Ríša menom ZARA

Španielsko. Prímorská La Coruňa. Píšu sa päťdesiate roky minulého storočia. Trinásťročný mládenec sa ponáhľa po ulici a v ruke nesie balíček previazaný hodvábnou stužkou. Zazvoní, odovzdá balíček a utŕženú drobnú mincu si šuchne do vrecka. Pokým jeho rovesníci derú školské lavice, on pracuje. Miestny krajčír ho zamestnal ako roznášača. Tak vstúpil do sveta textilu zakladateľ značky Zara. Amancio Ortega Gaona – muž, ktorý vo svete módy spôsobil revolúciu.

Vplyvne, ale anonymne

Vo svete úspechu figurujú dva typy jedincov. Jedni v ňom plávajú tak, že ich poznajú všetci, a tí druhí sa pohybujú akosi neviditeľne. O Ortegovi sa vie skutočne málo. Vďaka mlčanlivosti si vytvoril povesť záhadnej bytosti. Západná tlač ho nazvala „španielskou sfingou“. Žiadne interview, nijaké spovede pred televíznymi kamerami. Jeho fotografií majú svetové redakcie k dispozícii len niekoľko. Na všetkých vyzerá podobne: bez kravaty, na košeli rozopnutý jeden gombík, kamenný výraz. Aký je v skutočnosti, je vecou dohadov a kompilácií. Aj tak sa dá zapísať do dejín. Ortega ukázal, že svet nepatrí len krikľúňom. Aura záhadnosti sa okolo jeho osoby rozsvietila automaticky. Zdržanlivosť v poskytovaní informácií je skôr nestrácaním času zbytočnosťami, ako cieľavedomá snaha spraviť zo seba mystérium. Pravdou však je, že „čo ako mlčíš, všetky zisky neutajíš“. Hotely, domy, apartmány v La Coruni, Madride, Lisabone, Paríži, Miami sú skvelou investíciou a zdrojom príjmu z prenájmov. Napriek vlastneniu nehnuteľností po celom svete sa tento muž väčšinu roka zdržiava v La Coruni. Tento fakt mnohí pripisujú jeho paranojam a obavám o vlastný život. Čím trpia bohatí a vplyvní, by najlepšie vedeli rozprávať oni sami. Pri pohľade na mapu pôsobí La Coruňa, ktorá sa nachádza v najzápadnejšej časti najzápadnejšieho španielskeho kraja – Galície, ako oblasť, kde sa i muchy otáčajú. Ortega sa tu však určite nenudí. Vyratúvať, čo všetko vlastní, nemá význam. Oveľa jednoduchšie by bolo nájsť niečo, čo ešte nemá. Jedno je isté, vypracoval sa sám a či mu v tom pomohla nejaká hviezda šťastia, alebo len vlastné schopnosti, vyšlo mu to. Španieli vnímajú Ortegovo mlčanie ako príznak skromnosti. To, do akej miery sa dá hovoriť o skromnosti v súvislosti s najbohatším mužom Španielska a podľa Forbesovho zoznamu s ôsmym najbohatším mužom sveta, musí posúdiť každý sám. Pre dobrosrdečných Španielov je ich krajan symbolom a zároveň dôkazom toho, že americký sen je možné vysnívať aj v Európe.

Nie je nápad ako nápad

Ortega využil príležitosť. V obchodoch sa nachádzalo oblečenie s vysokými cenami. Nakupovalo sa v nich, ale obrat mohol byť oveľa vyšší, keby boli ceny prijateľnejšie. Na spotrebnom trhu bol obrovský nevyužitý priestor. Po našetrení kapitálu prišlo rozhodnutie začať šiť. Čo? Detské dupačky a z rovnakej látky – župany za primerané ceny. Čo čert nechcel, chytilo sa to. Prvá Ortegova firma vznikla v prvej polovici 60. rokoch. Jej názov GOA vznikol z iniciálok mien Amancio a Antonio Ortega Gaona. Začiatky budúceho impéria boli na svete. Látku bratia dovážali z Barcelony, pracovnú silu mali k dispozícii v La Coruni. Mladá firma pracovala rýchlo a účinne. Práve to sa stalo základnou filozofiou budúcej svetoznámej značky. Na scéne svetovej módy sa zjavila s patričným časovým odstupom. Ako naozajstná dáma – nechala na seba čakať. Formula jej zakladateľa znie: plánovať, ale neponáhľať sa. Nová značka mala pôvodne niesť názov Zorba. Toto meno však už bolo zaregistrované. Nezostáva nič iné, ako sa pohrať s písmenkami. Spoluhláska – samohláska – spoluhláska – samohláska. Dve slabiky, ktoré otriasli svetom odevného priemyslu: ZARA. Krátke, zapamätateľné, ženské, zvučné a... pôvabné.

viac sa dočítate v decembrovom čísle Beauty&Woman, ktoré je už v predaji.

Patrí do vydania: 
December 2008