Michael Kors - dizajnérsky gigant

Michael Kors predstavuje jedno z najznámejších mien súčasnej módy, stelesnenie amerického sna. Je dôkazom, že aj napriek neúspechu sa dá opäť postaviť na nohy a vybudovať doslova dizajnérsky gigant.

Michael Kors sa narodil americkej Židovke Joan Hamburger a Švédovi Karlovi Andersonovi Sr. na Long Islande v New Yorku. Syna pomenovali po otcovi, no keď sa jeho matka, bývalá modelka, opäť vydala za Billa Korsa, dala chlapcovi možnosť, aby si sám vybral nové meno „Moja matka povedala: Dostávaš nové priezvisko, tak prečo si nevyberieš nové krstné meno,“ povedal Kors v jednom z rozhovorov. A tak sa z Karla Andersona Jr. stal Michael David Kors. Joan mu tiež dovolila, aby jej navrhol svadobné šaty, čo bol dosť riskantný krok vzhľadom na to, že mal len päť rokov. „Manželstvo nevydržalo, ale šaty boli nadčasové,“ vtipkoval Kors neskôr.

 

Ako malý sa vďaka mame objavoval v celonárodných kampaniach na rôzne produkty ako cereálie Lucky Charms či toaletný papier. Vyrastal v Merricku v štáte New York a absolvoval strednú školu Johna F. Kennedyho na Long Islande. Jeho vášeň pre módu a odievanie sa prejavila veľmi skoro a módne časopisy v tejto rodine nechodili na meno jeho matky ale na jeho vlastné. „Prakticky som hyperventiloval každý mesiac, keď prišiel Vogue,“ povedal. Michael sa v 70-tych rokoch presťahoval do New Yorku, aby mohol navštevovať Fashion Institute of Technology.

 

Mesto však miloval viac ako školu a po dvoch semestroch odišiel. Zamestnal sa vo francúzskom butiku Lothar’s a začal pracovať na svojej prvej autorskej línii. Dámsku kolekciu pod značkou Michael Kors uviedol návrhár v máji 1981. Zaujímavosťou je, že niektorí dizajnéri musia čakať celé roky, aby ich kúsky odkúpili slávne obchodné domy, Korsovi sa to podarilo hneď na začiatku, keď sa jeho línia predávala v Bergdorf Goodman a Saks Fifth Avenue. Michael sa na základe prvotného úspechu rozhodol založiť vlastnú spoločnosť.

 

Roky v Céline

Korsovo jednoduché, elegantne šité oblečenie v kombinácii s charizmatickými a veľmi presvedčivými technikami predaja sa ukázali ako víťazná kombinácia. Návrhár cestoval naprieč Spojenými štátmi na rôzne malé módne prehliadky, známe ako trunk show („prehliadky z kufra“), kde si získaval mnoho zákazníčok. Keď mal 23 rokov, presvedčil legendárnu Annu Wintour, aby si prezrela jeho kolekciu. Anna bola vtedy ešte len newyorskou redaktorkou, no Michael mal veľký cit na to, kto bude v budúcnosti rozhodovať o svete módy a tak vedel, že jej názor je pre jeho kariéru kľúčový.

 

V roku 1990 však prišla pre pomerne mladú spoločnosť rana a Kors bol nútený dať firmu do konkurzu. Netrvalo to ale dlho a keď sa spoločnosť pozviechala z ťažkostí, návrhár sa rozhodol založiť lacnejšiu líniu s názvom KORS Michael Kors. Koniec deväťdesiatych rokov bol pre Korsa úspešný, keď sa chopil žezla šéf dizajnéra francúzskeho módneho domu Céline. Verte alebo nie, značka Céline pôvodne predávala detskú obuv. V roku 1966 zakladateľka Céline Vipiana rozhodla zmeniť smerovanie a otvorila si továreň na výrobu koženého tovaru vo Florencii. O tridsať rokov neskôr značku kúpil gigant LVMH za približne 540 miliónov dolárov a o rok po kúpe dostal Michael Kors za úlohu zmodernizovať Céline. V tom čase sa zároveň Marc Jacobs stal kreatívnym riaditeľom Louis Vuitton a Narciso Rodriguez zas kreatívnym riaditeľom Loewe. Keďže traja Američania prevzali tieto tri európske domy približne v rovnakom čase, okamžite ich začali navzájom porovnávať a Céline sa stala rovnocennou v konkurenčnom boji s Louis Vuitton a Dior.

