Mazda 2 1,5 MZR a Mazda BT-50

Mazda 2 1,5 MZR

Pre predchodcu Mazdy 2 bola charakteristická praktická „škatuľovitá“ koncepcia karosérie, ktorá síce prinášala rad výhod, ale dizajn sa nie každému páčil. Pri príprave nového modelu sa preto dizajnéri sústredili na vytvorenie dynamickejšie a ucelenejšie vyzerajúcej koncepcie z ladnejšími a pútavejšími krivkami, čo sa im aj úspešne podarilo dosiahnuť.Švihácky imidž moderného interiéru je postavený na tmavom základe palubnej dosky, z ktorej vkusne vystupujú vybrané časti v striebornom odtieni. Členitý interiér ponúka viacero drobných odkladacích priestorov. Svoje miesto si nájde mobil, peňaženka, kľúče i pollitrová fľaša. Radiaca páka je súčasťou stredovej konzoly a pre zdokonalenú manipuláciu je posunutá o 38 mm smerom hore oproti predchádzajúcemu modelu dvojky. Až sedem výbavových stupňov pokryje požiadavky menej i viac náročného zákazníka. Základný CE síce výbavou neohúri, ale v druhom stupni CE Pro sa už napríklad štandardne montuje manuálna klimatizácia i kompletná elektrika okien a zrkadiel. Testovaný najvyšší stupeň GT s vyhrievanými sedadlami, koženým volantom a hlavicou radiacej páky, automatickou klimatizáciou, rádiom s meničom a šiestimi reproduktormi či ovládaním rádia na volante už veru dokáže vykúzliť šťastný úsmev na tvári. Jazda v najvýkonnejšej benzínovej verzii s motorom 1,5 MZR 103k so sekvenčným časovaním ventilov je úžasne zábavná. Zrýchlením 10,4 sekundy na stovku necháva za sebou na svetlách prekvapených konkurentov neskrývajúcich závisť. Spomínaná nízka pohotovostná hmotnosť karosérie a vynikajúca aerodynamika sa významne podpísali aj na prie­mernej spotrebe 6,2 l/100 km, ktorú sa nám podarilo počas testu dosiahnuť. Cena základnej trojdverovej verzie 1,3 MZR 75k vo výbave CE je 11 290 € (340 122,54 Sk). Testovaný trojdverový model 1,3 MZR 103k v najvyššej výbave GT je 18 790 € (566 067,54 Sk).

Mazda BT-50

V našich končinách zatiaľ nemá konštrukcia karosérie pick-up vybudovanú tradíciu, ako napríklad v Spojených štátoch, kde práve automobily s otvorenou nákladnou plošinou tvoria značnú časť celkového trhového podielu. Aj konkurencia je zatiaľ v tomto segmente pomerne slabá. Mazda BT-50 tak na Slovensku súperí predovšetkým s ostatnou japonskou konkurenciou v zastúpení Toyota Hilux, Nissan Navara či Mitsubishi L200. Interiér moderného pick-upu už ani zďaleka nepripomína chladné a neútulné pracovisko stavajúce v prvom rade na svojej funkčnosti. Výnimkou nie je ani BT-50, ktorého vkusné a kvalitatívne vyhotovenie interiéru možno porovnávať s akýmkoľvek osobným automobilom. Mazda BT-50 ponúka niekoľko typov karosérií a výbavových stupňov, vďaka čomu je ľahké vybrať si model najviac vyhovujúci konkrétnym potrebám a zameraniu. K dispozícii je vo verziách Regular Cab, Rap Cab alebo Double Cab a s pohonom 4 x 2, a samo­zrejme, 4 x 4. Nákladná plošina má odklápacie veko pre jednoduchý a okamžitý prístup na korbu, ktorá je vybavená vodiacimi drážkami pre lepšie rozloženie a uchytenie nákladu.´Okrem známych tlačidiel a ovládačov sa vedľa päťstupňovej manuálnej prevodovky nachádza krátka páka redukovaného prevodu pre pomalý a rýchly chod. Takto vybavenú Mazdu BT-50 už nezastaví takmer nijaká prekážka. Poradí si s náročným rozbahneným, so zasneženým i s kamenistým terénom, prudkými stúpaniami, klesaniami a rovnako s prehľadom zvláda aj nepríjemné bočné náklony. Vďaka systému RFW, ktorý automaticky aktivuje pohon všetkých kolies, dosiahne pick-up potrebný ťah takmer okamžite. Pohonné ústrojenstvo v podobe 2,5-litrového vznetového turbodieselového agregátu so systémom common-rail dokáže zrýchliť na stovku za 10,4 sekundy a utiahnuť až 3 000 kg. Priemerná spotreba pritom nepresiahne hranicu desiatich litrov paliva na 100 kilometrov. Cena základného dvojdverového modelu Regular Cab 4 x 2 vo verzii Basis je 22 690 € (683 558,94 Sk).

Autor: 
OLIVER DRÁB
Patrí do vydania: 
Marec 2009