Hovoríme o sebe

K momentom, keď povedať niečo o sebe proste musíte, dochádza bežne. Neznamená to síce, že sme sa v tejto sfére nejako extra zdokonalili, ale nebude na škodu, ak s týmto mínusom zabojujeme.

Aj vás občas šokuje, s akou spontánnosťou dokážu malé deťúrence reagovať na banálnu otázku „čo máš nové“? Rýchlosťou svetla vyrapocú, ako mamina minula veľa peňazí, ocino zúril, Hary „omláčkoval“ koberec, Jurko v škôlke polámal autíčko, a tak poskytnú perfektný obraz o sebe aj o rodinných pomeroch. Deti majú skrátka šťastie. Pokým ich nezlomia konvencie, sympatie okolia, zožínajú úspechy úprimnými opismi zážitkov a pocitov. K zlomu dôjde v okamihu, keď pochopia, že výpoveď sa viaže na konkrétnu komunikačnú situáciu a od toho, či ju človek zrealizuje adekvátne, môže závisieť jeho budúcnosť. Školská, pracovná, ľúbostná i spoločenská. K sebaprezentácii v podstate dochádza dennodenne, a to bez ohľadu na to, či ide o pohovor u možného zamestnávateľa alebo o nezáväznú konverzáciu v kruhu známych. Logické teda je, že na umení pôsobiť pozitívne, vedieť zmysluplne charakterizovať seba, svoje skúsenosti alebo zážitky musíme pracovať neustále, aj keď mnohé závisí od okolností či povahových vlastností.

Značka menom: Osobnosť

Príslovia typu „hovoriť striebro, mlčať zlato“ poznačili u nás celé generácie. Jasné, určite pre niečo vznikli, ale potláčali schopnosti prezentovať svoju individualitu možno aj u tých jedincov, ktorí to vôbec nepotrebovali. Tento extrém zrodil ďalší. V spomienkach ste sa možno vrátili na „zéešku“, keď ste bežne zažívali, ako sa spolužiačka vyťahovala známkami, hoci celkový prospech mala o dva stupne horší ako vy, a vaši rodičia zakaždým padali z nôh od údivu, aká je tá susedova Janka šikovná. Svet dospelých funguje podobne, len sa trošku posunú témy a za „výbornú“ sa pokladá plat, fungujúce manželstvo, odrodené deti, nové auto. Ako vidno, problém spôsobuje prehnané, ale i nedostatočné sebavedomie. Extroverti sú presvedčení, že najlepšie sa „predáva“ urozprávanosť, introverti dúfajú, že ich kvality si okolie všimne aj napriek zdržanlivému sebahodnoteniu. V každom prípade to majú ťažšie a situáciu im nezľahčujú ani ďalšie skutočnosti. Pod značkou „osobnosť“ sa totiž neskrýva nič iné len správne zvolený marketing skĺbený s vhodnou reklamou a cieľom je, aby vo vedomí iných osôb vznikla želaná reakcia, záujem, väzba alebo – ak chcete – vzťah.

 

Viac sa dočítate v októbrovom čísle Beauty&Woman, ktoré je už v predaji.

 

Autor: 
Dana Miháliková
Patrí do vydania: 
Október 2012