Chanel - Oblek, sako, kabátik

Oblek.Gabrielle Chanel na začiatku 50. rokov priniesla nový štýl do módy. Symbolom mužskej ženskosti sa stali obleky, do ktorých tvorby úspešne vložila pohodlnosť a eleganciu. V týchto rokoch nosili oblek aktívne a nezávislé ženy. Stal sa ideálnym odevom na deň aj na večer a prinášal ženám absolútny komfort a funkčnosť.„Oblek Chanel je vytvorený pre ženu v pohybe,“ hovorievala Gabrielle. „Rozumiem žene, chcela som pre ňu oblečenie, v ktorom by sa cítila pohodlne aj pri šoférovaní svojho auto, a pritom by zostala úplne ženskou“. Legendárne sako a sukňa obehli celý svet.

Tvídový kabátik Chanel, dokonalosť strihu

S oblekom od Chanel sa objavuje ikonický tvídový kabátik: rovný, štruktúrovaný, zakončený lemom. Pokiaľ sa tvíd stal jej emblémom, Mademoiselle Chanel priniesla zmeny, ktoré premenili sako na druhú pokožku. Išlo o úplne unikátny kúsok oblečenia. „Elegancia oblečenia spočíva vo voľnosti pohybu“, hovorila. Sako zbavila vypchávok na pleciach. Podľa nej vypchávky sako znehybňovali. Aby udržala jeho formu, predný diel kabátika vsadila podľa rovného zrna látky bez skokov na prsiach. Rovnaký postup použila na zadnom diele kabátika, ktorý je jednoducho tvarovaný so stredovým zošitím. Kvôli voľnosti sa na oboch stranách nachádza dodatočný vertikálny panel, ktorý spája predný diel so zadným. Rukáv, takisto strihaný rovnou líniou, je vsadený vysoko na pleci, aby zaručil maximálnu jednoduchosť. Je jemne ohnutý, s kúskom vsadeným do vnútra rukávu, aby každý detail umožnil absolútny komfort. Aby dosiahla perfektnú voľnosť a pohyb, Mademoiselle Chanel merala svojich klientov s rukami prekríženými cez plecia. Kabátik je podšívaný žerzejom alebo hodvábnym krepom zladeným s tvídom. Tvíd a podšívka sú precízne prešívané, aby spolu maximálne ladili a boli pohodlné. Na spodnej časti saka je ako doplnok vsadený mosadzný prívesok, jemne prekrytý podšívkou. „Rovnako krásny zvnútra i zvonka,“ povedala by Mademoiselle Chanel. A pretože každá časť kabátika musí mať funkčnosť, vrecká boli ušité tak, aby si žena mohla dať do nich ruky. Gesto považované v tom čase viac za mužské. Rovnako boli riešené i gombíky na jednoduché zapínanie a odopínanie. Gombíky sa stavajú drahokamami, sú pozlátene, kovové, ozdobené hlavou leva (znamenie Mademoiselle Chanel) alebo pšeničným snopom, kaméliou. Od roku 1959 sú to už slávne dvojité iniciály CC.Zapletenie použila na zvýraznenie kontúry kabátika, okrajov vreciek a lemov rukávov.

Chanel sako, kabátik dnes

Dnes sa nič nezmenilo. Vládne príjemná atmosféra tvorivých dielní na mieru na Rue Cambon. V snahe zachovať tradíciu Karl Lagerfeld v tóne s „tým, čo je vo vzduchu“ dal saku nový život. A to so správnym mixom drzosti a humoru. Nezlaďuje sukňu, skôr znásobuje odvážne detaily. Priniesol nové tvídy, kontrastné blúzky, upútavajúci mix štruktúr, plédy a škótske kockované vlnené látky. Takto v roku 1985 „porušil kódex“ spájaním kabátika s džínsovým a športovým prúžkovaným námorníckym topom. Pre zimnú kolekciu roku 1994 Karl Lagerfeld použil pri navrhovaní saka nepravú kožušinu. Neskôr sa rozhodol spojiť ho so šatami, šortkami, nohavicami všetkých tvarov, a dokonca aj so spodnou časťou pyžama. Sako sa nosí so šortkami alebo s potápačskými nohavicami. Karl Lagerfeld obnovil tvary aktuálne pre súčasnosť, s priliehavejším strihom k telu, úzkymi rukávmi a úzkymi plecami. Pohral sa s voľnými reťazovými lemami a perlami alebo trojdimenzionálnymi uzlíkmi ako detský „scooby doo“.

Autor
DANIELA DRÁBOVÁ