LAND ROVER Range Rover SE Sport 3,6 TDV8

Po modeli Discovery, ktorý je predstaviteľom tvrdého offroadového špeciálu, je Range Rover najväčší z rodiny automobilov Land Rover. Reprezentuje bohato zastúpenú kategóriu veľkých luxusných SUV, do ktorej patria aj Mercedes-Benz ML, BMW X5, Toyota Land Cruiser, Audi Q7 a Jeep Grand Cherokee. Pred niektorými z konkurentov má však minimálne vývojový náskok vďaka tradícii a dobrej povesti, ktorá túto anglickú ikonu sprevádza už desiatky rokov.

Oproti svojmu predchodcovi sa nový Range Rover dočkal jemného zaoblenia svojej konzervatívne navrhnutej škatuľovej konštrukcie, ktorá mu však – ako iste uznáte – maximálne pristane. Aj napriek tvarom nie najpriaznivejšie nastaveným na aerodynamiku sa môže pochváliť jednou z najlepších hodnôt súčiniteľov odporu vzduchu s hodnotou 0,37 vo svojej triede. To sa podpísalo aj pod vynikajúcu priemernú spotrebu paliva. Luxusný interiér v Range Roveri je veľkoryso riešený v prospech cestujúcich na všetkých sedadlách, aj keď vysoký a široký stredový tunel medzi prednými sedadlami z priestoru čo to ukrajuje. Robustnému Range Roveru však svedčí a okrem toho tento tunel ponúka niekoľko veľkých a praktických odkladacích priestorov. Bezprostredne naň nadväzuje trochu menej prehľadný prístrojový panel s množstvom tlačidiel slúžiacich na ovládanie dvojzónovej klimatizácie, vyhrievania sedadiel, špičkovej audiosústavy Harman Kardon s meničom na 6 CD a na samotnom vrchu je ďalšia praktická plošina na drobné predmety alebo priestor na príplatkový navigačný systém s DVD. Napriek tomu, že Range Rover novej generácie je vybavený iba elektronickými systémami na podporu jazdy v teréne a klasická manuálna uzávierka a redukcia absentujú, sú jeho offroadové schopnosti vynikajúce. Cez inteligentný otočný ovládač Terrain Response je na výber päť možností nastavenia jazdy v teréne. Systém podľa navoleného režimu vyhodnotí a optimalizuje ostatné nastavenia pre čo najefektívnejšiu kontrolu trakcie na nespevnenom povrchu. Samozrejmosťou je možnosť zvýšiť svetlú výšku podvozku v dvoch stupňoch zo 172 mm až na 227 mm a v extrémne náročnom teréne sa dá cez neutrál elektronicky navoliť redukovaný pohon. Bez potreby externe vyvedeného nasávania vzduchu sa dokáže Range Rover brodiť až do hĺbky 700 mm. Pohonnou jednotkou v testovanom modeli bol silnejší z dvojice dieselových agregátov, osemvalcový prepĺňaný turbodiesel TDV8 s krásne vyladeným zvukom. Pri objeme 3,6 litra dosahuje výkon rovných 200 kW (272 k) a krútiaci moment 640 Nm vrcholí pri 2000 ot./min. Z pokoja na stovku zrýchli za 9,2 sekundy a dokáže uháňať až 209 km/h. Rozbehnutý kolos s pohotovostnou hmotnosťou takmer 2 700 kg krotí výkonná brzdová sústava renomovanej firmy Brembo. Silnou stránkou sa ukázala aj jeho spotreba. S priemerom 10,9 l/100 km sa nám podarilo dosiahnuť o dve desatiny lepší priemer ako 11,1 l udávaných výrobcom. Cena modelu Range Rover Sport 3,6 TdV8 SE je 70 751 € (2 131 444,63 Sk).

Autor: 
OLIVER DRÁB
Patrí do vydania: 
Marec 2009