Móda verzus príroda

Túto otázku si kladieme čoraz častejšie. Zatiaľ čo svetoví lídri rozmýšľajú, ako ochrániť čistý vzduch pred skleníkovými plynmi či vyčistiť oceány zaplavené tonami plastov, módny priemysel stále zostáva jedným z najšpinavších priemyslov na svete. Práca v textilných fabrikách a na plantážach je často cieľom oprávnenej kritiky aktivistov a odborníkov, ktorí skúmajú vplyv módy na ľudí, ktorí ju tvoria, ale aj na prostredie v ich okolí.

Rýchla móda robí módne trendy stále dostupnejšími a niekedy je naozaj ťažké odolať novým krásnym kúskom do svojho šatníka. Nespornú úlohu v módnom priemysle hrajú, samozrejme, aj módne magazíny a iné médiá, ktoré stúpajúcu spotrebu komerčných produktov podporujú, a my nie sme výnimkou. Zatiaľ čo prakticky by móda mohla fungovať v 2 cykloch počas jedného roka – zimnej a letnej kolekcii, módne reťazce nové produkty často predstavujú v desiatkach línií. Podľa prieskumu organizáci McKinsey&Company priemerný spotrebiteľ dnes nakupuje o neuveriteľných 60 % viac vecí ako v roku 2000 a vydržia mu o polovicu kratšie.

 

Čo sa týka prírody, záťaž módneho priemyslu na ňu rozhodne nie je zanedbateľná. Pestovanie bavlny, ktorá je najpoužívanejším materiálom v textilnom priemysle, si vyžaduje obrovské množstvo vody. Výroba jedného trička či riflí si môže vyžadovať až 20 000 litrov vody! V oblastiach, ktoré majú už teraz problém s nedostatkom vody, je to obrovská záťaž. A nie sú to len problémy Afriky či Ázie, ako by ste si mohli myslieť. Podobné problémy kvôli pestovaniu bavlny má napríklad j juh Španielska, Grécko, Macedónsko či časť Turecka.

 

Textilný priemysel je zodpovedný približne za 20 % znečistenia vôd na svete a na samotné farbenie oblečenia ročne využije 5 biliónov litrov vody. Pre predstavu – také množstvo vody by naplnilo 2 milióny (!) olympijských bazénov. Textilné fabriky pritom znečisťujú aj ovzdušie, často viac

ako zastarané uhoľné elektrárne.

 

Módne značky si však postupne uvedomujú, že svoj dosah na prostredie i ľudí, ktorí v ňom pracujú, musia zlepšovať, a preto sme pre vás vybrali niekoľko iniciatív, ktoré dokazujú dobrú vôľu podieľať sa na riešeniach obrovských environmentálnych problémov.

 

GANT x Waterkeeper Alliance

Americká značka GANT sa rozhodla ísť cestou pomoci skutočným odborníkom. Pred rokom oznámila spoluprácu s neziskovou organizáciou Waterkeeper Alliance, ktorá sa zaoberá záchranou znečistených vodných tokov a morí. Organizáciu bude každoročne podporovať finančnou pomocou a podporou. Hlavný marketingový riaditeľ GANT-u Brian Grevy vo vyhlásení o novej spolupráci uviedol, že je súčasťou ich filozofie Never Stop Learning. „Zameriavame sa na to, aby sme boli lepší, aby sme sa viac učili a aby sme sa pozerali aj mimo nás a našich produktov,“ uviedol Grevy. „Keďže módna produkcia prispieva k znečisťovaniu vodných tokov, musíme sa viac starať o efektívne využívanie cenných zdrojov,“ dodal. Okrem pomoci na odstraňovanie nečistôt v oceánoch či riekach sa GANT zaviazal recyklovať plasty zachytené v oceánoch vo svojich ďalších kolekciách.

 

„Hnutie Waterkeeper ochraňuje viac ako 2,5 milióna štvorcových míľ vodných tokov na svete,“ povedal riaditeľ Waterkeeper Alliance Marc Yaggi. „V roku 2017 sme spustili inovatívny projekt, ktorý má pomôcť zredukovať množstvo znečistenia plastmi v našich oceánoch. Vďaka GANT-u môžeme náš projekt na ochranu života v oceánoch od plastov posunúť na ďalšiu úroveň,“ dodal.

