Škoda Octavia G-TEC - Ekologická prezentácia v Amsterdame

Hneď ako sme dostali pozvánku na predstavovanie nového ekologického konceptu pohonov mladoboleslavskej automobilky Škoda, ktoré sa konalo v Holandsku, v krajine, ktorá je synonymom pre ekológiu, vzbĺkla v nás úprimná zvedavosť, čo sa asi skrýva za označením G-TEC. Všetky ekologické nápady nás, samozrejme, zaujímajú, je to nielen trendové, ale aj nevyhnutné pre zachovanie nášho životného prostredia. O to viac, keď si ich človek môže pozrieť zblízka a vyskúšať ich na vlastnej koži.

 

 

Kvôli časovému obmedzeniu sme si síce nestihli vyskúšať všetky modely G-tec, ale siahli sme podľa nášho názoru po najzaujímavejšom a najpreferovanejšom modeli Octavia G-tec. OCTAVIA G-tec sa na pohlaď ničím nelíši od jej bežného súputnika, neprešla ani faceliftingom, pod kapotou nenájdeme zmenu v podobe „nadupaného“ stáda koní, ale to pri tomto modeli nikto z jej ekologicky naladených majiteľov hľadať nebude. Tento model rozpoznáte od bežnej Octavie zvonka iba podľa štítka na kufri auta. Udialo sa však pár zmien, niektoré hodnotíme ako pozitívne, niektoré v nás vyvolali skôr negatívne pocity, ale v konečnom dôsledku vývojári hľadeli ďaleko do budúcnosti a dnes negatívne primárne zmeny prinesú v budúcnosti len plusové hodnotenia. Jazda s motorom, bohužiaľ, zatiaľ jediným z radu G-TEC, 1,4 G-tec bola plynulá a človek si vďaka jeho úžitkovým vlastnostiam ani nevšimne, že šetrí životné prostredie a jazdí na alternatívnom pohone. Octavia používa kombinovaný pohon CNG a benzín. Ak by ste hľadali na palubovej doske tlačidlo s ovládaním cng, robili by ste to márne, prepínanie je plne automatické. Až po spotrebovaní všetkého cng auto samo začne spaľovať benzín. Dojazd na CNG je 410 kilometrov a na benzín 920 kilometrov, takže dokopy je to ohromujúcich 1330 kilometrov, čo ocenia hlavne cestovateľsky naladení používatelia. V rámci našej novinárskej komunity sme sa hneď stretli s viacerými negatívnymi názormi, respektíve obavami.

 

 

Stanice CNG na Slovensku! To je kapitola sama osebe aj napriek sľubným začiatkom, keď v Bratislave dokonca aj mestská hromadná doprava začala používať pohon CNG. Veľa sa však zmenilo a pomaly sa eko trend utlmil natoľko, že dnes máme na území Slovenska „až“ jedenásť čerpacích staníc s CNG, čo je v porovnaní so susednými krajinami zahanbujúce číslo. Susedné štáty sú na tom lepšie, napr. Česi majú o vyše 30 čerpacích staníc viac ako my a Rakúšania o 200 staníc viac ako my. Pri porovnaní s počtom automobilov evidovaných na CNG na Slovensku (823) je však 11 staníc adekvátnym číslom. Otázne však je, či práve slabé zastúpenie CNG čerpacích staníc nie je dôvodom malého počtu áut jazdiacich na tento ekologický pohon. Ak však rozmýšľate nad kúpou auta na pohon CNG, čerpacie stanice sa u nás nachádzajú v každom väčšom meste, a ak tabuľky neklamú, s dojazdom 410 kilometrov by tankovanie nemalo byť veľkým problémom. Vráťme sa však k samotnému autu. Česká automobilka bola nútená zasiahnuť do veľkosti interiéru, pretože musela nájsť priestor na umiestnenie nádrže na CNG. Nádrž CNG ma objem 97 litrov, čiže 15 kilogramov. To znamená pre novú Octaviu G-tec zmenšenie batožinového priestoru. Nie je to však nijaká tragédia a podľa nášho názoru sa so 460 litrami dá fungovať bez väčších obmedzení. Spotreba pri jazde na plyn by mala dosiahnuť 3,5 kg CNG na 100 kilometrov, čo pri cene za túto pohonnú latku 1,156 eur vychádza menej ako 5 eur na 100 kilometrov. Ak k tomuto faktu prirátame malé množstvo znečisťujúcich spalín, oproti fosílnym palivám nie sú takmer žiadne, tak máme dočinenia s veľmi atraktívnou alternatívou mnohými zatracovaného elektrického pohonu.

 

 

Je to jedno z áut budúcnosti. Tankovanie je veľmi jednoduché a tu sa stretávame s jednou z mála zmien, ktoré sa pri tomto modeli realizovali. Pri otvorení veka nádrže vás neprivíta už len povestná škodovácka škrabka, ale aj dva ventily nádrží. Ide o veľmi praktické riešenie, ale na to už sme pri majstroch z Čiech zvyknutí. Počas našej návštevy v Holandsku sme mali možnosť nahliadnuť do zákulisia výroby biometánu, a to na Wageningenskej univerzite, kde sa miestni vedci sústreďujú na čo najefektívnejšie využitie odpadu. Mala farma, ktorá má ustajnených viac ako 100 kráv, sa zamerala na výrobu biometánu z kravského trusu. Kravy sú ustajnené v moderných staniciach prispôsobených na odvod trusu hadicami do špeciálnych nádob, v ktorých sa pri absencii kyslíka za pomoci baktérií vyrába biometán. Miestna univerzita sa snaží hospodáriť absolútne ekologicky, a preto takmer všetka elektrina sa vyrába veternými alebo solárnymi elektrárňami neďaleko farmy. Holanďania sa takisto snažia s kravským trusom kombinovať aj ostatný vyprodukovaný bioodpad, napríklad zvyšky sena a slamy, ktoré už nie sú vhodné pre kravy. Wageningenská univerzita vytvorila jednoduchý vzorec. 5 kráv, jedna Škoda Citigo G-tec = 40 000 km, čo je cesta okolo sveta. Podľa tohto vzorca sa zdá, že je to palivo budúcnosti.

 

 

Čo vlastne CNG je?


CNG, čiže Compressed Natural Gas, je zemný plyn stlačený kompresorom plniacej stanice na tlak 20 MPa a v tejto „stlačenej“ forme sa plní do tlakovej nádrže vo vozidle. Pred použitím na pohon vozidla je zredukovaný na takmer atmosférický tlak. Je oveľa bezpečnejší ako LPG a má viac výhod. Prvou z nich je že to, sa dá parkovať v podzemných garážach, čo je podľa nášho názoru v súčasnosti neodmysliteľnou súčasťou každodenného života. Okrem iného na rozdiel od LPG je CNG ľahší ako vzduch, a preto sa pri prípadnom uniku plynu rozptyľuje. Vozidlá s pohonom na CNG prispievajú k spomaľovaniu globálneho otepľovania a produkujú výrazne menej zdraviu škodlivých látok v porovnaní s vozidlami na naftový alebo benzínový pohon.

 

 

 

Autor
Oliver Dráb
Patrí do vydania