Nová dimenzia luxusného cestovania

Vedeli ste, že ikonická luxusná limuzína Merceds-Benz Trieda S je celosvetovo najpredávanejší prémiový sedan a po prvýkrát bola s označením „S-Class“ uvedená na trh v roku 1972. Za takmer 50 rokov predstavila nemecká automobilka vo svojom vlajkovom modeli množstvo technických a bezpečnostných inovácií, ktoré si postupne našli uplatnenie aj v iných modeloch hviezdnej automobilky, a viaceré prevzali aj konkurenčné značky. Úplne prvý Mercedes-Benz Triedy S bol predstavený v roku 1954 pod označením Mercedes-Benz W180. Nasledovali ďalšie dve generácie, ale až po 18 rokoch dostal Mercedes-Benz do svojho názvu svoje ikonické S. Za polstoročie predstavila automobilka postupne sedem generácií luxusnej limuzíny Triedy S. Posledná ôsma bola uvedená na konci roka 2020 a predstavuje úplne nový míľnik v rámci luxusu, bezpečnosti a jazdných vlastností. Ôsma generácia Triedy S prichádza aj s úplne novým dizajnom exteriéru aj interiéru, ktorý už predošlú generáciu prakticky ničím nepripomína.

Technologické a bezpečnostné cunami

Majestátnosť vlajkovej lode Triedy S som si naplno uvedomil, až keď som sa k nej priblížil s kľúčikom vo vrecku. S viac ako päťmetrového korábu s natiahnutou siluetou zadných dverí vo verzii long vyžaruje mimoriadne sebavedomie a vy si môžete byť istý, že máte pred sebou to najlepšie, čo súčasný automobilový svet ponúka v kategórii luxusu a bezpečia. Obrovská limuzína prichádza s novinkou v rámci mimoriadnej výbavy, ktorou je aktívne riadenie zadnej nápravy. Nová Trieda S sa vďaka aktívnemu natáčaniu zadných kolies správa svižne a jednoducho sa ovláda aj v mestskej premávke podobne ako kompaktné mestské vozidlo. Kolesá prednej a zadnej nápravy sa natáčajú proti sebe, pričom uhol natočenia kolies zadnej nápravy dosahuje až 10 stupňov, čo umožňuje komfortne sa otočiť aj na ináč komplikovaných miestach.

 

V balíku mimoriadnej výbavy je aj nový systém autonómneho riadenia DRIVE PILOT, ktorý dokáže v hustej premávke alebo na vybraných diaľničných úsekoch v Nemecku jazdiť vysoko automatizovane. To znamená, že vodič sa počas jazdy bude môcť venovať napríklad pracovným činnostiam podobne ako vo svojej kancelárii.

 

Ďalším prvkom mimoriadnej výbavy – tentoraz z balíka aktívnej bezpečnosti – je E-AKTÍVNE OVLÁDANIE POHYBU KAROSÉRIE, keď sa v prípade bezprostrednej hrozby bočného nárazu dokáže Trieda S v priebehu niekoľkých desatín sekundy zdvihnúť a nasmerovať hroziaci náraz do tuhých odolných štruktúr spodnej časti vozidla. Ide o funkciu bočného impulzu PRE-SAFE®.

 

Revolučnou zmenou prešla aj technológia predných svetlometov DIGITAL LIGHT, ktoré ako súčasť voliteľnej výbavy prinášajú vôbec po prvý raz premietanie pomocných značiek a výstražných symbolov na vozovku. Každý z dvojice svetlometov obsahuje svetelný modul s troma extrémne výkonnými svetelnými diódami, ktorých svetlo sa láme a smeruje za pomoci 1,3 milióna mikrozrkadiel. Pre mňa to v praxi znamenalo, že počas testovacieho týždňa som viacej ako polovicu kilometrov najazdil večer a užíval si toto technologické zhmotnenie dokonalosti.

