Peter Wagner, Mercedes-Benz - Auto a žena nie sú nezlučiteľné veličiny

Ak by sme my ženy boli k sebe úprimné, pripustili by sme, že pokiaľ ide o to, niekam sa odviesť autom, je všetko v absolútnom poriadku. V podstate nám ešte nerobí problém natankovať, umyť predné sklo. Ak však príde na rad dolievanie vody do ostrekovača, kontrola hustoty pneumatík, či nebodaj výmena niektorej pneumatiky z dôvodu defektu, naša suverenita sa vytráca. A to už nehovorím o rôznych menších poruchách, ktoré sa z času na čas vyskytnú. Odpovedať technikovi v servise na otázku, čo je nášmu autu, je už potom pre nás vrchol nemohúcnosti. Ale aby sme zas neboli príliš kritické na vlastnú adresu, pozrime sa na nás, ženy za volantom, očami riaditeľa servisnej siete Ing. Petra Wagnera zo spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia.

Prejdime rovno k veci – sú, podľa vášho názoru, ženy a autá nezlučiteľné veličiny?

Nie je najmenší dôvod, prečo by si ženy s autami nemali rozumieť. Naše skúsenosti ukazujú, že až 40 percent vlastníkov vozidiel značky Mercedes sú ženy. Teda sú, z nášho pohľadu, plnohodnotnými užívateľmi, a tak k nim aj pristupujeme.

Kedy a za akých okolností má žena šancu porozumieť svojmu autu? Poznáte vôbec aspoň jednu takú, ktorá tomu, čo šoféruje, skutočne rozumie?

Moja manželka je knihovníčka s umeleckým potenciálom a predstavte si, že je mimoriadne technicky zdatná.

Tak to bude výnimka, ktorá našej komunite robí česť. Ale popravde, vari sa stretávate, tu u vás, s vodičkami, ktoré prídu a vedia vám pomenovať, aký majú problém, čo ich vozidlo potrebuje?

Musíme trochu otočiť uhol pohľadu. Lebo základom dobre fungujúceho vzťahu medzi ženou a jej servisom je dôvera.

Znie to ako z románu, ale ako to vyzerá v praxi?

My sme špecialisti, my sme tu na to, aby sme príčinu poruchy objavili, odstránili. Možno to vyznie paradoxne, ale niekedy je na škodu, ak príde vodič a trvá na tom, že má konkrétne takú a takú poruchu, a definuje ju. Nám skôr vyhovuje, ak opíše symptómy, a my potom zisťujeme, o čo ide. My sme tu predsa na to, aby sme našim zákazníkom a, samozrejme aj ženám, pomohli. Stačí, aby prišli, a potom už príde na rad oná dôvera.

Tak by to určite malo byť. Ale v skutočnosti, koľkokrát sa stretávame s pravým opakom? A to nehovorím o servisoch, kde, keď príde žena, tak jej technici dávajú vyslovene najavo, že ničomu nerozumie, a čo sa áut týka, považujú ju takmer za menejcennú.

U nás, a to plati spravidla v každom zastúpení Mercedes-Benz na Slovensku, máme dlhodobo stabilný tím technikov. To znamená, že sa nemenia, a z toho plynie, že zákazníci chodia k „svojmu“ technikovi. Poznajú sa viac rokov, vedia, že sa na neho môžu spoľahnúť. Podobne aj technici, poznajú svojich zákazníkov a pristupujú k nim ako k známym, pre ktorých chcú to najlepšie.

Určite nie je mojím cieľom príliš provokovať, ale predsa, nie je Mercedes pre ženy až príliš zložitý typ vozidla?

Práve naopak, je to komfortné vozidlo, vodič je užívateľ, ktorý dostáva maximálne pohodlie a bezpečnosť. A čo si myslím, že je tiež veľké plus, že ak meníte typy vozidla, keď rastiete s touto značkou, ergonómia ovládania je vždy rovnaká. To, čo hľadáte, nájdete vždy na rovnakom mieste. V tomto smere je Mercedes konzervatívny, čo však znamená, že ak si kúpite inú verziu Mercedesu, nemusíte absolvovať zložité zoznamovanie sa.

Aké sú najčastejšie dôvody, okrem servisných prehliadok, pre ktoré vás ženy vyhľadávajú?

Mnoho žien príde do servisu vo chvíli, keď už je neskoro. Nechajú ten problém, ktorý majú, zájsť až do vrcholného štádia. Hovoria si, kým to jazdí, je to v poriadku. Mercedes je skutočne koncipovaný tak, že svojmu majiteľovi nedovolí len tak dostať sa do štádia, že by bolo auto nepojazdné. Ale aj na servisné prehliadky treba chodiť včas, a to by som nielen ženám, ale aj mužom rád pripomenul. Navyše, len pre úplnosť, tie sú v Mercedese predávanom na Slovensku bezplatné. A za ten čas, čo sa my venujeme vozidlu, si u nás môžu dať dobrú kávu, prečítať si noviny, trochu relaxovať.

Ale predsa, musí existovať istý rozdiel medzi tým, keď vozidlo užíva žena a muž. Alebo sa mýlim?

Je v tom rozdiel. Ženy sú podstatne ohľaduplnejšie nielen ako vodičky, ale aj ako užívateľky auta. Šetria ho, autá sú lepšie udržiavané. Ženy jazdia citlivejšie.

