Ako sa nechať ukolísať do ríše snov? Skúste spať ako krtkovia

Aj keď sa naše nevedomie potuluje niekde v snách, telo v priebehu spánku pracuje na plné obrátky. Do pohybu sa dávajú najrôznejšie regeneračné procesy, vďaka ktorým sa stávame odolnejšími. Kvalitný odpočinok podporuje správnu funkciu imunitného a kardiovaskulárneho systému. Prinášame vám 5 tipov, ako večer lepšie zaspať.

1. Zachumlajte sa do postele

Poznáte ten pocit, keď večer zaľahnete do postele unavení a vaším jediným želaním je upadnúť do hlbokého spánku? Jedným zo základných kameňov spánkovej hygieny je aj ber správneho lôžka. Zamerajte sa na to, z čoho je vyrobené. Nábytok z lacnejších materiálov sa rýchlejšie opotrebúva a po čas vŕzga, takže sa z neho stáva skôr rušivý element. Stávkou na kvalitu je posteľ z masívu. Máva robustnú a pevnú konštrukciu, takže dlho vydrží, vyjde vás ale o čosi drahšie. Hľadáte kompromis? Pozrite sa na kvalitné postele nielen z masívu za priaznivé ceny na expedo.sk. vyberať môžete zo širokej ponuky a za dopravu nezaplatíte ani korunu. Objednávať môžete aj z Čiech alebo Maďarska na expedo.czexpedo.hu.

 

Tip: nezabudnite na deku a vankúš, do ktorých sa budete môcť príjemne zachumlať. Vedeli ste, že vankúš by ste mali vyberať aj podľa toho, v akej polohe najčastejšie spíte?

 

2. Inšpirujte sa u zvierat

Ak túžite po hodnotnom spánku, potom nedovoľte svetlu, aby vás vyrušovalo. Vezmite si príklad z krtkov, ktorí sa obklopujú tmou v norách. Stavte na nepriepustné rolety alebo tmavšie závesy. Skvelo poslúži aj dobre sediaca maska na oči. Aj ľahké svetlo z ulice totiž dokáže narušiť kvalitu odpočinku.

 

Večer, keď zapadá slnko, začne mozog produkovať hormón melatonín (regulujúci cyklus spánku a prebúdzania), vďaka ktorému dostane naše telo signál, že máme ísť spať. Vhodné je ísť týmto zložitým procesom v našom tele naproti. Odborníci sa zhodujú, že minimálne hodinu pred uľahnutím by sme sa mali vyhnúť pôsobeniu modrého svetla z elektronických zariadení.

 

Tip: Zatemňovacie závesy ani rolety nenechávajte po prebudení príliš dlho zatiahnuté. Snažte sa čo najrýchlejšie vystaviť expozícii jasného svetla. To umelé napríklad zo žiariviek nie je pre telo to isté ako slnečný svit.

 

3. Spálňa ako svätyňa farieb

Farby majú na naše psychické rozpoloženie aj spánok zásadný vplyv. Skúste si vymaľovať izbu na modro, žlto alebo zeleno. Tieto farby v nás totiž vyvolávajú pocity uvoľnenia a pokoja. Za najmenej vhodnú farbu sa považuje fialová. Podľa psychológie farieb totiž pôsobí melancholicky a značí zastreté vzrušenie.

 

Tip: Trend minimalizmu skúste uplatniť aj v spálni. Čím menej vecí mozog zachytí, tým lepšie sa dokáže sústrediť a najmä uvoľniť. Ráno sa tak budete cítiť odpočinutí.

 

4. Vyhnite sa stimulantom

Na večer si určite nedopriavajte kofeín, cigarety ani alkohol. Pozor dajte aj na čaj. Čierny aj zelený v sebe obsahujú teín, ktorý je veľmi podobný kofeínu. Ak máte problémy so zaspávaním a alkohol vám slúži ako prievozník do ríše snov, spozornite. Spánok sa po pár pohárikoch vína síce dostaví, ale nebýva kvalitný. Mozog si navyše dokáže pomerne rýchlo vytvoriť návyk, takže hrozí pád do bludného kruhu závislosti.

 

Tip: Medovka tíši podráždené nervy a užíva sa aj pri liečbe nespavosti alebo úzkostí. Skúste pred spaním šálku silnejšieho čaju z tejto bylinky.

 

5. Hlavne bez stresu

Ľahnete si do postele a ako na povel sa vám hlavou začnú šíriť najrôznejšie myšlienky? Čím viac je mozog v posteli zaťažovaný problémami, tým komplikovanejšie je preňho zaspávanie. Odborníci odporúčajú nemyslieť pred spaním na nič, čo by vás zbytočne rozrušovalo a odďaľovalo sny.

 

Tip: Vyhraďte si v priebehu dňa chvíľku, pri ktorej budete premýšľať nad problémami, ktoré vás v noci najviac trápia. Do postele potom uliehajte pokojní a tešte sa na odpočinok.

 

O dôležitosti spánkovej hygieny sa hovorí stále častejšie, a to aj preto, že rok od roku pribúda ľudí, ktorých trápia problémy so spánkom. Tipov aj babských rád existuje mnoho, tiež odborníci neustále vydávajú nové odporúčania. Najdôležitejšie je však neprestať skúšať, ktoré z nich platia práve na vás.

 

Zdroj obrázku Billion Photos/Shutterstock.com

Patrí do vydania: 
December 2020