 

V novej Triede S sa predstavuje už druhá generácia systému MBUX vybavená umelou inteligenciou so schopnosťou učiť sa. Pomocou kamier umiestnených v stropnej ovládacej jednotke tak MBUX rozpoznáva gestá, pohyby rúk, natočenie hlavy a reaguje na ne príslušnými funkciami vozidla. Napríklad pri pohľade cez plece na zadné okno sa automaticky stiahne slnečná roletka alebo mávnutím rukou nad hlavou sa spustí otváranie strešného okna. Zaujímavú úlohu zohráva aj ambientné osvetlenie, ktoré je prepojené s jazdnými asistenčnými systémami a dokáže svetelne podporiť jednotlivé výstrahy. Rovnako vizuálne sprevádza napríklad aj povely hlasového asistenta Hey Mercedes napríklad pri ovládaní klimatizácie. Trojica displejov v prednej časti určená pre vodiča a spolujazdca obsahuje viaceré špičkové technologické novinky. Dominantný je rozmerný 12,8“ (32,5 cm) OLED displej s jednoduchým a intuitívnym ovládaním a brilantnou haptickou reakciou na jednotlivé povely. Každý pixel OLED panelu predstavuje samostatný svetelný zdroj, vďaka čomu je ich hustota takmer nelimitovateľná, čo prispieva k dokonalému zobrazeniu, fantastickým farbám a dobrej čitateľnosti aj na priamom slnečnom svetle.

 

Priamo pred vodičom je umiestnený ďalší 12,3“ (31,2 cm) displej umožňujúci vďaka technológii Eye-Tracking skutočné priestorové vnímanie scény bez použitia 3D okuliarov. 3D pohľad sa dá, samozrejme, jednoducho prehodiť do štandardného 2D zobrazenia. Vodič má v novej Triede S k dispozícii aj doteraz najväčší projekčný head-up displej zobrazujúci obsah rozšírenej reality do priestoru čelného skla, ktorého rozmer zodpovedá 77-palcovej uhlopriečke. Priehľadná, vždy dobre čitateľná projekcia neprekáža vodičovi vo výhľade a poskytuje mu najdôležitejšie informácie z diania na vozovke. V prípade spustenej navigácie zobrazuje virtuálne na čelnom skle presné grafické animácie vrátane odbočovacích šípok navigujúce do cieľa zvolenej destinácie. Za zmienku stojí aj novinka v podobe čelného airbagu pre cestujúcich na zadných sedadlách. Jeho rúrkovitá štruktúra zabezpečuje veľmi šetrné rozvinutie pri čelnom náraze a výrazne eliminuje zranenie hlavy a šije. Tento prvok je rovnako súčasťou voliteľnej výbavy a je dostupný pre verziu s dlhým rázvorom.

 

Motory

Marcedes-Benz Trieda S sa ako základ ponúka s radovým dieselovým alebo benzínovým šesťvalcom v rôznych výkonových vyhotoveniach a kombináciách pohonu zadnej nápravy alebo oboch náprav 4MATIC. V ponuke je aj výkonný benzínový osemvalec S 580 4MATIC s integrovaným štartovacím generátorom doplneným o 48-voltový elektrický systém. Nová Trieda S sa ponúka aj v poradí už so štvrtou generáciou hybridného pohonu s elektromotorom s výkonom 110 kW (150 k) a čisto elektrickým dojazdom až 100 km (WLTP). Dvanásťvalcový benzínový agregát je už aktuálne dostupný iba pre vrcholný model Mercedes-Maybach. Ja som mal možnosť vyskúšať najvýkonnejší dieselový agregát S 400 d 4MATIC s výkonom 243 kW (330 k) a krútiacim momentom 700 Nm dostupným v rozmedzí otáčok 1 200 – 3 200 za minútu. Zvuk motora uloženého pod dlhou prednou kapotou je utlmený na ťažko zmerateľné hodnoty. Prakticky o jeho existencii vôbec neviete. Z letargie vás preberie iba pri ostrom zošliapnutí plynu, keď vás jeho krútiaci moment 700 Nm, dostupný prakticky od najnižších otáčok, hlbšie zatlačí do pohodlného sedadla. Zrýchlenie na stovku zvládne s najvýkonnejšou dieselovou motorizáciou nová Trieda S za 5,4 sekundy a maximálna rýchlosť je celkom prirodzene limitovaná 250-kou. Priemerná spotreba počas testu sa mi usadila na hodnote 6,6 l/100 km. Prakticky som zapadol do stredu tabuľkového priemeru uvádzaného výrobcom.

