Peter Piatko - Folk na Slovensku

Folk je menšinový žáner. Definovať si ho netrúfajú ani naslovovzatí odborníci. Má mnoho podôb a dá sa povedať, že v každej krajine jeho výskytu má iné zdroje. To je možno príčinou jeho rozmanitosti. Ľudia si väčšinou pod pojmom folku predstavia charizmatického sólistu, speváka, ktorý je autorom hudby i textov, v ruke drží gitaru a jeho vystúpenia sú autentické a sugestívne. To je ale iba jedna z mnohých tvárí tohto celosvetového fenoménu. Folk nie je len hudobný žáner, ale aj spôsob myslenia a tiež spôsob života.


Slovenský folk začínal takmer z ničoho. Kým český folk nadväzoval na tradície trampskej piesne, slovenský folk si musel hľadať vlastné výrazové prostriedky, dá sa však povedať, že nadväzoval na český. V 60. rokoch sa v Prahe a v Ostrave konali koncerty folkového speváka, amerického pesničkára Peta Seegera, žijúcej legendy folkovej hudby, ktoré boli impulzom pre scénu menšinových žánrov v Československu. V 70. rokoch vzniklo v Bratislave združenie pesničkárov Slnovrat. Prvý koncert usporiadalo prvého marca 1979 v Divadle u Rolanda, ktoré sa stalo stálou folkovou scénou na Slovensku. Vystupovali tu hudobné osobnosti Fedor Frešo, Fero Griglák, Marián Varga, Vladimír Merta, Jaro Filip a Zuzana Homolová. V rokoch 1979 až 1982 vznikol v Bratislave na Sibírskej ulici Divadelný klub, kde mali priestor folkové večery. Spievala tu pesničkárka Soňa Horňáková, Miloš Janoušek, Vladimír Merta, Karel Černoch a ďalší. V 80. rokoch si hľadali svoje miesto na folkovej scéne skupiny, napríklad Lojzo, Kvapky, Slnovrat a Prešporok.
Koncom 70. rokov boli v Čechách folkoví speváci neprijateľní ako „persona non grata“, v 80. rokoch to tak bolo i na Slovensku. Speváci mali povinnosť predkladať svoje texty pred koncertom štátnej moci k cenzúre a stávalo sa, že koncert bol zakázaný.Na konci 80. rokov zatvorili Divadlo u Rolanda, ktoré vtedy malo už takmer dvadsaťročnú tradíciu. Tu mali folkoví speváci svoje domovské zázemie. V roku 1985 vydavateľstvo Opus vydalo skupine Lojzo LP platňu, ktorú možno považovať za prvý album slovenského folku. A ešte jedno prvenstvo. Na divadelnej fakulte VŠMU sa v roku 1986 podarilo naštudovať prvý folkrockový muzikál autorov Viki Janoušková, Miloš Janoušek s názvom Býval v horách jeden mlynár inšpirovaný rovnomennou ľudovou baladou z repertoáru Zuzany Homolovej, ktorá rovnako v roku 1989 naspievala svoju prvú LP platňu.V Martine, meste konania neslávnych festivalov politickej piesne, vzniklo Martinské folkfórum, festival folkovej piesne. Úvodný koncert sa konal v roku 1984. Na Martinskom folkfóre vystúpilo množstvo folkových spevákov a skupín. Jeho veľkým prínosom bolo uvádzanie nových, dovtedy neznámych pesničkárov. Nekonečný boj so štátnou mocou pri organizovaní festivalu spôsobil po piatich ročníkoch ukončenie jeho existencie.
V roku 1989 vystúpil na Bratislavskej lýre pesničkár Ivan Hoffman. Jeho pieseň Sľúbili sme si lásku sa stala hymnou Nežnej revolúcie.Zavŕšením jednej etapy slovenského folku bol koncert Vianoce bez násilia v roku 1989, na ktorom vystúpili Karel Kryl, Zuzana Homolová, Pepa Nos, Ivan Hoffman a ďalší. Koncert odvysielala aj televízia.Folk na Slovensku, jeho históriu a súčasnosť spracovali autori Miloš Janoušek a kolektív v rozsiahlej publikácii, ktorá vyšla len nedávno.

Autor
Oľga Flimelová