Dva nové plnoelektrické vysokovýkonné sedany - Mercedes-AMG EQE

Mercedes-AMG konzekventne dláždi cestu budúcnosti jazdného výkonu a rozširuje svoje portfólio produktov s akumulátorovými elektrickými vysokovýkonnými modelmi. Novinkou v programe sú oba biznis sedany Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC a Mercedes-AMG EQE 53 4MATIC+. Sú založené na elektrickej a exkluzívnej architektúre luxusnej a vyššej triedy Mercedes (EVA2). Riešenia špecifické pre AMG, najmä v oblasti pohonu, podvozku, bŕzd, zvuku, dizajnu exteriéru a interiéru, ako aj prvkov výbavy, garantujú dynamický a emocionálny jazdný zážitok AMG.

Oba nové modely Mercedes-AMG EQE ponúkajú koncepciu pohonu orientovanú na výkon s dvoma elektromotormi. Výkonné elektrické hnacie ústrojenstvo (eATS), ktoré obsahuje jeden motor na prednej náprave a jeden motor na zadnej náprave, ponúka zároveň plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorý prenáša hnaciu silu na vozovku vo všetkých jazdných podmienkach. Výkonové spektrum siaha od 350 kW (476 k) v modeli EQE 43 4MATIC až po 505 kW (687 k) v modeli EQE 53 4MATIC+ s voliteľným balíkom AMG DYNAMIC PLUS a funkciou zvýšenia výkonu. Maximálny krútiaci moment sa pohybuje od 858 do 1 000 Nm.

 

Zvukový zážitok AMG

Vozidlá Mercedes-AMG sú od nepamäti symbolom emocionálneho zážitku. Zvuk vozidla bol a je dôležitou súčasťou jazdného zážitku, ktorý je typický pre AMG – aj pre plnoelektrické vozidlá AMG Performance. Ozvučovací systém pomocou špe­ciálnych reproduktorov, basového aktuátora a generátora zvuku vytvára osobitný zvukový zážitok. K dispozícii sú programy „Autentický“ a na želanie „Výkonnostný“ (iba model EQE 53 s balíkom AMG DYNAMIC PLUS). Oba sú dostupné v troch variantoch: „Vyvážený“, „Športový“ a „Výkonný“. Tento exkluzívny zvukový zážitok AMG sa generuje vnútri aj vonku a svojou tonalitou a intenzitou je prispôsobený konkrétnemu jazdnému stavu, zvolenému jazdnému programu alebo želaniu vodiča.

 

Pre dokonale vyvážený jazdný výkon

Elektromotory na prednej a zadnej náprave, ktoré sú špecifické pre AMG, sú synchrónne motory s permanentnými magnetmi (PSM). Charakteristika, ktorá je dôsledne orientovaná na výkonnosť, je zrejmá už z hodnôt výkonu a krútiaceho momentu. Okrem toho sa elektrické stroje vyznačujú optimálnou rovnováhou medzi zvýšením výkonu, účinnosťou a zvukovým komfortom. Elektromotory modelu EQE 43 4MATIC sú nastavené a riadené špecificky pre AMG. V prípade modelu EQE 53 4MATIC+ disponujú elektromotory špecifické pre AMG prispôsobenými vinutiami a balíkmi plechov, vyššími elektrickými prúdmi a špecifickými invertormi. To umožňuje vyššie otáčky motora, a teda ešte vyšší výkon, ktorý je citeľný najmä pri zrýchľovaní a v maximálnej rýchlosti.

 

Nová generácia akumulátorov

Nové modely Mercedes-AMG EQE sú vybavené 328-voltovým vysokovýkonným akumulátorom pohonu, ktorý sa vyrába podľa najnovších štandardov lítium-iónovej technológie. Jeho využiteľná kapacita energie je 90,6 kWh a pozostáva z desiatich modulov s celkovo 360 článkami typu pouch.

 

Ďalšou výhodou novej generácie akumulátorov sú krátke časy nabíjania. Akumulátor energie možno nabíjať jednosmerným prúdom do 170 kW na rýchlonabíjacích staniciach. V tomto prípade možno nabiť vozidlo na 180 kilometrov (WLTP) za 15 minút. Vďaka palubnej nabíjačke možno elektrifikované vozidlo AMG nabiť výkonom 11 kW alebo voliteľne striedavým prúdom do 22 kW celkom komfortne doma alebo na verejných nabíjacích staniciach.

 

Podiel na skrátení časov nabíjania má aj efektívny teplotný manažment. Keď je Navigácia s Elektrickou inteligenciou aktivovaná, akumulátor sa počas jazdy predhreje alebo ochladí, aby na mieste nabíjania dosiahol optimálnu teplotu na rýchle nabíjanie. Želaný teplotný rozsah akumulátora sa dosahuje pomocou okruhu chladenia a v ňom integrovaného prihrievača PTC (Positive Temperature Coefficient).