 

Slow Fashion

Pomalá či ekologická móda sa aj v našich končinách stáva stále populárnejšou. Aj na Slovensku vzniká čoraz viac menších značiek a výrobcov, ktorí ponúkajú módu či doplnky z udržateľných materiálov vyrobené ručne či v malej produkcii bez toho, aby zaťažovali životné prostredie. Veľkým hitom je i módne recyklovanie, ktoré na Slovensku podporuje hneď niekoľko projektov. Počas najväčšieho módneho podujatia v Bratislave Fashion LIVE! 2017 organizátori venovali priestor nielen známym domácim a zahraničným dizajnérom, ale aj tvorcom udržateľných „zelených“ kolekcií. Medzi týmito značkami sa predstavila kolekcia Renewals by NOSENE, v ktorej mladí tvorcovia prerábajú staršie oblečenie na unikátne štýlové kúsky, značka Bartinky, ktorá vytvára jedinečné kúsky z dostupných materiálov. Dizajnérka Martina Mareková Kuipers sa vo svojej tvorbe venuje tzv. „upcyclingu“, v rámci ktorého pretvára staré kúsky oblečenia či látok a dáva im úplne nový život a výraz. Svoj ekologický prístup k prostrediu sa mladá návrhárka snaží šíriť aj ďalej. „V rámci detoxu (a sporenia) som si dala ročnú výzvu nič nenakupovať, ktorá akosi ľahko prešla na dva roky a odvtedy, ak aj niečo potrebujem, čo si neviem sama vyrobiť, kupujem iba fair trade produkty. Vždy som dala na kvalitu, a tak veľkú časť môjho šatníka tvoria niekoľkoročné kúsky,“ píše na svojej stránke. Vo svojej tvorbe používa vyradené látky či vintage materiály ako gobelíny, výšivky či rôzne vzorky z veľkoskladov.

 

Okrem Fashion LIVE! sa ekologickej móde na Slovensku každoročne venuje aj originálne podujatie Fashion show recyklovanej módy, ktoré sa už niekoľkokrát konalo v Rafinery Gallery v Bratislave. Patronát nad ním minulý rok prebrala úspešná slovenská dizajnérka Lýdia Eckhardt.

 

Uržateľný luxus

Už notoricky známou ekologickou značkou je módny dom Stella McCartney, ktorá sa od svojich počiatkov snaží tvoriť krásne a luxusné produkty, no s ohľadom na životné prostredie. Vo svojich kolekciách dlhodobo nepoužíva pravé kožušiny ani kožu, namiesto toho sa zameriava na materiály, ktoré pochádzajú z obnoviteľných a prírodu nezaťažujúcich zdrojov. Stella McCartney sa stará o to, odkiaľ pochádza napríklad kašmír či viskóza, ktorú používa, a aktuálne 61 % bavlny v jej oblečení je organickej.

 

Aj tradičnejšie módne domy sa však postupne stavajú na stranu zodpovednej módy. Paríž sa stal hlavným mestom vyjednávaní o ekologickej Parížskej dohode a práve tu vzniklo za posledné roky i mnoho zaujímavých udržateľných módnych nápadov.

 

Viktor & Rolf, známi svojimi prekrásnymi haute couture róbami, vo svojich posledných prehliadkach použili výlučne upcyklované vintage materiály. Medzi značky, ktoré sa snažia určitou mierou prispieť k zlepšovaniu životného prostredia, aj keď zatiaľ pomerne všeobecne, sa zaraďuje napríklad aj Louis Vuitton, Burberry, Gucci, Balenciaga či Saint Laurent. Majiteľ módneho domu Gucci, Kering sa napríklad zaviazal znižovať skleníkové plyny, ktoré vypúšťa do ovzdušia, a z roku 2015 na 2016 ich znížil hneď o 10 %. Okrem toho sa konečne značka rozhodla skončiť s používaním pravých kožušín, s čím sa tento rok konečne stotožnili aj značky Versace či Furla.

 

Jednou z najväčších celebritných ambasádoriek pre udržateľnú módu sa v posledných rokoch stala krásna britská herečka Emma Watson. Tá sa minulý rok dokonca rozhodla využiť celé svetové PR turné filmu Kráska a zviera na to, aby robila dobré meno ekologickým značkám a tvorcom. Počas premiér a rozhovorov s médiami si obliekala a obúvala výlučne kúsky, ktoré sú šetrné k prírode, nebála sa nosiť niektoré kúsky viackrát za sebou a každý zo svojich outfitov podrobne opísala na Instagrame. Dala si záležať, aby zistila, odkiaľ pochádza látka, kto a v akých podmienkach ju vyrobil i akou záťažou bola jej výroba na životné prostredie. Vďaka nej sme sa tak dozvedeli, že aj značky ako Oscar de la Renta, Dior, Elie Saab či Louis Vuitton vedia vo svojich couture výtvoroch okrem ručnej práce v ateliéroch použiť aj organické materiály, moderné technológie či napríklad recyklovať plastové fľaše, aby vytvorili krásny nový kúsok.

