ rozumejú. Majú k nim bližšie, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Sú totiž jednými z nich.

viac sa dočítate vo februárovom čísle Beauty&Woman, ktoré je už v predaji.

Patrí do vydania: 
Február 2009