 

Na jeseň 1998 Kors predstavil svoju debutovú kolekciu pre Céline, ktorá pozostávala z ležérnych strihov prevažne z kašmíru v celkovom športovom ale šik štýle. Čoskoro po uvedení ju už nosili celebrity, medzi inými Celine Dion priamo počas vystúpenia slávnej piesne My Heart Will Go On na Oscaroch. Kors pokračoval v úspešnom panovaní v Céline a zároveň sa snažil manažovať vlastné rýchlo rastúce značky. ktorá sa pohybovala tam a späť medzi New Yorkom a Parížom. „S veľkou ľahkosťou prepínam medzi bejzbalovou čiapkou a baretom,“ žartoval Kors v rozhovore pre The Observer na margo neustáleho cestovania medzi Parížom a New Yorkom.

 

Tento životný štýl však nebol dlhodobo udržateľný a návrhár v roku 2004 odstúpil z pozície v Céline, po tom čo začali klesať tržby a jeho vlastnému impériu hrozil konkurz ako v 90-tych rokoch. Zlé jazyky tvrdili, že Kors už v tvorbe pre francúzsky módny dom nemal čo povedať a jeho línie často vyzerali takmer totožne s jeho návrhmi pre Michael Kors. Známa je aj „kauza“ s Hamilton bag. Jedna z najpredávanejších Korsových kabeliek je podľa kritikov odkopírovaná od Céline Luggage Bag. Tak či onak, dizajnérovi sa v Paríži podarilo to, na čo ho najali, pozdvihnúť značku a primäť verejnosť, aby o nej hovorila.

 

Vo svete celebrít ako ryba vo vode

O tom, že Kors od začiatku vedel s kým sa oplatí priateliť svedčí doslova zástup celebrít velebiacich jeho meno. A nie len tak nejakých. Viola Davis mala na sebe šaty z kolekcie Michael Kors, keď preberala Zlatý glóbus za najlepšiu herečku vo vedľajšej úlohe vo filme Fences. Bývalá prvá dáma Michelle Obama zvolila dizajn od Korsa na svojom prvom oficiálnom portréte prvej dámy. V Bielom dome je návrhár obľúbený aj u súčasnej viceprezidentky Kamaly Harris. Hviezdy strieborného plátna Kate Hudson, Olivia Wilde či Blake Lively pravidelne pri rôznych príležitostiach siahajú po modeloch od Korsa. Podobne ako Joan Allen, ktorá mala na sebe jeho róbu na Oscara, keď bola nominovaná za najlepšiu herečku vo filme The Contender. Návrhy Michaela Korsa sa objavili aj v Hollywoode v podobe kostýmov do filmov Possession s Gwyneth Paltrow či v Afére Thomasa Crowna s Piercom Brosnanom a Rene Russo.

 

Project Runway

Kors bol v roku 2004 požiadaný, aby sa stal porotcom v novej televíznej reality show s názvom Project Runway. „Myslel som si, že to budú pozerať len módni šialenci, gayovia a muži, ktorí chcú vidieť Heidi Klum v krátkych šatách,“ spomína návrhár ako show takmer odmietol. Project Runway mal premiéru v decembri 2004 a stal sa okamžitým hitom. Z Korsa sa stal obľúbený porotca najmä vďaka sarkastickým vtipom a dobre mierenej kritike. Diváci často štipľavo komentovali návrhárovo neprirodzené celoročné opálenie, no on si z toho nič nerobil. „Teraz, keď je Valentino na dôchodku, verím, že niekto musí mávať príliš opálenou vlajkou,“ zavtipkoval dizajnér. V roku 2012 Kors oznámil, že je čas z projektu odísť v najlepšom. O dva roky neskôr uviedol Forbes, že návrhár dosiahol osobný majetok presahujúci miliardu dolárov.

Patrí do vydania