Generácia JA - v rytme ega


Akoby pochádzali z inej planéty. V priebehu minúty dokážu obrátiť všetko naruby. Sú nepredvídateľní, sebavedomí a dávno zabudli na stres z konfrontácie. Poznávacie znamenie: sú mladí.

Otázka, ako si poradiť s vlastným potomkom, strašila rodičov odjakživa. Na rozdiel od človeka problém medzigeneračného dialógu nestarne. Tí, ktorí boli mladí včera, stoja dnes na opačnom brehu a myslia si to isté, čo voľakedy ich rodičia. Nehovoriac už o tom, že tí ešte stále majú čo povedať. Dnešní mladí ľudia sú vyzdvihovaní a zatracovaní zároveň. Majú väčšie možnosti, väčší prístup k informáciám a povinnosti sa zredukovali na dosahovanie dobrých výsledkov v štúdiu. Výhody modernej doby sa však neraz preceňujú. Aj keď si nejeden dospelý pomyslí, že byť dnes mladým je ako med lízať, občas sa to deje cez všetkým známe sklo. Má síce iný tvar ako pred dvadsiatimi rokmi, ale svoju funkciu plní. Prekáža pri dosiahnutí toho, po čom túžime. Mať sladkých „-násť“ znamená popasovať sa s celou kopou problémov. Prebúrať sa cez hranicu dospelosti vyžaduje úsilie a zo zóny adolescencie vyviaznu so zdravou kožou len tí najschopnejší. A práve to „naj“ visí nad mnohými hlavami ako Damoklov meč. Ako jeden z extrémnych príkladov môže poslúžiť Krajina vychádzajúceho slnka známa už niekoľko desaťročí vďaka rodičovskému perfekcionizmu. V časopisoch sme čítali hrôzostrašné články o tom, ako japonské deti vstávajú za úsvitu, v tmavomodrých uniformách bežia do školy a domov sa vracajú až neskoro večer, lebo ich rodičia zapísali na desiatky krúžkov a „voliteľných“ aktivít. Byť najlepší vyšlo Japoncov draho. Okrem najmodernejších a najlacnejších výdobytkov techniky sa môžu pochváliť číslom, ktoré ku cti neslúži. Počet pokusov o samovraždu poukazuje na to, že niekde sa predsa len stala chyba. Japonskú mládež dnes mnohí vnímajú ako kuriozitu. Obrázky takmer dospelých ľudí, ktorí sa obliekajú (a keby vedeli lietať a púšťať pritom iskry, tak to urobia) podľa vzoru obľúbených animovaných postavičiek, bábik a robotických hrdinov od výmyslu sveta, vzbudzujú nemý údiv. Nuž, každý hľadá svoju identitu, ako vie, a mobil, o ktorom v Európe ešte ani netušíme, čo všetko dokáže, šťastnú ruku pri výbere vzoru nezaručí. V súčasnosti masové navštevovanie krúžkov prežíva svoju renesanciu. Najnovšie si tento trend našiel svojich stúpencov v Číne.

viac sa dočítate v dvojčísle Beauty&Woman, ktoré je už v predaji.

Patrí do vydania: 
December 2009 - Január 2010