 

H&M a nové materiály

Švédsky reťazec H&M patrí k najväčším hráčom módneho priemyslu na svete, a preto sa zaviazal čoraz viac sa zameriavať i na udržateľnosť svojej produkcie. Napriek tomu, že produkujú obrovské množstvo oblečenia každú sezónu pre niekoľko svojich značiek, udržateľnosť sa snažia pretlačiť do všetkých oblastí, v ktorých pôsobia. V roku 2016 napríklad až 96 % energie, ktorú použili, pochádzalo z obnoviteľných zdrojov, postupne znižujú množstvo škodlivých emisií, ktoré vypúšťajú do ovzdušia, a okrem šitia nového oblečenia z udržateľnejších materiálov ročne vo svojich obchodoch vyzbierajú desiatky ton starého oblečenia, ktoré neskôr zrecyklujú.

 

H&M vedie i vlastnú nadáciu, ktorá sa dlhodobo venuje plneniu ekologických cieľov. Zameriava sa najmä na projekty zamerané na vzdelávanie, rovnosť príležitostí a ochranu životného prostredia. Nadáciu financuje rodina zakladateľa H&M Stefana Perssona, ktorá jej od roku 2013 venovala 144 miliónov eur. Nadácia dotuje projekty na všetkých kontinentoch, ktoré sa zameriavajú na prístup k čistej vode, vzdelávanie detí, inovatívne prístupy k tvorbe udržateľných materiálov, ale i na pomoc ľuďom, ktorí museli utiecť zo svojho domova.

 

Švédska značka má aj celkom veľké ciele. Do roku 2020 by chcela používať výlučne udržateľnú bavlnu, do 2030 by chcela používať všetky materiály len recyklované alebo z udržateľných zdrojov. Zatiaľ H&M používa 43 % svojej bavlny z udržateľných zdrojov, čo znamená buď organickú bavlnu pestovanú bez škodlivých chemikálií, recyklovanú bavlnu napríklad z látkových zvyškov, či bavlnu pestovanú v udržateľnejších podmienkach pod dohľadom odborníkov z organizácie Better Cotton Initiative. H&M ochraňuje i bezpečnosť zvierat, a tak vo svojich produktoch nepoužíva pravé kožušiny, kožu z exotických či ohrozených zvierat a zakázala napríklad i vlnu zo vzácnych angorských zajacov. To najlepšie z udržateľného prístupu k prostrediu prezentuje H&M vo svojich pravidelných Conscious kolekciách i luxusnejších Conscious Exclusive líniách. Vždy v nich predstavuje nové inovatívne materiály, ku ktorým sa tento rok zaradilo napríklad recyklované striebro a ECONYL®, recyklované vlákno z nylonových produktov, ktoré vytvorilo krásnu a jemnú čipku použitú na šatách. „Využívaním najnovších technológií v tvorbe udržateľných materiálov a diskutovaním o tom, ako ‚udržateľná móda‘ vôbec vyzerá, chceme tvoriť kúsky, ktoré sú špeciálne na niekoľkých rôznych úrovniach – krásne na pohľad i na dotyk, milované ich nositeľkou a vytvorené s udržateľnou filozofiou v ich koreňoch,“ povedala Cecilia Brännsten, manažérka pre udržateľnosť H&M.

 

Švédsky módny gigant spolupracuje s organizáciami a projektmi po celom svete, aby zlepšil podmienky výroby svojich produktov, ale aj prostredie, v ktorom vznikajú. „Napríklad nedávno sme investovali do novej technológie recyklovania, spojili sme sa s WWF, aby sme riešili problémy so znečistením vody v Turecku, spolupracujeme s The Hong Kong Research Institute of Textiles and Apparel, aby sme vymysleli metódu recyklácie zmiešaných textílií na nové látky a nite, ktoré by nestratili svoju kvalitu, a venovali sme 20,5 milióna dolárov na vzdelanie, čistú vodu a ekonomickú podporu žien,“ uviedla pani Brännsten.

 

Autorka/Miroslava Germanová

Foto/H&M/GANT/The Press Tour/Pexels.com

Patrí do vydania: 
Apríl 2018