Kenzo Takada - Svet musí byť plný života


Značka Kenzo neponúka len módu, predkladá vám celú životnú filozofiu. Naučí vás láske k životu, pozitívnej energii, zmyslu pre humor a pre radosť. Prináša vitalitu a eleganciu vo svojich kolekciách, poéziu a nehu vo svojich parfumoch. Stať sa ženou v štýle Kenzo znamená byť pôvabná, moderná a elegantná, ale zároveň bezprostredne veselá, prostá a nenápadná.


Kenzo Takada, zakladateľ a tvorca značky Kenzo, sa stal vo svete módy a parfumov pojmom. Hovorí sa o ňom, že je najfrancúzskejší zo všetkých japonských módnych tvorcov. V roku 1999 obdržal v New Yorku cenu Time for Peace v odbore móda, určenú módnym návrhárom a štylistom, ktorí získali medzinárodné uznanie. Posolstvo značky Kenzo býva vždy spájané s vyjadrovaním radosti z miešania kultúr Východu a Západu, krásou a radosťou zo života.
Narodil sa 27. februára 1939 ako piate dieťa v rodine Takada v dedinke Hyogo na úpätí Himalájí, kde sa nachádza najstarší japonský hrad. Od detstva bol obklopený krásou. Hovorí: „Architektúra, predmety, oblečenie i príroda boli školou triezvej elegancie jemnosti – najlepším vzdelaním, aké môže umelec získať.“
Otec Takada vlastnil čajovňu, v ktorej sa každý rok zastavovali obchodníci predávajúci pestrofarebné kimoná. Kenzo, očarený kvetovanými výjavmi a výšivkami na tomto tradičnom japonskom oblečení, ich vždy netrpezlivo vyčkával. Ako malý chlapec dokonca navrhoval a šil šaty pre bábiky svojich sestier a kradol im módne časopisy. Postupne v podvedomí začal tušiť, že móda sa pre neho stáva niečím fascinujúcim, pre čo dokáže urobiť čokoľvek. Silná ambícia ho priviedla na prestížnu tokijskú módnu školu Bunka College. Pracoval zároveň na polovičný úväzok, aby mal dostatok peňazí na večerné kurzy kreslenia a dizajnu. V roku 1960, práve keď končil školu, zvíťazil v súťaži módneho časopisu So-En a začal navrhovať modely pre známy obchod Sanai. Vo svojich snoch však tajne myslel na mekku módy – na Paríž. Náhoda chcela, aby zvláštnym spôsobom prišiel k peniazom – získal ich z demolácie bytu. Bez váhania ich investoval svojským spôsobom. Kúpil si lodný lístok do Marseille a odcestoval na krátku dovolenku.

Do Paríža pricestoval 1. januára 1965, ale jeho radosť sa v okamihu rozplynula. V jeho snoch bol Paríž žiarivým mestom plným svetiel a pompéznych slávností, ostal však rozčarovaný a sklamaný z chladu a šede veľkomesta. Zato všetky Francúzky mu pripadali ako krásne a bezchybne oblečené modelky. Z dovolenky v Paríži sa do Japonska už nikdy nevrátil. S pomocou krajanov sa postupne dostal priamo do sveta Haute Couture. Navštevoval luxusné módne prehliadky, našiel si priateľov, naučil sa po francúzsky. Na živobytie si ako zdatný kresliar zarábal predávaním svojich skíc Louisovi Ferandovi, módnym časopisom, ako Elle a Jardin des Modes, alebo návrhárskemu oddeleniu obchodného domu Printemps. Navštevoval hodiny u návrhára Pisantiho, učil sa tkať a začal tvoriť a s úspechom predávať prvé autorské modely.
V roku 1970 usporiadal svoju debutovú módnu prehliadku. Modelom dominovala príroda – ručne maľované motívy džungle a kvetov v štýle najslávnejšieho naivného maliara na svete, colníka Rousseaua. Kenzo začal okamžite dobývať svet svojimi hýrivými kreáciami, plnými veselosti a tvorivého optimizmu. Kolekcia, predvedená v galérii Vivienne, niesla názov Jungle Jap. Pod rovnakým menom si Kenzo ešte v tom istom roku otvoril svoj prvý butik. Stal sa jednou z veľkých postáv parížskej módy, poriadal veľkolepé predstavenia s nápaditou choreografiou. V roku 1978 zahŕňala jeho módna prehliadka cirkusovú show so zápasníkmi v ringu, koňmi a orchestrom. Ohňostroj, artisti na hrazde a kabaret, to všetko sa bežne objavovalo v jeho módnych predstaveniach.
V období od roku 1988 do roku 1995 otvoril v Paríži desať značkových butikov Kenzo. Postupne sa sieť rozrastala po celom Francúzsku, v Európe i Ázii. V roku 1993 získala značku spoločnosť LVMH, čo jej umožnilo ešte väčší rozmach, pretože s podporou najprestížnejšej spoločnosti na luxusné výrobky sa meno Kenzo mohlo stať pojmom na celom svete.
Kenzo sa stal zároveň prvým japonským návrhárom, ktorý vo Francúzsku uviedol na trh svoje parfumy. Priniesol do sveta vôní nový závan sviežosti a vytvoril štýl, ktorý porušoval tradičné pravidlá hry. V kontraste k obvyklým ťažkým vôňam sú Kenzove parfumy poetické a nežné, opakujú sa v nich všetky tvorcove hlavné témy: príroda, radosť, voľnosť, potešenie. Kenzo sa v tejto oblasti s obľubou vyjadruje pomocou kvetov.

