Prémiový hybridný crossover - Mercedes-Benz GLA 250 e

Vedeli ste, že hviezdna automobilka Mercedes-Benz má v súčastnosti flotilu s viac ako dvadsiatimi hybridnými alternatívami dobíjateľnými zo siete? Tento trend rozbehol globálny tlak na znižovanie emisií CO2, ale v súčastnosti je badať aj zvyšujúci sa záujem o autá, ktoré kombinujú spaľovací motor s výkonným a ekologickým elektromotorom zo strany spotrebiteľov. Len pred nedávnom sme si vyskúšali model GLE 350 de 4MATIC s vynikajúcim dojazdom až 100 kilometrov na plne nabitý akumulátor. Aktuálne testovaná novinka Mercedes-Benz GLA 250 e ponúka dojazd na úrovni šesťdesiatich kilometrov, ktorý však ako som sa mohol sám presvedčiť bohato pokryl väčšinu môjho štandardného denného jazdenia.

Úžasná dynamika elektromotora

Možno mi dáte za pravdu, ale elektrické autá majú svoje skryté čaro a sú istým spôsobom pokušením pre každého vodiča. Vesmírny pokoj a úžasnú dynamiku elektromotora strieda výzva v schopnosti vedieť si optimálne naplánovať trasu a tiež prestávky na nabíjanie akumulátorov. Výhodou plug-in hybridných modelov je skutočnosť, že vodič dokáže významne využívať potenciál elektromotora, ale nie je bytostne odkázaný na hustotu a obsadenosť nabíjacích staníc. Nový Mercedes-Benz GLA 250 e patrí do rodiny modelov označovaných EQ Power, ktorým pod kapotou pracuje výkonný benzínový motor v dokonalej symbióze s rovnako výkonným elektromotorom. Z obsahu 1332 cm3 sa konštruktérom podarilo dostať slušných 118 kW čo v kombinácii so 75 kW elektromotorom udáva celkový systémový výkon až 160 kW. Maximálny krútiaci moment 450 Nm je dostupný od nulových otáčok, vďaka čomu je nové GLA 250 e mimoriadne agilné pri akejkoľvek rýchlosti. Zrýchlenie na stovku zvládne za 7,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť až 220 km/h. Na čisto elektrický pohon je možné pri citlivom narábaní s plynom prejsť vzdialenosť v rozmedzí 53 – 61 kilometrov podľa WLTP. Maximálna rýchlosť pre jazdu v elektrickom režime je logicky limitovaná, a to na 140 km/h. Kombinovaná spotreba paliva je na úrovni 1,8 – 1,6 litra na sto kilometrov. Takýto údaj je prirodzene možné dosiahnúť iba pri maximálnom možnom využívaní jazdy na elektrický pohon. V elektrickom jazdnom režime spotrebuje GLA 250 e v priemere 19,1 – 17,0 kWh/100 km (podľa WLTP, EC AC vážená kombinovaná spotreba).

 

Nabíjanie viacerými spôsobmi

Mercedes-Benz GLA 250 e je možno nabíjať viacerými spôsobmi. Na pravej bočnej strane vozidla je umiestnená nabíjacia zásuvka. V prípade, že vlastníte domáci Wallbox a nabíjate striedavým prúdom (AC) s výkonom 7,4 kWh, zvládnete váš Mercedes dobiť z 10 na 100 percent približne za 1 h 45 minút. Túto možnosť pokladám osobne za najoptimálnejšiu a tiež maximálne šetrnú pre lítium-iónový vysokonapäťový akumulátor, ktorého kapacita je približne 15,6 kWh. Podstatne svižnejšie je nabíjanie jednosmerným prúdom (DC) výkonom 24 kW, kedy sa batéria dobije z 0 na 100 percent kapacity už za približne pol hodinu. To je jedna káva a krátky odpočinok na čerpacej stanici. Nabíjanie z domácej siete pomocou klasickej zásuvky trvá niečo málo cez päť hodín, vďaka čomu je možné mať auto pripravené na rannú jazdu so 100-percentne nabitým akumulátorom aj touto najzákladnešou cestou.

Vysoká kvalita, spoľahlivosť a nadčasový dizajn

Na chvíľku by som odbočil a venoval pár riadkov aj tomu, prečo je a verím, že aj vždy bude Mercedes Mercedesom. Vysoká kvalita, spoľahlivosť a nadčasový dizajn. Nový Mercedes-Benz GLA od pohľadu výrazne podrástol a zmužnel. Pri prvom kontakte som si dokonca myslel, že sedím za volantom o triedu vyššieho modelu GLC. Označenie na dverách batožinového priestoru ma však vyviedlo z omylu. Isté je, že nový model podrástol nielen opticky, a tak ponúka dostatočný priestor a cestovný komfort ako na predných tak aj na zadných sedadlách. Šikovne zabudovaný akumulátor navyše takmer vôbec neuberá z veľkosti batožinového priestoru. Vo vnútri ma privítal už dobre udomácnený zdvojený displej infotainmentu MBUX, ktorý dnes dominuje prístrojovej doske vo všetkých nových modeloch Mercedes-Benz. Centrálny sa ovláda klasicky dotykom priamo na displeji, alebo pomocou pravého dotykového tlačidla na volante a dotykového poľa umiestneného na stredovom tuneli. Digitálny displej pred vodičom umožňuje nastaviť viacero štýlov zobrazenia v závislosti na individuálnych potrebách či aktuálnej nálade vodiča. Ovláda sa ľavým dotykovým tlačidlom na multifunkčnom volante. Ďalšou možnosťou, ako ovládať viaceré funkcie infotainmentu vrátane navigácie je pomocou hlasu a jeho prirodzeného rozpoznávania. Pre aktiváciu stačí zvolať „Hey, Mercedes“. Systém úzko spolupracuje aj s asistenčnými bezpečnostnými systémami a už spomínanou navigáciou s navádzaním s rozšírenou realitou. Vďaka prednej kamere, ktorá sníma obraz pred vozidlom vo vysokom rozlíšení a prenáša ho na centrálny displej spolu s grafickým značením a hlasovými povelmi sa dokážete vynikajúco zorientovať. Možnosť, že miniete správnu odbočku je úplne minimálna.

