Mercedes-Benz GLB 200 Prémiové SUV s rodinným DNA

Keď som si v polovici augusta preberal Mercedes-Benz GLB bol to môj vôbec prvý osobný kontakt s týmto novým rodinným SUV modelom, ktorý vypĺňa medzeru medzi modelmi GLA a GLC. Dizajn stuttgartskej novinky charakterizujú krátke previsy karosérie, slušná 20-centimetrová svetlá výška a línie, ktoré viac ako ktorýkoľvek iný model z rady GL pripomínajú skutočný offroad. Mne sa celkom nápadne ponáša na vlajkový SUV model Mercedes-Benz GLS.

Pri pohľade na čísla ma upútal rázvor, ktorý pri svojich 2 829 mm sľubuje slušný priestorový potenciál interiéru. Celková dĺžka auta 4 634 mm je pri tom pomerne kompaktná a v garáži vám ostane ešte miesto aj na bicykle. Batožinový priestor má v základe objem 560 litrov pri päťmiestnom prevedení. Po sklopení zadných sedadiel narastie až na 1 755 litrov. Interiér novinky GLB ide v línii aktuálnych modelov Mercedes-Benz. Dominuje mu zdvojený displej infotaintmentu, pričom jedna časť slúži vodičovi ako digitálny prístojový štít, druhá pre zobrazovanie informácií z multimediálneho systému. Na ovládanie displeja pred vodičom slúži dvojica dotykových plôšok na volante. Displej uprostred sa ovláda klasicky dotykom na obrazovku, rozmerným dotykovým poľom aj pravým dotykovým tlačítkom na volante. Sedadlá s dobrým bočným vedením boli v testovanej verzii kombináciou kože ARTICO a čiernej látky Albury. Okrem vysokého cestovného komfortu, o ktorom môj chrbát presviedčali počas tisícky najazdených kilometrov som ocenil aj ich vysokú praktickosť pokiaľ jazdíte v aute s deťmi na zadných sedadlách. Tie sú delené v pomere 40/60 a okrem regulovateľného sklonu chrbtovej časti je možné ich aj posúvať, a to až o 14 centimetrov. To oceníte keď vám bude v batožinovom priestore chýbať pár centimetrov, aby ste pohodlne naložili aj rozmernejšie predmety. Mercedes-Benz GLB ponúka riešenie aj pokiaľ máte viacpočetnú famíliu. Za príplatok si môžete dopriať napríklad sedemmiestnu verziu. Tu sa však bavíme skutočne výlučne o preprave detí alebo osôb s maximálnou výškou 168 centimetrov ako uvádza samotný výrobca. Vnútorný priestor je riešený veľkoryso a ani na zadných sedadlách nie je núdza o miesto v oblasti kolien, ramien či hlavy. Dve dospelé osoby, alebo traja tínedžery tak pocestujú na dovolenku v absolútnom komforte bez obmedzovania vpredu sediacich pasažierov. Ja som si cestou na východ Slovenska a späť užíval za volantom a vôbec to neboli nekonečné kilometre. Možnosť ideálneho nastavenia pozície za volantom, dobrý prehľad o dianí na ceste a okolí vďaka výnimočne dobrému výhľadu umožňujú užívať si každý kilometer cesty a to bez ohľadu na jej kvalitu. I keď bol testovaný model vybavený jednou zo základných benzínových motorizácii a pohonom výlučne predných kolies na ceste som cítil istotu a sebavedomie akú vám dokáže poskytnúť iba máloktorá prémiová značka. Obutie na osemnásťpalcových diskoch prispieva k zvýšenému cestovnému komfortu, a i napriek tomu, že na 19-tkach prípadne 20-tkach by GLB pôsobilo o niečo atraktívnejšie, zotrval by som pri takto nastavenej konfigurácii. Pokiaľ navyše potrebujete občas vybehnúť mimo spevnenú cestu, nemusíte sa obávať, že si poškodíte hviezdne disky.

 

Benzínový štvorvalec s obsahom 1 332 cm3 a výkonom 120 kW (163 k) bol sprevodovaný 7-stupňovým dvojspojkovým automatom 7G-DCT. Ten radí prevodové stupne bez povšimnutia a presne vie, čo sa od neho v konkrétnej situácii vyžaduje. Motor pracuje hladko a pokiaľ ho netočíte do červených čísel aj v absolútnej tichosti. Cestu z Bratislavy na Kubínsku hoľu som zvládol s priemernou spotrebou 5,2 l/100 km. Mercedes-Benz má samozrejme v ponuke pre model GLB aj ďalšie motorizácie. Úplným základom je GLB 180 s výkonom 100 kW. Výkonnejšia 250-tka má už 165 kW, a vrchol tvorí Mercedes-AMG GLB 35 4MATIC s výkonom 225 kW. Mercedes-Benz má pre GLB aj osvedčený dieselový motor R4 v piatich výkonových prevedeniach od 85 po 140 kW.

 

Výbava testovaného modelu Merceds-Benz GLB nepatrila medzi najluxusnejšie, ale aj napriek tomu mi snáď okrem adaptívneho tempomatu v aute vôbec nič nechýbalo. Aj ten zvyčajne najviac využívam pri cestovaní v kolónach, kedy za mňa moderný systém preberá značnú časť pozornosti. Na palube mi však nechýbal voliteľný systém MBUX, ktorý umožňuje významne personifikovať prostredie interiéru a rozširuje možnosti ovládania okrem klasického dotykového o hlasové a tiež ovládanie pomocou gest. Systém je navyše otvorený a učenlivý, vďaka čomu sa prispôsobuje zaužívanému správaniu vodiča. Sleduje jeho každodenné stereotypy ako napríklad najčastejšie počúvané skladby, či najčastejšie volané telefónne čísla. Dokáže tiež napríklad preplánovať obvyklú trasu pokiaľ je na nej zdržanie, a sám automaticky navrhne rýchlejšiu alternatívnu cestu. Systém ponúka štyri štýly zobrazenia – Klasický, Športový, Progresívny a Decentný. Jedným dotykom tlačidla si tak môžete zmeniť prednastavenú atmosféru alebo si v menu vyskladať vlastnú, podľa nálady a chuti.

 

Cena testovaného modelu Mercedes-Benz GLB 200 bola aj s doplnkovou výbavou v hodnote 8-tisíc € niečo málo nad 40-tisíc € bez dph. Cena modelu pritom začína na 33 185 € bez dph, čo je povedzme ešte zaplatiteľná, a aj pre mňa akceptovateľná čiastka za nový rodinný Mercedes s offroadovým potenciálom. Pokiaľ sa však rozhodnete vybaviť si nový Mercedes-Benz GLB ultimatívne, pripravte si pokojne dvojnásobok. Tu sa už ale bavíme o motorizácii a prevedení AMG. Nejaké tie drobnosti, ktoré si viete k tejto paráde ešte doplatiť.

Patrí do vydania