 

Akumulátor sa vyznačuje aj dlhou životnosťou. Podstatnou mierou k tomu prispieva funkcia Nabíjanie ECO: inteligentné riadenie zmierňuje zaťaženie akumulátora počas nabíjania, čím spomaľuje prirodzený proces starnutia akumulátora. Dokladom o dlhej životnosti vysokovoltových akumulátorov je certifikát akumulátora. Tento certifikát platí do desiatich rokov alebo do jazdného výkonu 250 000 kilometrov.

 

Plne variabilný náhon na všetky kolesá

Sériový, plne variabilný náhon na všetky kolesá AMG Performance 4MATIC (EQE 43) alebo 4MATIC+ (EQE 53) prenáša silu motorov na cestu. Na rozdiel od minulosti znamená „+“ v 4MATIC+ nielen plne variabilný náhon na všetky kolesá, ktorým disponujú EQE 43 a EQE 53, ale aj celkové plus v oblasti výkonu a dynamiky, ktoré EQE 53 ponúka. V oboch modeloch systém plynule rozdeľuje hnacie momenty medzi prednou a zadnou nápravou podľa jazdnej situácie: v porovnaní s mechanickým náhonom na všetky kolesá špecifický elektrický systém zabezpečuje výrazne rýchlejšiu reakciu.

 

Podvozok AMG RIDE CONTROL+

Podvozok AMG RIDE CONTROL+ so vzduchovým pružením a adaptívnym nastaviteľným tlmením je založený na prednej náprave so štyrmi ramenami a zadnej náprave s priestorovým zavesením kolies. Oba modely sú optimalizované pomocou strmeňov kolies špecifických pre AMG, ramien podvozka a priečnych stabilizátorov s vyššou tuhosťou.

 

Pri adaptívne nastaviteľnom tlmení sú použité dva takzvané obmedzovacie ventily tlaku. Pomocou týchto plynulo regulovateľných ventilov umiestnených mimo tlmičov možno silu tlmenia ešte presnejšie prispôsobiť rôznym jazdným podmienkam a jazdným programom: jeden ventil riadi ťažný stupeň, teda silu, ktorá vzniká pri vypružení kolesa. Druhý ventil ovláda tlačný stupeň, ktorý vzniká pri zapružení kolesa. Regulácia ťažného a tlačného stupňa sa prebieha nezávislé od seba.

 

Sériovo s riadením zadnej nápravy

Oba modely Mercedes-AMG EQE sú sériovo vybavené riadením zadnej nápravy. Uhol natočenia kolies až 3,6 stupňa podporuje agilné jazdné vlastnosti. Súhra riadenia prednej a zadnej nápravy je navrhnutá tak, aby sa pri jazde v meste a mimo mesta dosahovali agilné reakcie s nízkou silou vynakladanou na riadenie. Pri rýchlostiach pod 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú opačným smerom ako predné kolesá. Mercedes-AMG EQE vďaka tomu jazdí obratne, s ľahkosťou a agilne. Od rýchlosti presahujúcej 60 km/h sa zadné kolesá natáčajú rovnakým smerom ako predné kolesá. Rázvor, ktorý sa tým virtuálne predĺži, ponúka vyššiu jazdnú stabilitu a bezpečnosť jazdy vo vyšších rýchlostiach, rýchlejšie zmeny jazdných pruhov alebo náhle vyhýbacie manévre.

 

Jazdné programy AMG DYNAMIC SELECT

Vodič môže stlačením tlačidla zmeniť jazdné vlastnosti, čím ich prispôsobí konkrétnej situácii alebo svojej preferencii. Tieto prispôsobenia umožňuje päť jazdných programov AMG DYNAMIC SELECT „Klzká vozovka“, „Komfort“, „Šport“, „Šport+“ a „Individuálny“. Programy pokrývajú široké spektrum: od vysokého komfortu až po výrazné športové vlastnosti. Maximálny hnací výkon možno získať v jazdnom programe „Šport+“ alebo vo všetkých jazdných programoch podradením dorazovým spínačom.