 

Skracujúce sa dni mi dožičili viacero príležitostí zajazdiť si v novej GLA 250 e aj za tmy. Ambientné osvetlenie kabíny má Mercedes dotiahnuté k dokonalosti. Auto v tme doslova ožíva. Pri zmene teploty sa napríklad zmení decentné podsvietenie dizajnových turbín výduchov klimatizácie na červenú, alebo modrú v závislosti na zvyšovaní či znižovaní teploty v kabíne adresne pre ľavú aj pravú stranu.

 

Dva nové jazdné režimy

Vodič má pri nových modeloch EQ Power k dispozícii okrem štandarných jazdných režimov Komfort, ECO, Šport aj dva nové a to Elektrický a Úroveň nabitia. V Elektrickom režime EV využíva vodič výhradne elektrický pohon. Spaľovací motor sa zapne iba pri razantnom zošliapnutí plynového pedála. V elektrickom režime je možné navoliť si páčkami pod volantom aj jeden zo štyroch stupňov rekuperácie, (D+, D, D- a D--), alebo automatické volenie stupňa rekuperácie DAUTO.

 

Takýmto spôsobom je možné sa počas cestovania doslova vyhrať s dojazdom na elektrickú energiu. Radenie pod volantom samozrejme poslúži aj pri jazde na spaľovací motor, kedy si vodič môže prevodové stupne voliť sám pomocou osemstupňovej automatickej prevodovky 8G-DCT. Inteligentný systém dokáže pracovať maximálne efektívne. Pri nastavení cieľa navigácie sám vyhodnotí, ktoré časti cesty absolvuje na spaľovací motor a na ktoré využije nakumulovanú elektrickú energiu. Pokiaľ máte napríklad pred sebou cestu čiastočne po diaľnici a čiastočne po meste či okresných cestách, inteligentný systém využije elektrickú energiu efektívne na tichý a bez­emisný dojazd do cieľa. Elektrickú energiu však využíva na pomoc aj počas jazdy po diaľnici, kedy efektívne napríklad pri náročných stúpaniach zapája do systému elektromotor, čím opäť prispieva k nižšej hlučnosti, nižším emisiám a tiež k citeľnejšej dynamike.

 

Sedemdňová výzva

Pokiaľ váhate, či je pre vás hybridný Mercedes dobíjateľný zo siete so 60-kilometrovým dojazdom tou správnou voľbou, odporúčame nainštalovať si aplikáciu EQ Ready, ktorá vám pomôže správne sa rozhodnúť.

 

Po jej spustení sa začne individuálna 7-dňová výzva, v rámci ktorej sa so súhlasom používateľa analyzujú jeho každodenné trasy. Platí zásada sebaurčenia: personalizované údaje sa získavajú len vtedy, keď s tým zákazník vopred explicitne súhlasí. Aplikácia nakoniec na základe individuálneho profilu mobility zobrazí informáciu o tom, či je pre používateľa vhodné hybridné vozidlo dobíjateľné zo siete alebo elektrické vozidlo od značky Mercedes-Benz. Počas tejto výzvy sa používateľovi každý deň zobrazujú nové informácie o jeho jazdách, ako aj informácie týkajúce sa elektromobility Mercedes-Benz.

 

Nová aplikácia Mercedes me 2020

Aplikácia Mercedes me spája chytrý telefón s vaším vozidlom. Vďaka tomu si možno celkom pohodlne zobraziť informácie o statuse, ako napríklad stav kilometrov, dojazd alebo tlak v pneumatikách. Prostredníctvom digitálnych príkazových funkcií aplikácie možno ovládať nezávislé kúrenie, sklápaciu strechu alebo bočné okná. Úplnou novinkou je krátke zapnutie svetlometov, napríklad pri hľadaní svojho vozidla na tmavom parkovisku. Čo však ocení vodič hybridného vozidla dobíjateľného zo siete, je práve funkcia predklimatizácie. Vďaka nej možno auto vyhriať alebo vychladiť ešte počas nabíjania a tak energiu v akumulátore ušetriť.

 

Svoj týždeň za volantom nového Mercedesu GLA 250 e som uzavrel ranným nabíjaním na stanici v blízkosti domu. Do miesta odovzdania to mám po bratislavskom obchvate presne 32 kilometrov, a tak som sa s elektrickým ukazovateľom dojazdu na hodnote 54 km vybral na svoju poslednú testovaciu cestu. Poloprázdny obchvat mi umožnili nastaviť si tempomat na 90 km/h a tak som za necelých 30 minút dorazil na miesto určenia na Zlaté piesky s ukazovateľom dojazdu na 31 kilometrov. Z 54-kilometrového dojazdu som teda na svojej 32-kilometrovej trase ukrojil iba 23 kilometrov, čím som dokázal ušetriť 9 kilometrov z predpokladanej spotreby aj na takejto krátkej trase. Celkom príjemné zistenie na záver testu. Čo poviete?

 

Ak sa do konca roka rozhodnete pre kúpu GLA 250 e, tak získate doplnkovú výbavu aj s kreditom 2 632 kWh na nabíjanie v celkovej hodnote 4 980 eur len za 66 eur.

Patrí do vydania