 

Komfortný „let“

Je až ťažko uveriteľné, kam sa dokázal opäť medzigeneračne posunúť vlajkový model novej Triedy S. Už predošlá, mimochodom, stále mimoriadne elegantná a hodnotná limuzína jazdila, akoby ste stále mali pod kolesami čerstvo vychladnutý prvotriedny asfalt. Nový Mercedes-Benz Triedy S ide so systémom vzduchového pruženia AIRMATIC opäť o level vyššie, a keď si kvality podvozka dovolím porovnať s luxusnou britskou automobilkou s iniciálami RR, verím, že nikoho neurazím. Auto sa v komfortnom režime správa, akoby ani nemalo priamy kontakt s vozovkou. Nerovnosti a dokonca ani spomaľovače vás nevytrhnú z rozjímania počas cestovania. Tlmiče majú totiž o jednotlivých nerovnostiach informácie skôr, ako na ne dosadnú odolné pneumatiky obuté na elegantných hliníkových diskoch kolies. Systém vzduchového pruženia Airmatic navyše automaticky udržiava svetlú výšku v závislosti od celkového zaťaženia. Adaptívny systém tlmenia je v novej limuzíne Triedy S prispôsobený osobitne každému kolesu, čo zaručuje vynikajúcu reakciu aj pri dynamickej jazde.

 

Nová Trieda S využíva kvality vylepšenej automatickej prevodovky 9G-Tronic, ktorej hladké radenie prevodových stupňov prakticky nepostrehnete. Sedenie na predných a zadných sedadlách by si zaslúžilo samostatnú kapitolu. Všetky sú vybavené funkciou viacstupňového vyhrievania a ventilácie. Pre maximálne pohodlie cestujúcich na zadných sedadlách je vyhrievanie rozšírené do oblasti šije a pliec, ktoré je integrované do jemného vankúša hlavovej opierky. Sedadlá v novej Triede S môžu byť, samozrejme, vybavené aj masážnou funkciou s až desiatimi rôznymi režimami. Obrazovky osadené na zadnej časti predných sedadiel sa ovládajú tabletom umiestneným v stredovom tuneli medzi zadnými sedadlami. Nastaviť si môžete prakticky čokoľvek od sledovania televízie, DVD, počúvania hudby z externých pamäťových zdrojov, vyhľadávania na internete až po sledovanie cieľa nastavenej destinácie navigačného systému. Pri hudbe by som sa špeciále pristavil.

 

Burmester 4D Surround Sound

Niekoľkoročná spolupráca s nemeckým prémiovým výrobcom ozvučenia Burmester sa zhmotnila do dokonalosti práve v novej generácii luxusného sedanu Triedy S. Vedzte teda, že na palube sa spolu s vami vezie 31 špičkových reproduktorov a osem budičov s celkovým výkonom 1 750 W vyladených na dosiahnutie mimoriadne verného priestorového 4D zvuku. Významný posun v kvalite priestorového vnímania zvuku sa podarilo dosiahnuť integráciou zvukových prevodníkov priamo do sedadla. Toto špeciálne riešenie umožňuje hudobné vnímanie nielen prostredníctvom uší, ale prakticky celým telom, čo predstavuje v automobiloch doteraz nepoznaný zvukový zážitok.

 

Efektové reproduktory sú integrované do predných sedadiel a tiež do stropu na dosiahnutie čo najvernejšieho priestorového zvuku pre cestujúcich na predných aj zadných sedadlách. Ďalšou výhodou takejto koncepcie osadenia reproduktorov v priestore hlavy je čistá reprodukcia hlasu počas telefónnych hovorov. Vizuálne sa dôraz kládol na vytvorenie plne integrovaného zážitku, keď dizajn audiosystému plynulo prechádza do interiérového dizajnu vozidla. Všetky reproduktory sú elegantne ukryté pod dizajnovými hliníkovými prvkami s integrovaným ambientným podsvietením. Schválne som nepoužil názov krytky meničov, aby som neznevážil umelecké vyhotovenie bohato perforovaných, ohýbaných a brúsených hliníkových segmentov opuncovaných logom Burmester.

 

Záver

Mercedes-Benz Trieda S je stelesnením vkusu, luxusu, bezpečnosti a špičkových technológií na štyroch kolesách. Mal som možnosť vyskúšať si posledné štyri generácie a možno práve o aktuálnej ôsmej by sa dalo povedať, že môže byť tou evolučnou, ak zvážim, že v čase písania tejto recenzie už bola predstavená čisto elektrická hviezda EQS, ktorá akoby ani nepochádzala z našej galaxie. Ale o tej až niekedy nabudúce.

Patrí do vydania