Ak by si žena chcela užiť svoje auto, mať s ním bezproblémový dlhodobý vzťah, aby jej slúžilo a mohla sa naň spoľahnúť, aké tri základné zlaté pravidlá by ste jej odporučili dodržiavať?

Určite aspoň raz do roka by mala ísť do servisu, samozrejme, ak vymieňa pneumatiky podľa sezóny, toto by asi mala dodržať. Druhé pravidlo – ak má motor auta určitý rozsah otáčok, treba to využívať. Netreba motor podtáčať, to mu nerobí dobre. Tiež by som ženám poradil, aby nešoférovali vo vysokých podpätkoch.

A je to tu. Čakala som, kedy príde na rýdzo ženské zlozvyky za volantom. Predpokladám, že si to aj vysvetlíme.

Neraz sa stane, že vysokým podpätkom posúva koberček, ak nie je dobre upevnený, pod pedále a tam sa takto zablokuje niektorý z nich. Potom prídu do servisu nešťastné, že im auto nebrzdí alebo dobre nezrýchľuje, a stačí len napraviť koberec.

Naše zlozvyky ma teraz vážne zaujali. Máme ich ešte viac?

Napríklad prstene na rukách, odierajú lak na kľučkách a poškodzujú aj povrch volantu či radiacej páky. Podľa tohto spoľahlivo spoznáte, či auto patrí žene alebo mužovi.

Aj vás niektorá z porúch, s ktorou sa na vás obrátila nejaká majiteľka Mercedesu, pobavila?

Skutočnou kuriozitou bol prípad jednej panej, ktorej ML-ko neustále, ako sa ľudovo hovorí – „skapínalo“. A stále sa jej to opakovalo na rovnakých miestach. Riešili sme to niekoľko týždňov a nemohli sme prísť na príčinu, dokonca sme uvažovali, či to nemôže súvisieť s nejakými radarmi. Potom si s ňou do auta sadol náš technik a chcel vidieť, kde a ako sa to stáva.

A zistili ste, že je to záhada medzi nebom a zemou?

Ani nie. Zistili sme, že pani má kľúč od auta na jednom obrovskom zväzku ďalších kľúčov a rôznych príveskov, ktoré svojou váhou spôsobovali, že sa kľúč na istých nerovných povrchoch pretáčal. Keď nám auto odovzdávala do servisu, zo zväzku dala kľúč dole, takže u nás všetko fungovalo. Auto sme jej opakovane vracali s tým, že nemá žiadnu chybu, ona bola nešťastná a my tiež. Ale skúšobná jazda „odhalila“ príčinu tejto záhady.

Aké typy Mercedesov ženy uprednostňujú?

Predstavte si, že terénne.

Prekvapujúce.

Ani nie, keď si uvedomíme, že v tomto type auta sedia vyššie a teda majú lepší rozhľad. A dodáva im to sebavedomie, to zas treba povedať.

Priznám sa, že mám priateľku, ktorá si od značky Mercedes vybudovala, samozrejme, trochu nadnesene povedané, závislosť. Vraví, že aj keby na chlieb nebolo, ale na inom ako na Mercedese jazdiť nebude.

K tomu sa môžem ťažko vyjadriť, aj keď, pre nás z Mercedesu, sa to dobre počúva. V každom prípade to však súvisí s faktom, že naši inžinieri venujú veľkú pozornosť práve ergonometrii vozidla, teda kto raz okúsi, aké to je, šoférovať Mercedes, bude to vždy porovnávať. Druhá vec je už spomínaný, povedal by som – personifikovaný servis, ktorý poskytujeme. My sa našim zákazníkom prihovárame ich menom, pretože ich poznáme a pristupujeme k nim naozaj individuálne. Sme tu pre nich, sedem dní v týždni. Nech sa stane porucha kdekoľvek a o ktorejkoľvek hodine, môžu volať. Pomôžeme.

Dni sú čím ďalej chladnejšie, je už čas myslieť na prípravu na zimu?

Určite. Treba sa objednať včas, prísť si vymeniť pneumatiky za zimné, skontrolovať svetlá, stierače, doplniť nemrznúce zmesi. To je minimum, ktoré rozhodne treba absolvovať.

Čo hovoria vaše skúsenosti, prečo si ženy vyberajú práve Mercedes?

Práve preto, že mnohé sú matkami a denne v aute vozia svoje deti, je pre ne pri výbere prvoradé kritérium bezpečnosť. A v tomto smere naša značka ponúka maximum.

Keby sme chceli vyskladať ideálnu kombináciu jazdných vlastností ideálneho auta pre ideálnu ženu, vyzeralo by to ako?

Parkovacie senzory a kamera na cúvanie, automatická prevodovka, prši-senzor, ktorý určí frekvenciu stierania podľa hustoty dažďa bez toho, aby ste si museli nastavovať cyklovač. Potom tempomat a distronik, čo je zariadenie, ktoré v prípade, že používate tempomat, reaguje na auto pred vami, a ak je to potrebné, začne vás pribrzďovať bez toho, aby ste vy museli brzdiť. A otváranie kufra diaľkovým ovládaním, čo oceníte hlavne vtedy, keď máte ruky plné tašiek.

A teraz to najpodstatnejšie, existuje taký model, ktorý má všetky tieto vlastnosti?

Pochopiteľne, a je ich viac. Treba sa prísť pozrieť a vybrať si.

 

Autor: 
RENÁTA NÁZLEROVÁ
Patrí do vydania: 
November 2010