V roku 1999 sa veľký tvorca Kenzo Takada rozhodol postúpiť vedenie svojho podniku tímu spolupracovníkov, definitívne opustil svet módy a začal sa venovať „cestovaniu a návštevám priateľov“. Naposledy teda vytvoril kolekciu modelov pre svoju rozlúčkovú retrospektívnu módnu prehliadku. Ako po celých tridsať rokov tvorby, ani tentokrát kolekcii nechýbala tvorivá invencia a divadelno-cirkusový ráz. Kenzo otvoril večer predstavením kolekcie na jar/leto 2000 s hodvábnymi halenami, žiarivo lesklými nohavicami, dlhými šifónovými kardigánmi, súborom kimonových vestičiek a rób. Boli tam tiež saká z harmonikovitej gázy a večerný rad, ktorý tvorili sýto červené saténové sukne s gigantickými viazačkami a romantické róby s jemnými ružovými závojmi. Z minulosti sa vynorili nielen niektoré jeho preslávené modely, ale aj exhibičné kúsky, ako napríklad slon pred maharadžovým palácom, člen baletu parížskej Opery, predvádzajúci lyrické sólo, alebo tanečník flamenca, vlniaci sa okolo ohňa. Zrazu na scéne podupával biely kôň a cigánska kapela hrala pred pozadím zasnežených ruských kopcov. Potom sa prostredie v okamihu zmenilo na africkú púšť, kde tanečníkov v divokom tranze sprevádzal rytmus bubnov. V ďalšom momente sa zase pred morom kvetov premietaných na stenu sály vynoril dav hippies a „pekelných anjelov“ na motocykloch Harley Davidson. Retrospektíva skončila tým, že samotný Kenzo zodvihol obrovský nafukovací glóbus a zostúpil medzi stovky svojich obdivovateľov. Dav divákov pod náporom emócií jasal, diváci tlieskali vo vytržení. Rozlúčka hodná muža oslavovaného za neopakovateľné módne kreácie, pôsobivé využitie etnických motívov a skvelé obchodné úspechy.

Kenzo však na umeleckú tvorbu nezanevrel. Už niekoľko rokov tvorí kostýmy pre divadlo a operu, kreslí a maľuje. Naďalej žije v Paríži, ktorý si ho nadobro pripútal a neustále cestuje po celom svete. V oblasti módnej tvorby značky Kenzo ho momentálne zastupuje mladý, podľa slov kritikov veľmi talentovaný návrhár, Antonio Marras. Jeho najnovšia módna kolekcia pre sezónu jeseň/zima 2004/2005, inšpirovaná svetom kočovných národov a kmeňov, nemá ďaleko od povestnej poetiky farebného sveta etník, vlastnej značke Kenzo, ako ju dôverne poznáme. Starovekí kočovní Maďari, Rómovia, Mongoli či Skýti, prenášajúci svoj domov i celú históriu na vlastných pleciach, inšpirovali návrhára svojimi gobelínmi, pestrofarebnými vzormi kár a prúžkov, maľbami a výšivkami. Tyl, plstená vlna, šantungový hodváb, mušelín, damask a zamat sú kľúčovými materiálmi kolekcie. Dominantou je expresívna farebnosť bez hraníc. Slovami tvorcu: „V tejto sezóne nie sú žiadne pravidlá, všetko je povolené. Je vhodná ktorákoľvek farba dúhy, dokonca aj taká, ktorú môžete vidieť iba svojou dušou.“

Autor: 
Ľudmila Bolešová
Patrí do vydania: 
Júl/August 2004