 

Vysokovýkonná brzdová sústava AMG

Prvotriedne spomalenie s vysokou odolnosťou a výdržou poskytuje vysokovýkonná brzdová sústava AMG so šesťpiestikovými strmeňmi bŕzd a brzdovými kotúčmi s rozmermi 415 x 33 milimetrov na prednej náprave. Na zadnej náprave pracujú jednopiestikové strmene bŕzd a brzdové kotúče s rozmermi 378 x 22 milimetrov. V prípade keramickej vysokovýkonnej kompozitnej brzdovej sústavy AMG (na želanie) sa vpredu používajú ešte väčšie brzdové kotúče s rozmermi 440 x 40 milimetrov (iba v kombinácii s 21-palcovými kolesami). Ďalším špičkovým technickým komponentom je inteligentný posilňovač bŕzd i-Booster. Ten zabezpečuje, že brzdový systém maximálne efektívne kombinuje elektrickú rekuperáciu s hydraulickou brzdou.

 

Dizajn exteriéru a interiéru

Nové modely Mercedes-AMG EQE sa svojím vedením línií jedným oblúkom a dizajnom priestoru s predsunutou kabínou so splývajúcou zadnou časťou na prvý pohľad výrazne odlišujú od vozidiel so spaľovacím motorom. Filozofia dizajnu sa odzrkadľuje vo veľkoryso modelovaných plochách, menšom množstve škár a plynulých prechodoch. Dizajn exteriéru taktiež preberá prvky charakteristické pre AMG.

 

Prednej časti špecifickej pre AMG dominuje čierna maska chladiča s vertikálnymi výstuhami v chrómovej, integrovaná hviezda Mercedes a logo AMG. Sériové svetlomety DIGITAL LIGHT pri odomknutí a zatvorení vozidla premietnu projekciu špecifickú pre AMG. Všetky disky AMG z ľahkej zliatiny sú aerodynamicky optimalizované.

 

Aj v interiéri dominujú štýlové prvky AMG. Nové modely tu ponúkajú športové prostredie, okrem iného vďaka sedadlám AMG s individuálnym tvarom a špeciálnym poťahom sedadiel z imitácie kože ARTICO s mikrovláknom MICROCUT a červenými ozdobnými švami. Na želanie sa ako alternatíva dodávajú poťahy sedadiel z kože napa s grafickým stvárnením sedadla, ktoré je špecifické pre AMG. Nechýbajú ani plakety AMG na operadlách predných sedadiel, ako aj erb AMG vyrazený v predných opierkach hlavy.

 

Volant AMG Performance s výrazným dizajnom zdvojených ramien a hladko integrovanými dotykovými plochami kombinuje optickú stabilitu s ľahkosťou. Dolu sploštený veniec volantu potiahnutý kožou napa môže byť na želanie vyhrievaný. Sériové tlačidlá AMG na volante zaujmú brilantnými displejmi.

 

Hyperobrazovka na želanie

Oba nové modely môžu byť na želanie vybavené inovatívnou hyperobrazovkou MBUX. Táto veľká, klenutá obrazovka sa tiahne od jedného stĺpika A k druhému stĺpiku A. Tri obrazovky sú umiestnené pod krycím sklom a vizuálne sa zlievajú. Vďaka učenlivému softvéru sa MBUX úplne prispôsobuje svojmu používateľovi a ponúka mu personalizované návrhy pre množstvo funkcií infotainmentu, komfortných funkcií a funkcií vozidla.

 

Trvalo udržateľné zaobchádzanie s elektrickým prúdom

So službou Mercedes me Charge zákazníci od roku 2021 na každej verejnej nabíjacej stanici v celej Európe nabíjajú svoje vozidlá vždy ekologickým spôsobom. Vysokokvalitné potvrdenia o pôvode sú zárukou toho, že sa do siete dostane toľko zelenej energie z obnoviteľných zdrojov, koľko sa odoberie prostredníctvom služby Mercedes me Charge. V priebehu prvých troch rokov od kúpy pri službe Mercedes me Charge, a teda aj pri zelenom nabíjaní nevznikajú pre zákazníka žiadne základné poplatky.

 

Efektívne jazdenie s Elektrickou inteligenciou

V prípade služby Navigácia s Elektrickou inteligenciou hovorí jej názov za všetko. Pretože na základe množstva faktorov plánuje najrýchlejšiu a najpohodlnejšiu trasu vrátane zastávok na nabíjanie a dynamicky reaguje napríklad na dopravné zápchy alebo zmeny spôsobu jazdenia. Elektrická inteligencia predvídavo naplánuje rýchlu a komfortnú trasu vrátane zastávok na nabíjanie na základe množstva faktorov, napríklad podľa vypočítanej spotreby energie.

 

Ak by hrozilo, že vozidlo nedorazí do cieľa alebo k nabíjaciemu stojanu s určenými nastaveniami, systém MBUX vďaka Aktívnemu monitorovaniu dojazdu včas zobrazí upozornenie s výzvou na aktiváciu jazdných funkcií ECO.

 

-MŽ+JD-

Patrí do vydania